menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe brugmansia stekken

Ga naar meest recente reactie

captiva

Captiva

zou graag mijn brugmansia willen stekken.
hoe en wat moet ik doen.
woensdag 7 november 2012 - 18:42
Rowie

Rowie

Snijdt top- of stengeldelen van 10-15cm. Doop de onderzijde in wat groei/stekpoeder (geen must maar geeft een vlottere start) en zet de stekjes in potjes met half zand/half potgrond. Geheel in plastic zakjes of onder halve petflessen plaatsen om een soort van minikasje te maken en op een warmere plek in huis zetten. Beworteling begint al na 2 weken en na 4-5 weken wordt zichtbaar welke stekken zijn aangeslagen. Brugmansia stekt vrij gemakkelijk, in de zomermaanden kan zelfs op water gestekt worden.
vrijdag 9 november 2012 - 07:21
captiva

Captiva

je mag ze niet in een potje met water zetten dan.en wachten tot ze wortelen en dan in de grond
vrijdag 9 november 2012 - 19:34
danny2

Danny2

Om nu te stekken is dit de makkelijkste manier. Deze mogen ergens in een lichte ruimte staan tussen 5 en 15°. Ergens half of eind februari pot ik deze op.
Ga wel regelmatig zien of er nog water in je potje staat.
Dit zijn dan ook de enigste stekken die ik in water laat bewortelen.

Bloemen & Planten

vrijdag 9 november 2012 - 20:54
captiva

Captiva

hoelang mogen ze in het potje met water zitten.
tot ze wortelen hebben en dan potten.
of moeten ze langer in het water staan
maandag 12 november 2012 - 10:53
danny2

Danny2

Ik laat ze staan, ook met wortels,tot eind februari

groetjes danny
maandag 12 november 2012 - 18:48
tomson

Tomson

hallo
ik heb dit ook gedaan en heb er mooie planten van gekregen die ik dan aan vrienden
en famlie heb gegeven en die gaven redelijk veel bloemen
grt
tomson
dinsdag 13 november 2012 - 20:43
captiva

Captiva

heb ze toen gestekt zoals jullie zeiden +- een stuk of 20 maar daar is nooit iets van gekomen.
ze kregen wel allemaal wortels en nadien gingen ze allemaal kapot
heb nu nog wel mijn 5 kuipen met planten maar vind deze ook niet zo goed
denk dat ik er me terug nieuwe ga aankopen
zondag 28 april 2013 - 12:22
captiva

Captiva

welke voeding mag ik deze geven

koemestkorrels mag
en ook nog organische meststof voor terrasplanten ( voor sterke planten en een weelderige bloei )van DCM

moet ik nog iets geven of is dit alleen genoeg
maandag 29 april 2013 - 18:52
bakbeest

Bakbeest

Brugmansia's zijn echte mestvreters,en watervreters. Ik doe 1x per week vloeibare mest,en ze krijgen regelmatig wat koemestkorrels.
Stekken is supersimpel.In juli/augustus steek je de stekken de tuin in en ze wortelen dan prima.Op water kan inderdaad ook.Dit lijkt sneu,om dan al stukken van je plant te halen,maar in deze tijd hebben ze nog de tijd om goed aan te slaan,mooie wortels te maken voor de winter.Ik haal de takken er af die niet mooi in de vorm hangen,haal alle bladeren er af,of haveer ze ,en dan steek ik ze in de tuin.
Brugmansia's zonder naam is net onkruid.De benaamde brugmansia's stekken op één of andere reden toch moeilijker.
Het kan zijn dat je stekken kapot zijn gegaan door teveel watergift ,dan rotten ze erg snel.
dinsdag 30 april 2013 - 09:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon