menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hemelsleutel gekregen. Wat nu

Ga naar meest recente reactie

Nadine_VB

Nadine_VB

Beste,
Een maand geleden kreeg ik van een kennis 3 takken van wat ik vermoed Hemelsleutel te zijn.
Gezien ik de plant (nog) niet kende, volgde ik simpelweg haar raad op en zette de 3 takken in een vaas met water.
Dit zou de wortelvorming moeten tot stand brengen.

Ik dacht dat deze wortelvorming een beetje in de stijl van krulwilg zou gaan. Dit blijkt nu echter niet zo te zijn.
Ik zie wel dat er zich op meerdere "ogen" roodachtige fijne worteltjes vormen, doch tamelijk hoog op de stengels.
Is het nu de bedoeling dat deze stengels gewoon in de grond gezet worden en de nodige zorgen krijgen zoals bij elke jonge plant?
Of hoe moet ik dit aanpakken om deze 3 stengels succesvol tot planten te laten uitgroeien?
Ook, wanneer kan het planten het best gebeuren?
Ik kan me inbeelden dat deze kleine worteltjes tegen de winter aan nog helemaal niet sterk genoeg gaan zijn om vorst tot vriesweer te overleven.

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 10 augustus 2012 - 14:18
twinneke

Twinneke

Jaren geleden kreeg ik stekjes van de hemelsleutel die heb ik gewoon in de grond gezet en zijn uitgegroeid tot stevige grote planten in de loop der jaren dus heb ik er div gescheurd en elders gezet.De stekken die ik toen is kreeg waren een cm of 3 .

Je foto vind ik wat onduidelijk om te zien of het idd de hemelsleutel is.Ik zou gewoon proberen ze in de grond te zetten of evt in een potje met wat aarde en als ze wat groter zijn uitplanten in de tuin.
vrijdag 10 augustus 2012 - 15:18
PeterW

PeterW

Ik zou die worteltjes eerst nog wat laten groeien.
vrijdag 10 augustus 2012 - 16:33
Nadine_VB

Nadine_VB

Ik denk toch dat het om Hemelsleutel gaat. De kennis kende de naam er zelf niet van en omschreef het gewoon als "vetplant met roze bloemen die sterk vlinders aantrekt".
Daarom ben ik zelf op zoek gegaan omdat ik toch wel graag weet waar ik mee bezig ben en dan ook de correcte verzorging kan geven.

Ik heb net ook gemerkt dat op een van de stengels, aan een oog dat in het water zit, zich kleine blaadjes beginnen vormen. Een scheutje dus.


Ik heb nog een foto waar wat meer op te zien is van de plant, doch ook weer gsm kwaliteit.

[afbeelding verwijderd niet-https]

vrijdag 10 augustus 2012 - 17:50
iecee

Iecee

je kan zelfs de blaadjes stekken
maar ze houden eerder van droge grond dus ik zou ze in aarde stekken
vrijdag 10 augustus 2012 - 23:13
Nadine_VB

Nadine_VB

Hmmm...dat geeft dan wel heel veel opties

Gezien ik er 3 heb kan ik meerdere manieren proberen.
De blaadjes stekken ga ik zeker doen
Verder een stengel planten en kijken hoe hij het doet
De andere in de vaas houden en een derde misschien de stengel versnijden zodat vanuit het oog een scheutje kan opgroeien.

Dank allen voor jullie tips
zaterdag 11 augustus 2012 - 09:32
iecee

Iecee

goed plan
zaterdag 11 augustus 2012 - 09:46
twinneke

Twinneke

Idd hemel sleutel.Stekken zich heel gemakkelijk.Als de planten groot zijn kan je ze ook scheuren en die pol elders in de tuin zetten.Zijn gemakkelijke en sterke planten.Stukje er af knippen van ongeveer 3 cm en die in de grond zetten of in een potje werkt prima zo ben ik aan de mijne gekomen en die zijn uitgegroeid tot grote pollen die ik al is gescheurd heb.Sterven in de winter af en komen weer gewoon terug in het voorjaar al zie je onder alweer bladeren op komen dan.
Komt helemaal goed.
zaterdag 11 augustus 2012 - 15:09
Nadine_VB

Nadine_VB

Een paar weken later doen al de bovengronds zichtbare stekken het goed. Ze zijn van wit naar rozig overgegaan en blijven er lekker fris bijstaan.
Duidelijk dat ze overleven.
De stekjes die in de grond gestopt werden is nog niets van zichtbaar. Zien we volgend jaar wel hoe het afloopt met deze.
zaterdag 1 september 2012 - 11:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon