menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Planten bloeien niet - tips

Ga naar meest recente reactie

Es

Es

Dag allemaal, ik ben nieuw hier, want eindelijk heb ik een tuin! En dus een vraag: Ik droom namelijk van een border vol bloemen, maar er gebeurt dus helemaal niks.

In de lente bloeiden longkruid, bergkorenbloem en tuingeranium. Bosaardbeitjes en goudsbloem bloeien ook. Maar de vaste planten die in de zomer zouden moeten bloeien doen weinig tot niks. Het gaat (tot nog toe) om veronicastrum, salie, japanse anemoon, margriet, persicaria, lychnis en zomerbollen. Het resultaat is twee bloemen van de margriet, en ook de gaura bloeit (maar die komt dan ook net uit het tuincentrum, de andere planten staan er nu een jaar). Voor de rest is mijn border groen-groen-groen....

De planten staan in een border langs een muur die ’s middags behoorlijk wat zon krijgt. Maar er staan ook een perenboom en een hazelaar. Mijn vraag is dus of ik de verkeerde planten heb gekozen voor deze plek, of dat de twee bomen in de zomer teveel water en/of voedsel wegnemen. De bomen staan wel aan de noordkant, dus ze nemen in ieder geval niet veel zon weg.

Wat kan ik doen om toch een bloeiende border te krijgen? Voor andere planten kiezen, mesten, extra water geven, of zouden de bomen eigenlijk weg moeten?

Alvast heel erg bedankt voor jullie tips!
woensdag 29 augustus 2012 - 14:56
minouke

Minouke

Als de plant op zich er gezond uitziet en normaal groeit denk ik dat je gewoon geduld moet hebben.
Sommige planten steken hun energie eerst in de groei om dan te bloeien, de zomer was ook niet zo ideaal en veel te somber en nat en daarmee hebben ze meer gegroeid dan gebloeid.
Anemonen hebben soms wel tijd nodig om te bloeien vooral de Honorine Jobert.
Te dicht bij bomen planten is niet zo goed vooral bij een hazelaar,alleen varens willen nog dicht bij de stam groeien en iets verder Hosta. (ik had vroeger ook hazelaars en daarmee)
Prunussen zijn minder erg.
woensdag 29 augustus 2012 - 15:37
Pieter2

Pieter2

Hoe is de bodem? Bodemsoort, vochtigheid, ... Wat heeft er voorheen gestaan? Welke onkruiden groeien er nu wel? Even een foto posten kan helpen.

Normaal moeten je planten al bloeien hoor. Ikzelf zaai mijn planten in maart-april en de zomerbloeiers bloeien hetzelfde jaar nog. Margrieten heb ik bijvoorbeeld zelf gezaaid. Die staan al 2 maanden in bloei ondertussen.

woensdag 29 augustus 2012 - 20:20
minouke

Minouke

Niet altijd Pieter.
Ik heb het soms ook voor dat planten het eerste jaar overslaan.
Daarom dat ik vraag of de plant verder gezond lijkt en normaal groeit.
woensdag 29 augustus 2012 - 20:23
Plantadvies

Plantadvies

Even geduldig wachten tot volgende zomer. Zo`n prachtige zomer hebben we ook weer niet gehad.

Plantadvies
woensdag 29 augustus 2012 - 20:44
Es

Es

Tja, wat heet gezond... In de perenboom zit in ieder geval perenroest. En 1 van de salieplanten ziet er niet florisant uit. Een aantal planten die ik vorig jaar geplant had, is dit jaar ook helemaal niet meer teruggekomen (chocoladeplant en een geel/oranje margrietachtige bloem waarvan ik de naam even kwijt ben). Ik weet het aan de strenge winter.

Tegen de muur staat verder nog een kamperfoeli (die groeit en bloeit wel netjes) en een klimop die ik eruit aan het halen ben (bracht veel slakken met zich mee; het slakkenprobleem heb ik inmiddels kunnen oplossen...)

Qua onkruid alleen een paar blaadjes zevenblad.

Maar ik bezef nu dat ik er ook een eenjarige (Oost indische kers) heb staan die niet bloeit. Zelfs het kleine met een andere plant meegelifte plukje munt doet bijna niets: en dat staat toch bekend als een sterk kruid.

Ik heb overigens net mest gekocht en dit een paar geleden uitgestrooid, maar nu zit er harige schimmel op de korrels (hetzelfde als op de kattenpoep waar we regelmatig op getrakteerd worden).

Hopelijk helpt deze info een beetje!
woensdag 29 augustus 2012 - 20:45
Es

Es

Voorheen stond er trouwens alleen maar tuingeranium en longkruid. Ik heb een groot deel van de tuingeranium geruimd om plek te maken voor andere planten.

We zitten hier op zandgrond, en ik vermoed dat de bodem op zich vrij droog is, maar aan de andere kant was de zomer erg nat, dus ze moeten toch voldoende water hebben gekregen, dunkt me...
woensdag 29 augustus 2012 - 20:48
minouke

Minouke

sommige soorten salieplanten kunnen na de bloei er wat triest uitzien.
Chocoladeplant is niet volledig winterhard.
Oost indische kers heeft zon nodig en dit jaar was het erg somber.
Munt doet het dit jaar hier ook slecht.
Voor de schimmel op de mest is het beter dat je na het strooien wat inritselt.

Let ook op de wind want dit kan de planten ook serieus uitdrogen zelfs als de grond vochtig is.
En daar hebben we dit jaar ook genoeg van gehad.

Ik strooi in de lente ecologische slakkenkorrels en daarna regelmatig hier en daar waar er nog zitten.
woensdag 29 augustus 2012 - 21:00
Pieter2

Pieter2

Inderdaad, niet iedere plant zal het jaar van zaaien nog bloeien... Maar ik geef het voorbeeld van de margrieten die in deze situatie ook staan, dat die nog niet bloeien is te wijten aan een slechte standplaats.

Plantadvies, geen prachtige zomer? Ik heb toch anders ervaren hoor (en ik zit constant in openlucht). Ik zou eens terug kijken naar de maandoverzichten. Niets abnormaals.

donderdag 30 augustus 2012 - 20:59
minouke

Minouke

de zomer is begonnen eind juli tevoren was het nat en somber met koele nachten.
Veel te laat voor de meeste planten.
donderdag 30 augustus 2012 - 21:12
Pieter2

Pieter2

Augustus was droger, warmer en zonniger dan gemiddeld. We hebben zelfs een mooie top-10 notering tussen de warmste augustusmaanden sinds het begin der waarnemingen gekregen.
De zomer was op gebied van temperaturen en zonneschijn gemiddeld perfect normaal in Limburg als we vergelijken met de voorbije 30 jaar.
Als we refereren aan de 20ste eeuw dan was de zomer zelfs een half graadje warmer dan normaal.
Regionaal viel er wel wat meer neerslag dan gemiddeld, maar op meerdere plaatsen in Limburg was het ook wat neerslag betreft een perfect normale zomer.
In Ukkel en zeker in het westen van het land ogen de cijfers toch wel wat somberder. Limburg was zeker en vast the place to be dit keer (wanneer niet?).
Hierover in de loop van de week een uitgebreider rapport.
zaterdag 1 september 2012 - 11:54
minouke

Minouke

allemaal goed en wel maar niet iedereen woont in Limburg, Es in Antwerpen en ik in Vlaams-Brabant.
zaterdag 1 september 2012 - 13:04
Es

Es

Tja, de vraag is of het inderdaad aan het weer ligt. Mijn tuin is wel heel erg groen...

Ik kan er nu toch niet zo veel meer aan veranderen, hooguit wat perkplantjes ertussen zetten.

Hopelijk bloeien ze volgend jaar beter, anders meld ik me hier weer...
vrijdag 7 september 2012 - 14:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon