menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Erythronium

Ga naar meest recente reactie

MarjoVer

MarjoVer

Er is van mijn Erythronium nog maar 1 opgekomen,kan iemand mij vertellen hoe dat kan? Worden de winters te koud voor ze?Deze vraag is gesteld vanop Erythronium.
donderdag 23 mei 2013 - 11:35
Tuinprins

Tuinprins

De meeste Erythronium soorten zijn zeer winterhard. Strenge vorst is geen probleem voor ze. Waar ze echter niet goed tegen kunnen is uitdrogen. Vooral als een Erythronium knol lang in een tuincentrum heeft gelegen wil hij wel eens problemen geven. Beste is bij betrouwbare bol- en knol aanbieders op internet te kopen of vroeg in de herfst bij het tuincentrum langs te gaan.

Kan ook zijn dat de knol beschadigd was en in de grond is gaan rotten. Ik zou even kijken of je de knol nog terug kunt vinden in de grond. Als je weinig tot niets terugvindt dan is rot de vermoedelijke oorzaak.

Gegroet, de tuinprins

donderdag 23 mei 2013 - 12:24
Tuinprins

Tuinprins

Zo zag Erythronium "Pagoda" (een van de gemakkelijkste soorten) er bij mij een paar weken geleden uit:

Bloemen & Planten

donderdag 23 mei 2013 - 12:45
MarjoVer

MarjoVer

Hallo,

Dank je wel voor de reactie.
De bolletjes zitten al jaren in de grond maar na de winter van vorig jaar kwamen er nog maar een paar op en na deze winter nog maar 1. Dus ben ik wel bang dat ze waarschijnlijk wel verrot zijn.
Pech,maar dan koop ik wel weer nieuwe want ik vind de bloem zo mooi.

Groeten Marjo Verduin.
vrijdag 24 mei 2013 - 11:35
gedekk10

Tekst aangepast

Gedekk10

De Erythronium bloeit bij mij nu volop. (april 2016)
Weet iemand hoe ik deze plant kan vermeerderen.

Bloemen & Planten

dinsdag 26 april 2016 - 12:02
Tuinprins

Tuinprins

Erythronium 'Pagoda' is een steriele soort (d.w.z. zet geen zaad) en vormt nieuwe knollen aan de oude knol. In september de knollen opgraven en deze nieuwe knollen van de oude knol halen. Dit gaat heel gemakkelijk, vaak komen ze zonder al te veel moeite los. De nieuwe knollen direct planten waar je ze wilt hebben staan. Ze bloeien dan de volgende lente of in de lente van het jaar daarop. Zoals hierboven al gezegd: meteen weer terugplanten want Erythroniumknollen houden niet van uitdrogen.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 26 april 2016 - 18:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon