menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dahlia

Ga naar meest recente reactie

Jipka

Jipka

Kan iemand mij het principe van de dahlia eens uitleggen.
Ik bedoel daarmee: vanaf de moment van planten t.e.m. de volgende bloei het seizoen nadien.
Heb geen verstand van bloembollen ,hoe en wat
Heb al gehoord dat je die dan terug moet uithalen of zo...
Lijkt me een heel gedoe en dat houdt me een beetje tegen...
vrijdag 17 mei 2013 - 22:44
bd

Bd

je haalt ze best na de eerste grondvorst terug uit de grond,
en bewaart ze inde winter ergens vorstvrij, omze terug half april uit te planten,
het is een karwei, maar je hebt ze wel voor jarenlang
vrijdag 17 mei 2013 - 22:57
jdcoster

Jdcoster

Eigenlijk zijn het geen bloembollen maar knollen. Je haalt ze weer uit de grond zodra de eerste nachtvorst de bladeren in zwarte vodjes veranderd heeft, snijdt de stengels niet te kort er af en legt ze weg op een koele, droge en vorstvrije plaats. Eventueel in wat droog zand.
Wilt u ze iets eerder in bloei hebben in de zomer dan kunt u ze best reeds in maart in vochtig zand op een warme plaats laten voorkiemen. Dan plant u ze weer in april.
Het zijn natuurlijk keuzes die men maakt maar zonder een aantal zomerknollen (canna's, dahlia's, Hedichium's ...) en zomerbollen (Nerine, Ismene, Galthonia, Gladiolen,..) mist men eventueel enkele mogelijkheden om kleur in de nazomer te hebben.
Men moet er de tijd kunnen voor vrij maken en er de plaats voor hebben natuurlijk.
vrijdag 17 mei 2013 - 23:06
minouke

Minouke

En mag men ze elk jaar weer op dezelfde plaats planten?

gr
Chantal
zaterdag 18 mei 2013 - 08:22
Boerke

Boerke

Mijn vader zette ze steeds op dezelfde plaats.Hij verwerkte er ieder jaar van zijn eigen composthoop(tuin- en keukenafval) onder. Ik moet zeggen dat je het toch aan de planten zag. Kleiner en minder bloemen.
Zou er zo iets kunnen bestaan als bij aardappelen (ook knollen): "aardappelmoeheid " . Dus als je plaats genoeg hebt ,zou ik ze toch zo veel mogelijk op een ander plaatsje planten.
zaterdag 18 mei 2013 - 09:42
Jipka

Jipka

Maar ik veronderstel dat het nu reeds te laat is om dahlia's te planten?
Of van wanneer tot wanneer kan je deze planten?
Ik las ook dat je ze direct moet planten met een steun, klopt dat?
zaterdag 18 mei 2013 - 10:08
minouke

Minouke

Boerke, wel dat vroeg ik me dus af, zoiets als aaltjes enz in de grond.
zaterdag 18 mei 2013 - 10:22
jdcoster

Jdcoster

Echt te laat is het nog wel niet, maar het probleem zal er vooral in bestaan om nu nog goed plantgoed te vinden. De knollen in de zakjes die nu nog in de winkels hangen zullen vaal al wat uitgedroogd zijn en al slappe zwakke scheuten hebben.

Bij sommige kwekerijen van perkplanten kan men ze wel als potplant vinden. Meestal zijn het zaailingen van kleinbloemige, lage soorten. Ook deze heb ik nog met succes doorheen de winter over gehouden. Heel soms worden ook de grotere soorten gevuldbloemige en cactusdahlia's aangeboden.
Zo kocht ik eens de 'Bischof of Landaff' in het winkeltje van de proeftuinen van Hoegaarden bijvoorbeeld.
Ik zou eens rond kijken ... .

Of ze moeten gesteund worden, hangt van de grootte van de bloemen af en vooral ook van het microklimaat in uw tuin (wind).
zaterdag 18 mei 2013 - 10:30
iecee

Iecee

in mijn jeugd waren het dure planten en hielden mensen alles over en wisten hoe dat moest..en hadden mensen een kelder od een zolder of een andere koele plek om ze te bewaren
maar nu is dat eigenlijk voor velen wel een wegwerpplant geworden zoals geraniumms ed
voor de prijs van nu gooien de meesten ze weg en kopen nieuwe
zaterdag 18 mei 2013 - 16:05
erice

Erice

En niet vergeten... ze kunnen ook gescheurd / gedeeld worden.....ziodat je er elk jaar meer hebt.....
zaterdag 18 mei 2013 - 21:52
Tuinprins

Tuinprins

Dahlia's behoren net als aardappelen tot de nachtschadefamilie. Het is bekend dat als die lange tijd op de zelfde plek worden geplant de kans toeneemt dat ze last kunnen krijgen van schimmel- en virusziektes. Om dit te voorkomen worden bijvoorbeeld aardappels nooit twee jaar na elkaar op dezelfde akker gepoot.

Dahlia's zijn volgens mij minder gevoelig dan aardappels en ik weet van iemand die al jaren dahlia's op dezelfde plek zet. Maar toch ... Als je de mogelijkheid hebt zou ik ze niet jarenlang op dezelfde plek zetten.

Gegroet, de tuinprins
zondag 19 mei 2013 - 09:38
Jonas8500

Jonas8500

Ik ben ondertussen redelijk bedreven in de "dahlia-kunde."

Het meeste is ondertussen al gezegd.

Het merendeel klopt van wat men hier gepost heeft.

Ik zou het afraden om nu nog dahlia's te planten omdat je daardoor de grootste troef van de dahlia beperkt.

De grootste troef is de fantastische bloei, ik heb -+ 15 soorten dahlia's en de eerste staan nu al in bloei. over week of 5 zal alles in bloei staan en dan blijven die maar bloeien tot de eerste vorst in het najaar. Er zijn weinig planten die zo uitbundig bloeien.

Wat mij zo aantrekt aan Dahlia's is het volgende. Je zoekt op het internet naar speciale soorten, die bestel je in december om ze dan te ontvangen in februari. (Je kan ook iets courantere soorten kopen in pakweg Aveve of een andere lokale tuincenter, vanaf oktober.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Eind maart begin april steek je die in potten op kamertemperatuur en ze beginnen binnen enkele weken te groeien.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Vervolgens regelmatig water geven.
20 april ziet het er dan zo uit

[afbeelding verwijderd niet-https]


10 mei beginnen de eerste dwergsoorten te bloeien!

[afbeelding verwijderd niet-https]

En vanaf dan is het dus tot de eerste echte vorst.

Vervolgens heb je de keuze, uithalen, bewaren en in het voorjaar de knollen die te groot geworden zijn splitsen als ze meerdere groeiogen hebben. (meer uitleg hierover zou ons te ver van het onderwerp leiden, dit is voor een aparte topic )

Of zoals men al eerder zei, alles laten zitten en herbeginnen van nieuwe knollen.

Ook nog even zeggen, dat dahlia's ook fantastische terrasplanten in potten zijn. Vanaf de vorst laat je de plant gewoon afsterven op een donker en droog plekje, zolder, kelder of garage en het jaar nadien zou de plant in het voorjaar gewoon terug de pot op kamertemperatuur bewaren.


Voor inspiratie over de vele soorten: http://dahlie.net/
zondag 19 mei 2013 - 17:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon