menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Moerasplant

Ga naar meest recente reactie

Modestus

Modestus

Ik ben voor mijn moerastuin op zoek naar wat nieuwe planten. Ik zag deze (de witte, niet de roze heide) in het hoogveen in Litouwen. Weet iemand de naam?
donderdag 20 september 2012 - 18:29
Esem

Esem

Heide zal zeker niet groeien in een moeraszone,ze houden van arme droge grond.

E
donderdag 20 september 2012 - 18:32
Pieter2

Pieter2

Gewone dopheide (Erica tetralix) en rode dopheide (Erica cinerea) groeit zeker op drassige plaatsen. De witte variant is mij onbekend, waarschijnlijk uitheems voor onze regio. Gewone dopheide is verkrijgbaar bij Ecoflora.

donderdag 20 september 2012 - 19:23
pplakke

Pplakke

hoe houd je water in je moeras ?
want hier is van half juli amper nog regen gevallen.
vanaf morgen word eindelijk regen voorspelt en geen buien.
want die buien worden hier kapot geschoten door tuinders.
zaterdag 22 september 2012 - 11:57
Pieter2

Pieter2

Moeras is grondwater?
zaterdag 22 september 2012 - 19:46
pplakke

Pplakke

juist nederland ligt onder zeeniveau.
hier is het zo droog.
ik heb eens voor het plezier een put van een meter diep gegraven.
en zelfs in de winter staat daar als het niet regent geen grondwater in.
gelukkig geven ze nu regen want is zeer nodig hier.
zondag 23 september 2012 - 11:35
Modestus

Modestus

Om misverstanden te voorkomen: Nederland is veel groter dan het (relatief kleine) deel dat onder de zeespiegel ligt, hoor.
Zie ook: http://www.endandit.nl/en-nog/200215344/hoeveel-nederland-kan-echt-overstromen
Bij ons in de buurt is het gemiddeld zo'n 15 meter boven NAP. Ik ga geen put voor mijn plezier graven, maar ik heb wel wat vijvers aangelegd. Tot 2 a 3 meter kom ik dan ook geen grondwater tegen.
Mijn moerastuin (5 bij 5) zit in een soort bak met op 1,25 meter normale vijverfolie. Krijgt dus vooral water van hemelwater; als het te droog is wordt er gecontroleerd en gedoseerd grondwater toegevoegd (opgepompt).
zondag 23 september 2012 - 12:23
pplakke

Pplakke

dus eigenlijk is het een vijver met grond in.
zondag 23 september 2012 - 12:42
Modestus

Modestus

Yep, maar wel grond in verschillende lagen. Met een dikke grindlaag om water vast te houden, met perliet, met vooral veel veenturf (zuur, onbemest, weinig voedzaam) grond. En voor grote gedeelten afgedekt door spagnum. Ik heb de moeratsuin vooral vanwege vleesetende planten.
zondag 23 september 2012 - 13:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon