menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wonderplant

Ga naar meest recente reactie

danielj

Danielj


beste ,vorige lente kreeg ik een "plantje" van de wonderplant -ik plantte het in de hof en het groeide uit tot een " reuzeplant " -beschrijving :als kllein plantje : groen --als volgroeid :bordeau -rode kleur en uitlopend op meerdere puntvormen -- niet doorlevend -- als volgroeid tam van circa 5 cm.doorsnede -takken tot duimdikte -hoogte :bijna 2 meter -- er komen zaden aan in een bolster(type kastanje maar mini)--zaden ngeveer grootte van een boon -bruin met vlekjes (precies beschilderd zoals een paaseitje) --// VRAAG: het schijnt moeilijk te zijn de zaden te laten kiemen --ik legde er een drietal in een potje bloemaarde -bedekt met plastiek en in een warme plaats ( cv-plaats):::::::::::::::/ Is dit een goede methode of bestaat er een doeltreffender ??? ------------Beste groeten en bij voorbaat dank -- danielj
donderdag 1 maart 2007 - 11:24
annis

Annis

Hallo Danielj

Deze bonen van de wonderboom kun je het beste inkerven en dan twee nachten laten weken in water.
Dan zaaien in zaaigrond kantenklare of 2/3potgrond en1/3 fijne zand bij een teperatuur van 19-20 graden. Binnen 7 tot 14 dagen zouden ze kiemen.

Annis
donderdag 1 maart 2007 - 17:40
martine

Martine

hallo,
de wonderboom of ricinus
[afbeelding verwijderd niet-https]
ik heb hem ook al gezaaid, zelfs zonder inkerven lukt dit wel, maar dit is wel een goede tip van Annis.
wel nog even bijzeggen dat elk onderdeel , hoe mooi ook, wel giftig is, dus opletten met kinderen die misschien wel eens willen proeven van de zaden of andere delen.
Martine
donderdag 1 maart 2007 - 19:39
Esem

Esem

danielj
Ik heb de ricinus of wonderboom 14 dagen geleden gezaaid en de eerste zaden komen al kijken,
2 à 3 mm.
Ik heb de zaden 24 uren in lauw water gelegt maar eerst de zaden in een potje gedaan waar in ik de
binnenkant van het poten bekleed heb met schruurpapier, en een tijdje mee geschud heb zodat de bast van de zaden wat zachter geworden was.
Gr Esem,
donderdag 1 maart 2007 - 21:02
danielj

Danielj

hartelijk dank voor de goede raadgevingen van jullie !
Ik volgde die op en een kleine veertien dagen na het planten staken ze hun kopje uit .
Beste groeten
danielj
donderdag 22 maart 2007 - 22:01
jumperke

Jumperke

Ik heb mijn wonderboompjes ook gezaaid zonder inkerven en ze kwamen al uit na 1 a 2 weken
dinsdag 10 april 2007 - 03:37
Adrienne

Adrienne

Oh jee,

Ik ben niet mee !!!
Een wonderboom moet je toch niet zaaien
Pfff, ik geraak er hier niet van af, komt doodleuk halverwege de
gazon met nieuwe scheuten te voorschijn.

donderdag 12 april 2007 - 17:45
Esem

Esem

Adrienne,
praat jij over de zelfde plant de eenjarige rucinus.
Wordt tot 2 à 3 meter hoog en heeft verschillende kleuren waaronder de diep roodbruine en de groene.
Met diep in gesnede bladeren.
Zie foto hierboven.
De zaden lijken op heel kleine kievits eieren.
Zijn zeer giftig.
Gr Esem,
vrijdag 13 april 2007 - 02:11
Adrienne

Adrienne

Esem,

Ik zou het verdorie niet weten !!!
Bij mij is het een struik of soort boom.
Jongens toch, die doet waar hij zin in heeft.
K' zal proberen er eens een fotoke van te nemen.
zaterdag 14 april 2007 - 05:04
Esem

Esem

Adrienne,
is de plant winterhard??
De wonderboom of ricisus is hier een eenjarige plant.
Gr Esem,
zaterdag 14 april 2007 - 16:52
Gilbert

Tekst aangepast

Gilbert

Wanneer ze dan 24 uren in het water gelegen hebben, moeten je ze planten in potgrond, moet je dan nog water toevoegen of niet. Of zijn die zaden dan genoeg verzadigd dat ze voor een tijdje voortkunnen zonder water?
zondag 15 april 2007 - 05:01
danielj

Danielj

ik vermoed dat ze wel een paar dagen zonder water kunnen . echter nooit teveel water geven (dan rotten zij)
bijkomende vraag : in pot geplant wanneer mogen ze in volle grond worden geplant ? / zij tellen nu zes bladeren -
maandag 16 april 2007 - 03:50
Esem

Esem

danielj
wachten tot na de ijsheiligen 12,13,14,en 15 mei dan kan je de wonderboom buiten laten.
Gr Esem,
dinsdag 17 april 2007 - 01:15
Adrienne

Adrienne

Esem,

De mijne zijn idd winterhard !!!
dinsdag 17 april 2007 - 05:56
Esem

Esem

Adrienne,
dan moet het toch echt en andere soort zijn,die ze toevallig de zelfde Nedelandse naam geven,want ik denk niet dat ook jou plant risinus noemt.
Gr Esem,
dinsdag 17 april 2007 - 16:33
Gilbert

Gilbert

Het is nu 23 april en daarom vraag ik mij af of het nog tijd is om de zaden van de wonderboom nog te planten. Het zal nu al misschien te laat zijn. Wanneer plant men het best de zaden van de wonderboom ?
dinsdag 24 april 2007 - 02:35
Esem

Esem

Gilbert ,
dat zal nog wel lukken maar ze zullen later groot zijn
Gr Esem,
dinsdag 24 april 2007 - 05:24
ines

Ines

Adrie in onze streek geeft men deze naam "wonderboom" aan een robinia of valse acacia waar men vroeger van het hout vanalles maakte.(meubels,wielen enz)
De zaden komen met gemak overal op ook in het gras. Misschien bracht deze boom zo de verwarring?


vrijdag 27 april 2007 - 06:57
tuingerda

Tuingerda

Na dit stukje gelezen te hebben denk ik dat het om de fluweelboom gaat, die steekt inderdaad overal de kop op.
gerda.
vrijdag 27 april 2007 - 23:19
Gilbert

Gilbert

Hoelang zijn deze zaden houdbaar om te zaaien ?
zondag 29 april 2007 - 23:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon