menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ik ben op zoek naar

Ga naar meest recente reactie

Heidie

Heidie

Hallo lieve mensen,

Ik ben op zoek naar een liefst héél sterk geurende bloem die ik uiteindelijk als een soort dak over het terras kan laten klimmen.
Ik dacht zelf aan een soort van Dahlia, zijn die er in klimsoorten en hoe heten ze dan?
Of misschien kent u wel een andere soort.
zaterdag 24 februari 2007 - 03:55
Tomateboer

Tomateboer

Hallo,

Een Dahlia die klimt bestaat niet,...
Kamperfoelie geurt enorm goed: Lonicera
Bepaalde rozen geuren heel sterk.
De blauwe regen of Wisteria bloeit ook heel mooi en geurt ook heel lekker maar is giftig en bloeit niet zo lang.
Clematissen heb je ook, maar heb nog geen enkele soort tegen gekomen die lekker geurt.
Veel plezier met het vinden van uw klimsoort
grt
Angelo
zaterdag 24 februari 2007 - 08:31
de_lange_van_Bilze

De_lange_van_Bilze

Ik zou dan ook gaan voor de Japonica Lonicera Hall's polific. Geeft een enorme geur en mooie geel-witte bloempjes.

Groeten
De lange van Bilze
zaterdag 24 februari 2007 - 09:53
Heidie

Heidie

Sta ik ff in m'n hemd.
Ben ik al tijden aan het dromen van een dak gemaakt van een bloem die niet klimt.
jammer, maar ja.
Giftige planten vallen bij me af want ik heb ook een druif hangen. en andere eetbare planten in mijn tuin.
Rozen moet je veel tijd en aandacht geven om ze mooi te krijgen en te houden. Op de een of andere manier wil dit bij mij niet lukken.
Weten jullie mischien waar ik plaatjes van die andere klimmers kan vinden.

Alvast bedankt, van een beginneling die graag wil leren.


zaterdag 24 februari 2007 - 11:02
Esem

Esem

Heidie,
iets dat niet klimt daar dan nog een dak van boven je hoofd van maken?? of het moet voor dwergen zijn.
Nee alle gekheid op een stokje.
Om een pergola te overdekken zal je voor een forse klimmer moeten kiezen,en dan nog het liefst eentje die geurt,zeg je.
Maar ik begrijp je reactie niet goed op giftige planten, samen met eetbare planten.
Het één schaad het ander immers niet.
En het zijn vooral de zaden van de blauwe regen die echt het giftig zijn.
En ik zien je niet direct eten van een blauwe regen of wisteria.
Het verschil tussen een druif en de zaden van de blauwe regen is daarvoor nogal groot.
Je kan misschien ook kiezen voor een klimhortesia maar deze ruiken dan weer niet.
En deze heeft toch al direct een jaartje of drie nodig om aan te slaan voor alleer hij de pergola begint te bedekken.en eventueel ook voor hij zijn eerste bloemen laat zien.
Maar het is een prachtige plant .
Misschien even googlen om er eentje naar je eigen smaak te vinden.
gr Esem,


zaterdag 24 februari 2007 - 13:44
Angelo

Angelo

ik heb hier een paar jaar geleden een lonicera geplant, lonicera Belgica geloof ik, en ik heb me enorm verschrokken van zijn groeikracht, op amper 2 jaar heeft ie al ettelijke meters beklommen, en hij bloeit hier van juni tot oktober ongeveer, en riekt formidabel, vooral als het zo beetje mistig is.

groetjes
zaterdag 24 februari 2007 - 14:40
jdcoster

Jdcoster

Jij stelt nog niet weinig eisen aan uw klimplant, Heidi. Heerlijk geuren, klimmen, op dahlia's lijken ...Moet er soms ook nog iets eetbaars aan groeien? Ok. alle begrip voor een beginneling.
Eén ding, "te veel zorgen en te veel werk aan" willen we hier niet meer horen, beloofd?
Alle planten vragen zorgen en aandacht, anders wordt alles uiteindelijk een teleurstelling. Als je druiven kunt verzorgen, zijn rozen ook niet moeilijker.
Weinig klimplanten bloeien gedurende gans het seizoen. Ik weet niets over jouw beschikbare plaats maar als het even kan, kies voor een paar soorten die je naast of door elkaar leidt en die elkaar qua bloeitijd aanvullen. Mijn favorieten zijn:
1)Kamperfoelie -Lonicera Japonica (bloei -+ juni/sept. geurt heerlijk, krachtige groeier)
2)Liaanroos -Rosa Bobby James( juni/juli, geurt, krachtige groei--> hard terug snoeien)
3)Blauwe regen -Wistaria sinensis(Eerste bloei mei, tweede bescheidener bloei in augustus, geurt ook
en nu de fotootjes
[afbeelding verwijderd niet-https]
Kamperfoelie rechts boven het terras, eind juni
URL=http://imageshack.us][afbeelding verwijderd niet-https]
Rosa Bobby James, rechts over het prieel, op de achtergrond een uitgebloeide blauwe regen op de pergola
[afbeelding verwijderd niet-https]
Bovenaan midden, blauwe regen op pergola in begin mei
zaterdag 24 februari 2007 - 16:34
Heidie

Heidie

Ik heb astma en copd en heb dus vooral met warm weer weinig energie en dit zal met de jaren minder worden.
Ik vind het heerlijk om in mijn tuintje te knutselen.
En zou het heerlijk vinden om zoveel mogelijk geuren aan te trekken.
Vooral ook omdat ik eigenlijk niet veel verder kom dan mijn eigen tuin.
Dir is misschien belachelijk voor de doorgewinterde tuinier maar ik doe wat ik kan, en ik zou het jammer vinden als ik een paar slechte weken heb, dat mijn tuintje het loodje zal leggen.

Mijn interesse gaat nu uit naar de kamperfoelie.
Kan ik dan bij zijn voeten wat kleur zetten, bijv, de Dahlia???
zaterdag 24 februari 2007 - 16:43
jdcoster

Jdcoster

Dat moet wel lukken, als er nog wat zon aan die planten kan en je de dahlia's elk jaar bij het planten flink wat compost en organische mest geeft. Zo'n grote kamperfoelie zuigt ook nogal wat water weg. Af en toe een geut water zal ook nog nodig zijn. Zet er misschien ook nog een Valeriaan bij, voor de geur. Bij mij staat er een bedje meiklokjes onder.
Groetjes
zaterdag 24 februari 2007 - 16:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon