menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lelie zaad

Ga naar meest recente reactie

Jietse

Jietse

Hallo!

Ik heb een vraagje ivm lelies...

Ik heb het zaad 'gezaaid' zoals op de website van tuinadvies staat. het zaad is toegedekt met een mm potgrond. maar nu is mijn vraag of ik deze schaaltjes moet vochtig houden of niet?

mvg
Jietse
zaterdag 29 september 2012 - 19:45
hanninkj

Hanninkj

Mijn ervaring met leliezaad is erg wisselend. Ik hou de zaadjes wel vochtig want anders komt er zo wie zo niets uit.

Ton
zaterdag 29 september 2012 - 21:16
Tuinprins

Tuinprins

Bij lelies is het belangrijk te weten om welke soort het gaat. Sommige soorten hebben een koudeperiode nodig, andere niet. Sommige leliesoorten ontkiemen eerst ondergronds en vormen daar een klein knolletje. Bovengronds zie je hier niets van. Na een koude periode volgt dan bovengrondse ontkieming.

Een goed overzicht is te vinden op onderstaande link:

http://www.the-genus-lilium.com/germination.htm

Is wel in het Engels en misschien voor de meeste tuiniers te wetenschappelijk maar zeker de moeite waard.


Gegroet, de tuinprins
zondag 30 september 2012 - 12:58
Jietse

Jietse

Ik heb zaad van de koningslelie en dan nog zaad van een paar lelies die ik op de kop heb kunnen tikken maar waarvan ik de naam niet weet...

Met die onbekende lelies probeer ik de twee methodes zodat ik kan zien of ze bovengronds of ondergronds kiemen.

Weet iemand of de koningslelie een bovengronds-of ondergronds kiemer is?

mvg
zondag 30 september 2012 - 13:18
Tuinprins

Tuinprins

Koningslelie (Lilium regale) kiemt bovengronds zonder koudeperiode na 14 tot 30 dagen bij een temperatuur van 18-20 graden Celsius.

Zie ook:

http://www.pacificbulbsociety.org/pbswiki/index.php/LilyGerminationBySpecies


Gegroet, de tuinprins
zondag 30 september 2012 - 13:28
Jietse

Jietse

Bedankt voor de info!

Maar nu ng een vraagje als het bovengrondse kiemers zijn moeten ze dan niet juist WEL een koudeperiode krijgen?

mvg
zondag 30 september 2012 - 15:03
Tuinprins

Tuinprins

Is bij lelies afhankelijk van de soort. De koningslelie is wat kieming betreft zeer gemakkelijk: die kiemt bovengronds (kiemblaadjes komen uit de grond) ongeveer 2 tot 4 weken na het zaaien bij een temperatuur van ongeveer 20 graden Celsius en heeft dus geen koudeperiode nodig.


Gegroet, de tuinprins
zondag 30 september 2012 - 16:04
ERWIN52

ERWIN52

Tuinprins,
U heeft blijkbaar een goede kennis van Lelie's. Ook ik heb een vraagje : als je schubblaadjes van de knol (?) afbreekt, heb je dan het volgende jaar reeds bloemen van dezelfde specie ?
Mvg, Erwin
zondag 30 september 2012 - 17:12
Jietse

Jietse

@ERWIN52 Tuinprins heeft inderdaad een goed lelie-kennis

@ tuinprins en als ze dan gekiemd zijn wat moet je dan doen met die gekiemde plantjes?
zondag 30 september 2012 - 19:32
Tuinprins

Tuinprins

@ Jietse: Ik zou ze in ieder geval 2 jaar in dezelfde pot laten staan, daarna overpotten in een grotere pot. Het jaar daarna uitplanten in de tuin of de bollen (zijn dan nog steeds klein, in niets te vergelijken met de leliebollen die je in het tuincentrum koopt) in afzonderlijke potjes oppotten.

Probleem bij zaaien in het najaar is dat de groei-omstandigheden (vooral de hoeveelheid licht) maar matig is. Het verdient daarom de voorkeur om leliesoorten die geen koudeperiode nodig hebben in het voorjaar uit te zaaien.

@ ERWIN52: Het proces waar jij op doelt heet 'scaling'. Weet niet of hier een goed Nederlans woord voor is. Ik heb hier zelf geen ervaring mee. Als je op internet zoekt met de woorden 'lilium' and 'scaling' kun je hier voldoende over vinden. 'Scaling' gaat denk ik sneller dan zaaien maar ook bij deze methode duurt het een aantal jaren voordat je een bloeibare bol hebt.


Gegroet, de tuinprins
zondag 30 september 2012 - 21:27
hanninkj

Hanninkj

Het duurt vaak lang voordat je een bloeibare bol hebt. Vooral in het eerste jaar zijn ze gevoelig. Soms denk je dat ze allemaal weg zijn maar dan vind je hele kleine bolletjes in de pot.
Het is een kwestie van geduld en precies werken!

Ik heb nu de eerste hele kleine bolletjes van de zelzame L. papilliferum en L. anhuense.

Ton
zondag 30 september 2012 - 21:58
ERWIN52

ERWIN52

Bedankt aan allen die reageerden ! Ik heb ook nog iets gevonden op Ons Forum http://www.tuinadvies.be/planten_lelie_vermeerderen.htmm :
Groeten, Erwin
maandag 1 oktober 2012 - 09:29
Jietse

Jietse

@ tuinprins: hoeveel zaad mag je ongveer in 1 pot doen? want ik veronderstel dat ik niet al het zaad in een pot moet deponeren...
en is het zo dat als je de zaaddozen van een lelie afdoet dit ten koste gaat van de bol?
en die pot met de gekiemde plantjes moet je die dan blijven op 20°C houden?
sorry voor de vele vragen maar ik heb geen ervaring met het opkweken van bloemen...

mvg
maandag 1 oktober 2012 - 17:51
Tuinprins

Tuinprins

Lelie kun je tamelijk dicht zaaien maar ik weet natuurlijk niet hoeveel zaad er in een zaaddoos zit.

Probleem met zaaien in het najaar is dat je de planten na het ontkiemen niet buiten kunt zetten. Als je ze binnen laat staan gaan ze ijl opgroeien (jonge blaadjes zien er uit als gras). Wil je toch in het najaar zaaien dan de zaden na ontkiemen op een lichte plaats zetten (NOOIT in direct zonlicht) maar liefst niet overdreven warm.

Vaak worden de zaaddozen van lelies na de bloei verwijderd zodat de lelie geen energie 'verspilt' aan de zaaddozen maar deze in de bol zelf investeert. Het verwijderen van de zaaddoos gaat dus niet ten koste van de bol, in tegendeel de bol heeft hier profijt van.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 4 oktober 2012 - 19:44
Jietse

Jietse

He bedankt voor alle info ik heb er veel aan!

Dat ijl opgroeien, is dit dan slecht voor de plant?

mvg
donderdag 4 oktober 2012 - 20:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon