menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Clematis

Ga naar meest recente reactie

papypc

Papypc

Dag vrienden,
sommige clematis staan al met mooie verse groene scheutjes van ong 10 - 15 cm.
Blijkbaar heel lekker voor groene bladluizen. Waarmee kan ik die plaag best bestrijden zonder gevaar voor deze toch "gevoelige" plantjes.
Dank u bij voorbat.
donderdag 8 maart 2007 - 11:37
lisa

Lisa

dag papypc,
gewoon met koud water afspoelen -een finke straal /of groene zeep met water helpt ook goed

groetjes lisa
donderdag 8 maart 2007 - 14:23
papypc

Papypc

Dank u Lisa.
Zal het eens met groene zeep en water proberen (waar ze staan krijgen ze de laatste weken praktisch dagelijks een flinke spoeling met die stortregen).
Groetjes
papypc
vrijdag 9 maart 2007 - 11:14
Bowie

Bowie

Adrienne heeft in een vroeger topic de volgende tip gegeven:

Ik zou er eigenlijk nog zo'n paar honderd of meer willen - mijne boerenjasmijn zit weer vol luizen


Tania,

Een tip van bij mijn Opa vroeger.
Lieveheersbeestjes kruipen graag in kieren en spleten,
dat kan je merken wanneer je je vensters opent hé.

Wel zet enkele palen in je tuin of gebruik een oude boomstam
en maak er maar lekker veel gaatjes in met de boormachine.

Zo hebben ze een lekkere plaats om te vertoeven.
Geloof me, ik heb drie jaar geleden me er mee bezig gehouden
en heb praktisch geen luizen meer op de planten.
goed hé

grtjs adrienne


Lieveheersbeestje leven blijkbaar van de bladluizen.

Ga nu dit jaar ondervinden of het een goeie tip is.
vrijdag 9 maart 2007 - 11:21
Kwest

Kwest

Hallo papypc,

Je hebt ze in allerlei soorten, maten en kleuren. Bladluizen. Groen, bruin, geel of zwart… welkom zijn ze meestal niet. Hoe krijg je ze op een vriendelijke manier je plant uit?

Water
Veel luizen verdwijnen door de planten (onder de kraan) gewoon met water schoon te spoelen, je sproeit ze met honderden en soms duizenden tegelijk van je plant af.

Natuurzeep
Een oplossing met natuurzeep helpt enkele dagen. Ook wel als aanvulling op het bekende mengsel met spiritus (half water, half spiritus en enkele druppels afwasmiddel). Goed nieuws voor vruchtdragende planten: je kunt ze na zo’n besproeiing gerust eten, mits je ze goed afspoelt.

Tabak
In dit geval schaadt tabak niet (hoewel je niet wilt sproeien met kinderen in de buurt). Het recept: Leg de inhoud van een pakje tabak in een halve emmer water, laat het een dagje trekken. Zeven en met dit aftreksel sproeien. Stinkt wel!

Oost Indische Kers
Plaats een Oost Indische Kers bij je planten en de (zwarte) bladluizen gaan dáárnaartoe.

Afrikaantjes
De geur daarvan trekt zweefvliegen aan die graag bladluizen eten. Ook goudsbloem wordt hiervoor vaak genoemd.

Insecten
Insecten die bladluizen eten zoals Lieveheersbeestjes (vooral de larven), Galmuggen en Roofkevers bestel je gewoon in een doosje bij het tuincentrum.

Uien
Het recept: een pond uien in parten een half uurtje in een halve liter water laten staan en met het aftreksel de planten besproeien. Niet alleen door bladluizen maar ook door ander ongedierte niet erg gewaardeerd. Handig als je niets anders bij de hand hebt.

Banaan
Een bananenschil tussen je planten leggen is een gek gezicht, maar het helpt echt. Briljant!

Of natuurlijk 'vriendelijke' producten uit de winkel
Pirimor, Plantschoon (EcoStyle) en HGX spray worden door veel tuin- en milieuliefhebbers genoemd als middelen die alleen de te verdelgen insecten aantasten en de rest ongemoeid laten.
vrijdag 9 maart 2007 - 12:13
lisa

Lisa

kwest, leuke adviese zal de banaan ook ens proberen

groetjes lisa
vrijdag 9 maart 2007 - 12:47
papypc

Papypc

Hei, bedankt allemaal; met deze tips kan ik terug wat verder gaan experimenteren.
Die van de banaan is wel een leuke, maar met mijn "boevke" (een "allesvreter" van 50kg) zal dat niet lang blijven liggen (hij krijgt nochtans eten voldoende !)
groetjes
papypc
vrijdag 9 maart 2007 - 13:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon