menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aronskelk

Ga naar meest recente reactie

Larreke

Larreke

Hallo iedereen!!!

Ik heb een aantal vraagjes over mijn laatste aankoop. Ik heb rhizomen gekocht van de zantedeschia calla. Maar er staan twee verschillende soorten foto's op de verpakking. die van de aethiopica en een van een gespikkelde variant.
Dan zijn mijn volgende vragen:

Wat doe ik er nu precies mee? Want afhankelijk van het soort zal dat wel verschillen hé. Best in volle grond of in pot? (Dan kan ik ze in de winter binnen laten overwinteren.) Of maakt het niet uit? en als ik ze in pot zet, moet dat dan een vrij grote zijn? En hoeveel knollen zet ik er in? Gaan ze dit jaar al bloeien of pas volgend jaar?

Ik weet dat het een hele boterham is, maar ik wil deze prachtige bloemen met de juiste zorg omringen...

Groetekes en merci



Foto's van de verpakking en van de knollen vind je op de volgende pagina:
http://www.groeninfo.com/forum/6en24931en1/zantedeschia.html
dinsdag 6 maart 2007 - 14:25
Esem

Esem

Larreke;eerst welkom in de groep van tuinliefhebbers.
Hier zit je goed als je met vragen zit.
Altijd wel iemand die je bijstaat met raad en daad.

Zantedeschia aethiopica of groen godin is een vorstgevoelige plant die we vaak in kuipen (al dan niet gevuld met water) kunnen terugvinden. De plant kenmerkt zich door langgesteelde, vlezige, pijlvormige bladeren die ongeveer 50 cm hoog kunnen worden. De trechtervormige, felwit- of geelgekleurde schutbladeren zijn zeer indrukwekkend en de maagdelijke witte kleur van de bloemkelk bezorgt de plant een koel cachet. Ook goede snijbloem die men ook op bloemenveilingen verhandelt.

De verzorging is eenvoudig. De planten houden van veel vocht en worden 's winters vorstvrij overgehouden. Deze plant kan je in een pot houden waarin je absoluut geen afvoergaten wenst te maken. In de winter mag u de Zantedeschia een rustperiode gunnen. Na de bloei ontwikkelt de knol van de vlezige wortelstok zich namelijk voor de volgende bloei. Door minder water te geven bevordert u deze ontwikkeling. Gedurende zes a zeven weken mag u de wortelstok in volledig uitgedroogde grond laten. Het ogenblik dat de grote bladeren geel worden, is het teken dat de rustperiode is ingetreden. Wilt u de rusttijd afbreken en een nieuwe bloei op gang brengen, dan kunt u de wortelstokken verpotten. U kunt van die gelegenheid gebruik maken om scheuten weg te nemen.

Vaak gehouden als een soort waterplant in kuipen.
Zo ook met de calla ga ik als volgd te werk.
Ik plant de rhizomen in een grote pot die ik dan in de tuin inplant,zodat je niets meer ziet van de pot.
In het najaar haal ik de potten dan weer terug uit de grond en worden ze op een vorstvrije plaats weggeborgen.
Gr Esem,
dinsdag 6 maart 2007 - 16:52
Larreke

Tekst aangepast

Larreke

Dank je wel esem voor je vakkundige uitleg.

Weet je misschien welke plant ik gekocht heb, calla of zantedeschia aethiopica? Op mijn eerste vraag staat een internetpagina waar je foto's van de knollen en de verpakking kan vinden. Op de verpakking staat de naam zantedeschia en de naam calla, ook staan van de twee verschillende soorten foto's op de verpakking. Dus ik weet het niet zo goed.

Toch wil ik ook wel al volgroeide planten in mijn tuin planten. Heb je enig idee vanaf wanneer (welke periode) ik die kan kopen in de winkel?

groetjes en al heeeeeeeel erg bedankt hoor!!!
dinsdag 6 maart 2007 - 17:19
Fons

Fons

Larreke,vermoedelijk hebt ge knollen aangekocht van calla, bij deze soorten komt men gespikkeld blad tegen en de bloemkleur kan varieren van wit over geel naar roze, rood, paars tot bijna zwart,de knol is afgeplat rond.
Zandedeschia aethiopica word enkel aangeboden met de kleur van de witte bloem dus of de zandedeschia aethopica green goddess met groen witte bloem, de knol is meer eivormig met een grillige vorm of ev. aangroeiende zijknolletjes.

Uw knol(len) kunt ge nu voortrekken door ze al op te potten in voedzame grond en matig warm op een lichte plaats zetten, vanaf Mei hebt ge de keus ofwel in pot of in volle grond verder kweken, tegen de winter knollenuit de grond halen en tijdens de winter droog wegzetten.
Op niet al te natte grond kan men de knollen laten zitten tijdens de winter maar met een flinke afdeklaag wegens vorstgevaar.
Het nadeel van calla is dat ze maar eenmaal bloeien met een beetje geluk een tweede maal.
De witte of groenwitte arondskelk darentegen kan verschillende bloemen produceren over een langere tijd, kan zelfs tijdens de winter bloeien zoals bij mij.
dinsdag 6 maart 2007 - 21:13
Larreke

Larreke

Dank je wel Fons!

Ik had ook al zo'n lichtblauw vermoeden dat het een calla was... Vind deze ook wel prachtig maar voor in pot dan. Voor in de tuin is aronskelk mooier vind ik omdat die meer uitgestrekt is. Ik ga de calla zeker planten, maar ga nu ook zeker op zoek naar de aronskelk!!!

Ik wist trouwens niet dat de calla maar één keer bloeit, dus als ik ze volgend jaar opnieuw opkweek dan gaan ze niet meer bloeien??? Jammer!!!

Groetekes Larreke
woensdag 7 maart 2007 - 07:58
Fons

Fons

De bloei waarover ik het had is per jaar,indien goed verzorgt zul je volgend jaar weer bloemen hebben.
Even een rechtzetting,Om de knollen te vervroegen deze eerst in stekgrond of half stekgrond half potgrond planten, direct in potgrond planten zou de ontwikkeling van de nieuwe worteltjes beletten wegens te hoge voedingskoncentratie, eens bewortelt mogen ze wel in goede potgrond.
woensdag 7 maart 2007 - 19:51
sylvain

Tekst aangepast

Sylvain

Dat is de perfectie Fons hier twee foto,s eerst arondskelk

[afbeelding verwijderd niet-https]

dit is de calla en dan moet ge het blad bekyken

[afbeelding verwijderd niet-https]

larreke nu ziet u het verschil tussen een calla en een arondskelk maar kunnen alleby in de volle grond of in een pot
vrijdag 9 maart 2007 - 21:35
Larreke

Larreke

ja het zijn toch allemaal prachtexemplaren hé. Ik kende het verschil in blad al wel, maar niet het verschil in knol. Ik heb de mijne nu gepland in half potgrond, half stekgrond. Nu afwachten wat eruit gaat komen hé!!! Als het aronskelken zijn dan plant ik ze in de tuin. Maar als het calla's zijn, dan laat ik ze in de pot staan, moet dan wel op zoek naar aronskelk-planten. dat zal toch wel niet zo moeilijk te vinden zijn in de winkel hé????? Want ik heb een plaatske gereserveerd voor deze prachtige bloeiers in de tuin, en ik wil die doodgraag dit jaar ingevuld zien...

vanaf wanneer zouden de planten van de aronskelk te koop zijn in de winkel? Heeft iemand daar een idee van?

Groetekes Larreke
zaterdag 10 maart 2007 - 18:55
sylvain

Sylvain

Awel Larreke ik heb maar een van de 15 arondskelken gekocht en die heb ik verleden jaar gekocht op 1 mei op de planten dag in bokryk was goed koop en was een mooie plant er stonden toen al vershillende bloemen in de mannen in de srrè die hebben die binnen een maand maar op passen voor de vries als die noch komt Larreke maar koop die maar gerust en als ge er aan twyfeld laat hem dan noch in een pot binnen staan is ook prachtig vraag dat maar eens aan Fons groetjes en dag
zaterdag 10 maart 2007 - 19:05
Siggy

Siggy

Hallo Larreke ,arondskelken groeien heel hard aan en dan deel ik die regelmatig ,als ge er enige wilt moogt ge die gerust komen halen.Ik woon in Aartselaar.
Groetjes Siggy!!!!
zondag 11 maart 2007 - 22:06
sylvain

Sylvain

Proficiat Siggy dt is fyn als ge ze zo kunt op weg helpen dat zouden we meer moeten kunnen met de nieuwe beplanters maar de afstanden het gaat altyd niet groetjes en dag Siggy
zondag 11 maart 2007 - 22:22
Larreke

Larreke

Oh dat zou echt wel sjiek zijn siggy, maar inderdaad de afstand... Het is anderhalf uur rijden van hieruit... Maar ik heb toch wel goed nieuws, gisteren was ik op de opendeurdag bij een plantenwinkel in Zutendaal. (wij zijn namelijk net begonnen met het inrichten van de tuin, en wou graag wat plantjes zetten.) Daar verkopen ze de planten vanaf eind april. (net gelijk jij ze gekocht hebt sylvain, begin mei...) De man daar zei dat hij ze eventueel nu al kon bestellen maar idd dan kunnen ze nog niet buiten... en binnen heb ik niet echt een koele lichte plek, dus moet nog maar even geduld hebben. Of ik kan ook naar bokrijk gaan... dat is niet zo ver van vlijtingen... valt dat dit jaar ook weer op 1 mei?

Trouwens ik heb vorig jaar een aronskelk van mijn opa gekregen. Maar deze had toen maar 1 bloem... wel teleurstellend. Maar dit komt omdat opa ze niet echt voeding enzo bijgeeft. Deze plant is binnen niet meer zo mooi gebleven, daarom heb ik alle stengels met de grond gelijk geknipt. Ik heb ze nu buiten gezet in potten, en als ze nachtvorst geven (gelijk de nacht die juist om is) dan dek ik ze netjes af met een dikke deken! Misschien krijgt ze dit jaar toch wel bloemen, na de goede verzorging van het afgelopen jaar...

En dan zijn er ook nog de knollen van mijn eerste berichtje hierboven, die in de potten staan... Ik ben vol verwachting wat eruit gaat komen!!! Zal het jullie laten weten...

Groetekes Larreke
maandag 12 maart 2007 - 19:25
Larreke

Larreke

Nog iets...

Sorry ik vraag nogal veel hé...

Ik wil heel graag een perkje in volle graag met de aronskelken. Ze hebben me verteld dat je dan s winters de bladeren afknipt en de rest bedekt met bladeren en stro, en kippengaas om het geheel bij elkaar te houden.

Heeft iemand hier ervaring mee?
maandag 12 maart 2007 - 19:37
sylvain

Tekst aangepast

Sylvain

Larreke ge moet die gewoon afdekken met bladeren of een ander afdek middel als ge de bladeren er af heb ge sneden kunt ge dat met kippen gaas doen maar als 2op 3 meter is dat dek ge dat gewoon simpel af niet te veel geld aan vekwisten zo snel bevriezen ze ook weer niet en die zaaaien zichzelf verder de moeder plant van een deel van myn arondskelken heeft verleden jaar zekers 120 bloemen gegeven dan is het een pracht zodus Larreke ge werkt er maar aan is een gemakelyke plant groetjes en dag dit is daar een jonge plant van heeft ook zekers 20bloemen gegeven

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 12 maart 2007 - 19:57
Larreke

Larreke

120..............!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Amai, ik hoop dat ik dat geluk ook ooit kan hebben!
maandag 12 maart 2007 - 20:02
sylvain

Tekst aangepast

Sylvain

Ja Larreke het is een pracht van een plant is van een kameraad van my nu deze zomer ga ik er foto,s van nemen en dan zet ik ze op het forum is een uitzondering als ge als plant zoveel bloemen kunt voort brengen groetjes en dag( ik ga ook eens proberen er een paar zaailingen van vast te krygen deze jaar)

dit is de groote van de tweejarige planten aan de kinderen ziet ge hoe groot hy is

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 12 maart 2007 - 20:56
Larreke

Larreke

Heeeel erg mooi!

Tweejarig? Amaai dat gaat nogal zijn gangetje dan...
dinsdag 13 maart 2007 - 12:27
sylvain

Sylvain

Larreke dat groeit vry vlot en ge kunt ze nog eens scheuren als ge wild zodus na een paar jaar hebt ge er genoeg van als ge dat wild zo is dat met hosta,s ook na drie jaar maakt ge er zes van groetjes en dag
dinsdag 13 maart 2007 - 18:25
Silverke

Silverke

Mooie foto's Silvain, mooi bewerkt.
Welke fotobewerkingssoftware heb je hiervoor gebruikt?
donderdag 7 juni 2007 - 01:52
sylvain

Sylvain

SILVERKE DAT IS COREL PAINT SHOP PRO X DAAR KUNT GE TEKSTEN MET MAKEN OP UW FOTO CARIKATUREN MAKEN KADERS ZETTEN COLAGAGE S E CARD VERSTUREN ENZO IS EEN PRACHTIG PRODUCT IK HEB HET VAN EEN KOZIJN GEHAD MAAR KOST ANDERS EEN BEETJE GELD . MAAR GE KUNT OOK PICASA NEMEN DAT GAAT LANGS HOTMAIL IS GRATIS MAAR KUNT ER WEL VEEL MINDER MEE DOEN MAAR EVEN ZZER COLLAGE EN OPSLAAN VAN ALBUM
donderdag 7 juni 2007 - 07:07
Silverke

Silverke

Bedankt Sylvain,ik ga me dat ook aanschaffen
donderdag 7 juni 2007 - 07:53
sylvain

Sylvain

Beste Silverke ik zal er noch eens eenpaar van deze jaar er op zetten ge kunt erongeloofelijk veel mee ik ken noch maar 1/5 van alles



[afbeelding verwijderd niet-https]

donderdag 7 juni 2007 - 20:19
Silverke

Silverke

Heel mooi Sylvain, ik ga het programma bestellen via internet.
Tot Later
Silverke
donderdag 7 juni 2007 - 21:19
corrielat

Corrielat

Heel mooi Sylvain, ik ga het programma bestellen via internet.
Tot Later
Silverke

ik heb een proefabbonement aangeschaft maar kan niet inloggen, ik zal wel iets fout doen
vrijdag 8 juni 2007 - 02:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon