menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Insect- enof vogel-vriendelijke haag aanplanten

Ga naar meest recente reactie

Bestl

Bestl

Beste tuinliefhebbers,

Graag zou ik een mooi haagje willen planten achter mijn pas aangeplante border met magnolia, sering en wat lage zomerbloeiers.
Ik zou het leuk vinden als deze bijv. wat lekkere bessen geeft voor de vogels, en ook een haag waar insecten zoals bijen gek op zijn.
Heeft iemand een idee wat ik hiervoor zou kunnen gebruiken? Bestaat zoiets eigenlijk? (moet trouwens ook af en toe gesnoeid kunnen worden als het echt te groot wordt).
Ik probeer namelijk zoveel mogelijk beestjes naar mijn tuin te trekken, en wil dan ook graag rekening met ze houden in de de keuze van nieuwe planten.

Bedankt voor het meedenken alvast!

Groeten, Len.

zaterdag 21 juli 2012 - 10:54
Esem

Esem

Dan zou ik meer gaan voor planten en struiken die vlinders,insecten en vogels lokken ipv een heg.

Vlinderstruik voor vlinders te lokken Calicarpa voor vogels te lokken zodra de bessen rijp zijn.

Het zijn maar twee voorbeelden van wat je allemaal kan zetten in de tuin om de tuin diervriendelijk te maken.
Er zijn tal van vaste planten waar vogels en insecten gek op zijn,zelfs zonnebloemen lokken ik het najaar tal van mezensoorten,en ga zo maar door.

Gr Eddy,
zaterdag 21 juli 2012 - 13:11
sugar

Sugar

Ik weet niet wat je niet te groot vind, maar zelf zou ik je deze planten aanraden:
- vuilboom : heel 't jaar door lekkere bessen voor de vogels
- vlierstruik, mooie bloemen die je trouwens ook kan consumeren ('t zelfde geldt voor de bessen)
- gelderse roos
- Gele kornoelje
- Hondsroos
- Kardinaalsmuts
- Rode kornoelje
- zoete kers
- hazelaar

Dit zijn allemaal mooie (inheemse) bomen die je makkelijk kan terugsnoeien tot een wilde haag. Al deze planten (op de hazelaar) bloemen volop en hebben vruchten die de vogels bijzonder appreciëren.
Insecten en vogels gegarandeerd.
zaterdag 21 juli 2012 - 13:42
Driez

Driez

Hangt er een beetje van af welke grondsoort je hebt, maar een combinatie van meidoorn, sleedoorn en spork geeft heel de lente lang mooie bloemetjes voor de insecten en daarna besjes voor de vogels. In een haag kan je perfect ook een vlierstruikje steken, groeit wel wat snellen dan de rest van de haag maar na de herfst kan je dat dan hard terugsnoeien. Tussen de haag planten door kan je ook een (doornloze) braam laten slingeren. Besjes waar je zelf ook nog wat aan hebt.
Zorg wel dat je 'lokaal plantmateriaal' koopt. 'Ingevoerde' sleedoorn bv bloeit hier te vroeg, en is al wat uitgebloeid tegen dat de insecten hier er iets aan hebben.
zaterdag 21 juli 2012 - 13:56
Esem

Esem

len ,
vertel eens eerst hoe hoog de heg wel mag zijn voor je allerhande andwooden krijgt waar je uiteidelijk misschien wel niets mee bent.

Gr E.
zaterdag 21 juli 2012 - 13:59
Bestl

Bestl

Bedankt voor jullie ideen!
Inderdaad vind ik een afscheiding van verschillende struiken het mooist. Liever niet hoger dan 2 meter.
Ik ga de door jullie genoemde struiken nog eens goed bestuderen. Keuze genoeg zo te zien!

Verder zat ik ook nog te denken aan de hedera helix arborescens (struikklimop). Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?

Gr. Len.
zaterdag 21 juli 2012 - 14:46
Pieter2
zaterdag 21 juli 2012 - 15:10
reneemettrie

Reneemettrie

Amelanchier en Aronia (zwarte appelbes)? Bessen worden gegeten door de vogels, en wordt niet zo snel hoog (althans hier niet, kleigrond).
Naast een aantal hierboven genoemde planten vind ik Cornus sanguinea ook mooi. En hondsroos?
maandag 30 juli 2012 - 14:51
Pieter2

Pieter2

Amelanchier lamarckii is een invasieve exoot. Liefst niet gebruiken dus.
maandag 30 juli 2012 - 20:22
reneemettrie

Reneemettrie

Mijn Amelanchiers gedragen zich niet invasief.
Deze struik wordt in het boek "De ecologische siertuin" omschreven als "ideaal voor een vogelbosje".
Al lokt hij niet alleen vogels
Vorig jaar was ik de bessenliefhebbers voor en heb ik een likeurtje gemaakt.

Je hebt ook nog Amelanchier ovalis, Europees krentenboompje, wordt minder hoog en verlangt een kalkhoudende bodem.

Bloemen & Planten

dinsdag 31 juli 2012 - 08:54
Pieter2

Pieter2

Dan heb ik niets gezegd.
dinsdag 31 juli 2012 - 20:38
sugar

Sugar

Rene, jouw Amelanchiers zijn dat wel (op de Europese na, alhoewel men niet zeker is dat die nog bestaat)

http://ias.biodiversity.be/species/show/35

De plant verdringt geen andere planten (of zelden) het probleem is dus minder groot dan bijvoorbeeld Japanese Heermoes, maar 't blijft een invasieve exoot
woensdag 1 augustus 2012 - 15:13
Pieter2

Pieter2

Hij zei Amelanchier ovalis. Die is niet invasief.

donderdag 2 augustus 2012 - 19:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon