menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Camelia

Ga naar meest recente reactie

ahel1

Ahel1

Nu er een strenge vorst op komst is moet ik dan mijn camelia afdekken of kan hij er wel tegen.
Ik zie dat mijn buren hem helemaal ingepakt hebben, maar het is toch een winter/voorjaars bloeier dan kan hij toch wel tegen de vorst.
Alvast bedankt
Alie
vrijdag 11 januari 2013 - 12:57
Jonas8500

Jonas8500

Het hangt er voornamelijk vanaf hoe lang het zal vriezen, als het maar enkele dagen is dan komt het wel goed, maar bij langdurige vorst zou'k het niet riskeren.

Volgens meteo zal het maar een kleine week vriezen.

Bloemen & Planten

vrijdag 11 januari 2013 - 13:26
ahel1

Ahel1

bedankt voor uw antwoord, hier zat ik op te wachten.
Hij heeft wel strengere vorst al mee gemaakt en heb hem nooit afgedekt, maar als je dan bij de buren ziet dat die het wel doen dan ga je toch weer twijfelen. En ik wil hem echt niet kwijt, hij wordt met het jaar mooier.

dank u
vrijdag 11 januari 2013 - 13:30
Jonas8500

Jonas8500

Thoh, vorig jaar was toch serieus frisjes bij momenten, daar het al een iets oudere plant is zou'k denken dat ze ook iets sterker is. Dus een winterprikje als wat nu komt zou geen probleem mogen zijn.

Anderzijds, als het maar 1 plant betreft kan je evengoed het veilige voor het onveilige nemen. Hoe beter je de plant beschermd hoe krachtiger ze zal zijn na de winter.
vrijdag 11 januari 2013 - 13:33
Roeli

Roeli

Mijn camelia heeft het het vorig jaar opgegeven. Hij was toch al 6 jaar oud. Andere jaren nooit een centje pijn, altijd bloeien in het voorjaar, maar helaas, hij is niet meer. Zat wel al weer vol knoppen, maar die strenge vorst heeft hem de das om gedaan. ( die das had hij dus eerder moeten hebben )
Ik heb een nieuwe gekocht. Ook al weer knopvorming, maar die staat nu even in de schuur. Te wachten op betere tijden.
zaterdag 12 januari 2013 - 19:04
hanninkj

Hanninkj

Een camellia dient minstens 5 jaar oud te zijn om in de tuin te zetten. Plant hem dan in april in de tuin. Ik heb ca. 20 camellia' s in de tuin maar daar is er geen van doodgevroren.

Ton
zaterdag 12 januari 2013 - 19:21
deHaan

DeHaan

Onze Camelia's hebben de afgelopen winter ook overleeft.
Maar ik heb de indruk dat veel mensen planten met wat schade te gauw rooien.
zaterdag 12 januari 2013 - 20:49
Roeli

Roeli

Ik heb hem niet gerooid. Hij staat nog steeds in de tuin.
Er wordt altijd gezegd...hoop doet leven....
Maar in dit geval echt niet.
En hij was, zoals gezegd, al 6 jaar.
Altijd goed gedaan. De eerste jaren in bobbeltjesplastiek verpakt. De laatste 2 jaar niet meer.
Maar afgelopen winter ging het toch verkeerd.
Hij stond heel beschut tussen schuur en huis, in een hoek.
De vorst is er kennelijk anders overheen gegaan als de andere jaren.
We denken graag dat we alles weten, maar soms wordt je toch weer met je neus op de feiten gedrukt.
Ik woon hier natuurlijk wel in een zeer open gebied niet ver van de waddenzee.
zaterdag 12 januari 2013 - 22:14
buksbunnie

Buksbunnie

misschien stond die Camellia te beschut, door het zachte weer van vorig jaar (begin januari) is hij waarschijnelijk al een beetje tot leven gekomen , en daarna kreeg die de volle laag .ik heb er drie in de tuin , op verschillende plaatrsen, en er is niets aaan de hand , alleen de knoppen waren bevroren.
zaterdag 12 januari 2013 - 22:21
Roeli

Roeli

Het zou kunnen.

gr. Roeli
zaterdag 12 januari 2013 - 22:34
BOSVROUW

BOSVROUW

Bij langdurige vorst, lauw water geven,. Ze drogen gewoon uit!
Bij aanplanten beschut tegen de noorderwind zetten.
zaterdag 12 januari 2013 - 23:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon