menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Siergras

Ga naar meest recente reactie

vinny1970

Vinny1970

Hallo,heeft iemand ervaring met het siergras "Miscanthus massief"?Op het web is daar zeer weinig info over terug te vinden.Ik ga mijn tuin opnieuw aanleggen.Nu heb ik een ontwerp waar dit siergras is voorgesteld.Op één enkele foto zie ik dat dit zeer hoog groeit.Nu zou dit aanpalen tegen mijn rode beukenhaag.Daarom vrees ik dat mijn beukenhaag daar zal onder lijden.Is mijn vrees terecht of zal dit nog meevallen?
zondag 28 oktober 2012 - 05:15
Tuinprins

Tuinprins

"Miscanthus massief" is niet de naam van de plant. Het woord 'massief' wil in een tuinontwerp MEESTAL zeggen dat er meerdere exemplaren bij elkaar worden geplant.

De meeste tuinontwerpers gebruiken cultivars / soorten van Miscanthus sinensis in hun ontwerpen. Je hebt heel veel cultivars van dit prachtige siergras. "Yakushima Dwarf" blijft bijvoorbeeld relatief laag maar er zijn ook soorten die rond de 2.50 meter kunnen worden. Ikzelf heb de soort "Ferner Osten" en die is dit jaar rond de 2 meter.

Miscanthus floridulus wordt echt hoog (meer als 3 meter) en sommige mensen planten dit gras aan om lelijke zaken aan het zicht te onttrekken. Waarschijnlijk heb je bij je zoektocht op internet afbeeldingen van deze soort gezien. Meeste tuinontwerpers zijn geen fan van deze plant, vooral ook omdat ze in ons klimaat zelden tot bloei komt.

Wat bedoel je met precies met "zeer hoog"? Hoogte is een relatief begrip. Voor een kabouter is 50 centimeter al reusachtig. Veel mensen zijn ten onrechte bang voor hoogte in de tuin. Hoogte brengt diepte in een tuin en op de juiste manier toegepast laat het een tuin groter lijken. Vlakke tuinen zijn tweedimensionaal en zelden spannend. Gebruik hoogte om de tuin een een extra dimensie te geven.

Als afstand tot de beukenhaag zou ik zeker 1 meter aanhouden, liefst nog wat meer.


Gegroet, de tuinprins
zondag 28 oktober 2012 - 07:10
vinny1970

Vinny1970

Ga de ontwerper dan gaan vragen welke soort het moet zijn.Volgens het ontwerp mag het volgens mij toch niet te hoog komen want het gras komt tegen de beukenhaag.In bijlage een afbeelding van hoe het er gaat uitzien.

Bloemen & Planten

zondag 28 oktober 2012 - 11:19
Tuinprins

Tuinprins

Het gras komt niet tegen de beukenhaag maar er voor. Dit lijkt een flauwe opmerking maar is het geenszins. Er moet m.i. minimaal een meter tussen de beukenhaag en de Miscanthus zitten, dichter erbij gaat op termijn problemen opleveren. Bovendien heb je werkruimte nodig als de haag geknipt wordt.

Wat ik in dit ontwerp mis is hoogte. Het komt op mij nogal vlak over. Een kleine (meerstammige) boom zou in dit ontwerp zeer welkom zijn . Kan zijn dat de opdrachtgever wil dat alles laag moet blijven en bij een boom alleen maar denkt aan blad ruimen ... Een gemiste kans als je het mij vraagt.


Gegroet, de tuinprins
zondag 28 oktober 2012 - 11:49
minouke

Minouke

mijn indruk was ook zoals Tuinprins opmerkte ..erg vlak
En de Miscanthussen worden wel erg brede planten dus moeten ze wel een meter van de haag, tenminste.
Rondom het zitgedeelte mag wel wat hogere beplanting komen geeft een knus gevoel.
zondag 28 oktober 2012 - 12:53
vinny1970

Vinny1970

Wij houden van een strakke tuin,vandaar geen bomen.Smaken verschillen hé.
maandag 29 oktober 2012 - 15:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon