menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Geranium Rozanne

Ga naar meest recente reactie

Jipka

Jipka

Hoi ik zou geranium "rozanne" als bodembedekker willen planten.
Nu is mijn eerste vraag:

1/Hoeveel plant je er best? 1 per vierkante meter?

2/Wat combineert heel goed met die geranium "rozanne" want ik denk dat enkel die geranium te saai zal zijn...
vrijdag 10 mei 2013 - 16:37
minouke

Minouke

Hier vind je een antwoord op je 2 vragen http://digituin.tuinadvies.be/plant/56/geranium-rozanne

Het eerste jaar treuzelen ze een beetje maar nadien worden het mooie dikke pollen die in feite met veel combineren.
vrijdag 10 mei 2013 - 16:50
Jipka

Jipka

Wel raar dat ik hier lees dat je maar eentje moet plaatsen per vierkante meter terwijl dat op andere sites 3 tot 5 per vierkante meter is...
Ja toch?

Welke voeding geef je trouwens best aan deze plant? Universele of...?
vrijdag 10 mei 2013 - 17:46
vloeiende

Vloeiende

Ik heb er toch ook 4-5/m
vrijdag 10 mei 2013 - 18:21
minouke

Minouke

zou kunnen dat je op zandgrond meer moeten planten, ik heb voldoende met 1 per m
vrijdag 10 mei 2013 - 21:36
sugar

Sugar

Volgens mij is het juiste antwoord: geen enkele. Koop je een andere geraniumvari
zaterdag 11 mei 2013 - 07:46
minouke
zaterdag 11 mei 2013 - 08:44
Tuinprins

Tuinprins

Ik heb "Brookside" in de tuin staan: bloeit veel korter dan "Rozanne".

zaterdag 11 mei 2013 - 08:54
sugar

Sugar

Neen, ik spreek over 6,95 voor een plantje in een P9 potje. In
zaterdag 11 mei 2013 - 08:57
Tuinprins

Tuinprins

Dan vind ik
zaterdag 11 mei 2013 - 09:52
Jipka

Jipka

Hey ik betaalde vandaag 4,75
zaterdag 11 mei 2013 - 15:36
minouke

Minouke

Ik geef niets aan de border dan alleen maar compost, 't is hier wel leemgrond en dan is dat voldoende.
Sommigen planten zoals bvb Monarda, Acanthus zijn zelfs niet gebaat bij teveel meststoffen. De enige die aangepaste meststoffen krijgen zijn de rozen, haag en het gazon.
Op zandgrond zou ik wel bemesten (+ compost)
zaterdag 11 mei 2013 - 15:48
Jipka

Jipka

Ik zit dus inderdaad (jammer genoeg) met zandgrond.
En de vraag blijft dus: met wat zou je (compost even buiten beschouwing gelaten) bemesten?
Universele voeding, roze korrels,...??
Bv. voor Annabellen, hortensias, geraniums, lavendel,...
Want ik twijfel altijd enorm met wat je het beste doet...

@minouke: hoeveel compost geef je dan aan uw bloemen en om de hoeveel tijd?
zaterdag 11 mei 2013 - 15:54
minouke

Minouke

Hoeveel compost? kan ik zo niet zeggen.
In feite telkens de compost rijp is strooi ik die uit, meestal in het voorjaar.
Sommigen planten krijgen voorrang zoals de rozen en de rest in de borders van vaste planten.
Ik heb vroeger nog op zandgrond gezeten en daar strooide ik veel koemest+compost uit. Rozen en gazon kregen speciale meststoffen.
zaterdag 11 mei 2013 - 16:28
Jipka

Jipka

Ah ok. Ik ben nu in het voorjaar begonnen met compost.
Maar komt precies niet veel schot in de zaak. Ik weet niet hoe jullie die zo vlug vol krijgen hoor
Dus normaal zou ik er volgend jaar moeten kunnen van genieten he.

En ja, ik heb dit jaar ook voor de 1ste keer met koemest gewerkt.
Is wel een hele tijd een beetje "vuil" in de hof en moeilijk te harken vind ik.

Rozen... Heb al dikwijls gedacht er te kopen maar hoor altijd maar vertellen hoe moeilijk ze zijn om te houden en veel ongedierte en ziektes en zo...
zaterdag 11 mei 2013 - 20:40
minouke

Minouke

Je kan altijd eens proberen met enkele rozenstruiken en zien wat het geeft.
Kijkt ook eens rond bij de buren hoe ze staan.

Composteren gaat sneller als je de hoop regelmatig omdraait, of als je de kippen erin laat scharrelen.
zaterdag 11 mei 2013 - 21:34
vloeiende

Vloeiende

Zelfs op zandgrond, als hij niet te mager is, (zandgrond kan soms zeer licht zijn) kom je voor de meeste planten toe met compost. Als je (te royaal) mest zijn de stengels dikwijls minder stevig en vallen planten en bloemstelen vlugger om. Pioen, rozen, .... hebben wel baat bij extra meststofgift, ik gebruik meestal volledig organische meststof maar dat is ieder zijn idee en wat ik ook aanraad op zandgrond zijn kleimineralen of bentoniet, deze lichtjes inwerken in voorjaar.
zaterdag 11 mei 2013 - 22:46
Jipka

Jipka

Kleimineralen?? Bentoniet???
Nooit van gehoord...
Heeft dat dan zo veel nut?
Gewoon in de tuincentra te krijgen of...?

Wat ik vooral bedoel qua compost: hoe krijgen jullie die vol?
Ik heb er nu al wat gras ingegooid (want te veel ineens is blijkbaar niet goed), wat bladeren, af en toe wat fruitafval en eens wat koffiefilters en dan zijn we rond.
Daarmee vul je toch geen compostbak???
zaterdag 11 mei 2013 - 23:36
minouke

Minouke

Kleine takjes, onkruid, blad, niet teveel gras, ongekookt groen keukenafval heb je toch regelmatig, na de zomer zal die wel vol geraken.
Best is in lagen werken en regelmatig draaien tot die rijp is.
In het begin is dat niet veel maar na 2-3 jaar zal je telkens 1 bak rijp hebben,
zondag 12 mei 2013 - 07:36
Tuinprins

Tuinprins

Bentoniet is een kleimineraal dat op zandgronden kan worden ingewerkt en wat er voor zorgt dat vocht langer wordt vastgehouden. Kan nuttig zijn maar naar mijn bescheiden mening zorgt mulchen met goed verteerde compost voor betere resultaten.

Gegroet, de tuinprins
zondag 12 mei 2013 - 08:23
Jipka

Jipka

Ik probeerde een nieuw toppic te openen voor "geranium rozanne" maar blijkbaar lukt dat niet
Krijg steeds de melding dat mijn post "dubbel" is en dan verwijst hij mij door naar een vorige post van mij van gras...????????
Nu ja...


Ik heb dus vorig jaar geranium rozanne geplant. Nu gaat die, zowel in de breedte als in de hoogte, vrij snel zijn gang. Hoe pak ik dit het beste aan om die qua hoogte en breedte onder controle te houden? Want ik wil natuurlijk niet dat hij mijn buxus gaat overwoekeren...

Ik dacht er al aan om ze te herschikken en terug verder uit elkaar te zetten.
Maar wanneer herplant je ze dan best want deze bloeit tot november...

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 29 juni 2014 - 11:29
sugar

Sugar

Verplanten doe je volgens mij best in de vroege lente. kan ook in de herfst, maar dan ga je misschien wat bloei verliezen
zondag 29 juni 2014 - 13:39
deHaan

DeHaan

Als regel kan je aanhouden.
Als het blad van de bomen en struiken af is, kan je van alles verplanten en/of scheuren.
zondag 29 juni 2014 - 16:11
Jipka

Jipka

En qua snoei?
Want ze gaan op dit moment mijn buxussen gaan overwoekeren en da's niet zo'n mooi zicht
Kan het kwaad ze deze periode mooi "bij te knippen" of...?
dinsdag 22 juli 2014 - 20:42
deHaan

DeHaan

Bij knippen lukt niet, maar je Buxus vrij knippen kan rustig.
dinsdag 22 juli 2014 - 22:45
Jipka

Jipka

Hoe bedoel je bijknippen lukt niet?
Tot
dinsdag 22 juli 2014 - 23:15
sugar

Sugar

Je mag van G Rozanne wegknippen wat je wil.
Desnoods knip je alle blad weg, je zal dan wel niet zoveel bloemen meer hebben
dinsdag 22 juli 2014 - 23:17
deHaan

DeHaan

Hoe bedoel je bijknippen lukt niet?
Tot
woensdag 23 juli 2014 - 08:38
Jipka

Jipka

Ok hier zeggen ze dat zo
Bedankt voor de info! De schaar erin!
woensdag 23 juli 2014 - 16:39
minouke

Minouke

ik knip die regelmatig bij hoor, tot zelfs helemaal als ze te wild doen.
Je krijgt snel weer nieuw blad en bloei.
donderdag 24 juli 2014 - 20:34
Jipka

Jipka

Ik heb ze nu enkel aan de kantjes afgeknipt omdat ze niet over de buxus zouden komen.
Jij knipt ze dus ook in hoogte af?
Zelfs rond deze periode?
donderdag 24 juli 2014 - 20:52
minouke

Minouke

In een tuincentrum in Holsbeek stonden ze aan 3.50
vrijdag 25 juli 2014 - 15:36
krabbetje

Krabbetje

Ik heb ook Rosanne staan voor gele klimroos en achter hemerocallis Stella de Oro,dat blauw met geel combineert mooi, het mooiste vind ik hem als je hem zo ergens tussen zet, want mij viel hij wat tegen, niet van bloei, want inderdaad bloeit hij lang door, maar het tweede jaar begint hij te veel te verwilderen vind ik, word veel te hoog en bij regen slaat hij neer in een slordig boeltje
zaterdag 26 juli 2014 - 02:15
anneloes levi

Tekst aangepast

Anneloes levi

Ik wilde graag weten wanneer de ger. rozanne weer tevoorschijn komt. Ik zie n.m. nog niets.
donderdag 7 april 2016 - 17:06
minouke

Minouke

Bij sommige Rozanne's zie ik nu al enkele blaadjes maar nog niet bij alle planten.
De kleine jonge blaadjes zijn geel.
donderdag 7 april 2016 - 17:42
mamahilda

Mamahilda

Jipka , geranium Rosanne bloeit inderdaad dikwijls tot in November , en ik knup ook niet graag in de plant als er nog zoveel vloei staat . Wat je wel kan is , kijken wanneer binnenin zich bruine slingers vormen met verdord blad - neem die vast , en het hele gedoe die yitgebloeid is komt vanzelf mee - doe dat op alle plaatsen waar je een bryine verkleuring ziet , en dan ziet de plant er al veel netter uit en kan ze zich opnieuw herpakken - knip hier en daar minimaal bij , en klaar is kees . Voor de voeding gebruik ik meestal de vloeibare mest voor balcon geranium en petunia , in van die grote flacons te vinden in tuincentra - succes !
vrijdag 2 november 2018 - 15:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon