menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hortensia

Ga naar meest recente reactie

aras

Aras

Hallo beste vrienden

ik heb in mijn tuin verschillende soorten hortensia's staan , maar niettegenstaande de planten op zich heel mooi staan heb ik er dit jaar geen bloemen aan .
Wat zou de oorzaak kunnen zijn hiervan?

Alleen de Annabels staan prachtig.

lieve groetjes
Aras.
vrijdag 20 juli 2012 - 19:35
Pieter2

Pieter2

Mogelijke redenen:

- Alles tot de grond afgesnoeid? Enkel Annabels moet je volledig tot de grond snoeien, andere Hortensia soorten moet je uitdunnen.

- Verdorde bloemen gesnoeid? Kies ervoor de verdorde bloemen te laten staan tot de laatste vorst, zo bescherm je de stengels en knoppen tegen invriezen.

vrijdag 20 juli 2012 - 20:17
minouke

Minouke

ik heb ook véél minder bloem dit jaar bij de macrophilla's.
En volgens mij is dat door de late vorst van dit jaar.
vrijdag 20 juli 2012 - 21:09
molleke32

Molleke32

hier ook veel minder bloemen dan anders, alleen bij de schermvormige niet.. (weet de juiste naam niet)
vrijdag 20 juli 2012 - 21:30
danny2

Danny2

Het is duidelijk dat de oorzaak te zoeken is bij de strenge vorst in februari, de te warme januari had de sapstromen reeds op gang gebracht en hierdoor zijn de planten die niet beschut stonden bijna totaal afgevroren.
In de tuin zie ik duidelijk het verschil ook tussen diverse soorten en de planten die in pot in de kap hebben overwinterd, deze laatsten bloeien wel uitbundig.

groetjes danny
vrijdag 20 juli 2012 - 21:42
sophora

Sophora

De macrophylla's beginnen nu hier en daar een knop te openen. Sommige hebben geen enkele knop. Ze zijn heel gevoelig aan late nachtvorst en het is niet altijd gemakkelijk ze daar tegen te beschermen. Daarom kies ik meer en meer voor de serrata's of berghortensias, die zijn veel minder gevoelig voor late vorst. Ze bloeien dan nu ook uitbundig, mede dank aan de vele regen. Die is dan toch nog voor iets goed.
sophora

Bloemen & Planten

vrijdag 20 juli 2012 - 22:47
sophora

Sophora

Een zeer mooie serrata. Serrata Kiyosumi
sophora

Bloemen & Planten

vrijdag 20 juli 2012 - 22:57
twinneke

Twinneke

Hier staan ze er wel heel goed bij enorm gegroeid en veel bloemen.Viel me enorm op dat ze het dit jaar juist heel goed doen.

vrijdag 20 juli 2012 - 23:23
Pauze

Pauze

Als ik rondkijk bij mij in de buurt zie ik ook wel dat de Hortensias het uitzonderlijk goed doen , ik denk dat het veel met de hevige regenval bij ons te maken heeft terwijl de temperaturen toch wel redelijk bleven .

Als ze ook teveel gesnoeid worden dan is het wachten tot het volgende jaar voor er bloemen opkomen , voor wat ik er van weet zijn de annabelle hier de enige uitzondering op .
zaterdag 21 juli 2012 - 04:21
minouke

Minouke

er zijn nog andere hortensia's die je mag snoeien als de annabelle, zoals de Hydrangea paniculata.
zaterdag 21 juli 2012 - 09:08
Tuinman65

Tuinman65

Dat vele hortensia's het dit jaar laten afweten heeft alles te maken met de strenge vorst.
Het najaar wat heel zacht zodat de groei niet tijdig werd afgeremd en het hout niet voldoende rijp (houtachtig) werd.
En dan zijn planten extra vatbaar bij hevige vrieskou.
Hier zijn de macrophylla's ook een ramp.

Leo
zaterdag 21 juli 2012 - 22:37
aras

Aras


Hallo beste tuinvrienden
Hartelijk dank voor de vele reacties
Volgend jaar staan er hopelijk véééél bloemen aan mijn hortensia's marcophilla's
dank zij de regen staan de planten er wel heel mooi bij, is ook al iets.
vriendelijke groetjes
Aras
zondag 22 juli 2012 - 13:42
Pauze

Pauze

thanks minouke , wist ik niet .
maandag 23 juli 2012 - 05:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon