menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Amorphophallus bulbifer

Ga naar meest recente reactie

robson1

Robson1

hallo, weet soms iemand wanneer ik amorphophallus bulbifer bollen in de grond kan steken
en of deze op een zonnige plaats moeten staan
mvg
donderdag 15 februari 2007 - 18:07
Rodger

Rodger

A.bulbifer


Amorphophallus is het geslacht van de Voodoo-lelies, een plantengroep met verbazingwekkende verschijning. Allemaal vormen ze een knol waaruit vaak maar 1 blad per jaar verschijnt. Bij de grootste soorten kan dat echter wel 7 meter hoog worden, en de groen gevlekte bladsteel lijkt op een flinke boomstam. De bloem is een omgekeerde vaas, donkerrood, direct op de grond en wel 2 meter hoog.

Amorphophallus bulbifer is een lagere soort die geschikt is als kamer- en tuinplant. Deze soort maakt een blad van ruim een meter hoog, ook met de mooi gevlekte steel. Na enige jaren komt in plaats van een blad een flinke bloem, zalmwit met roze. Bovenop het blad ontstaan kleine knolletjes, die verder opgekweekt kunnen worden tot volwassen planten. Kan niet tegen vorst, de knollen binnenshuis, geheel droog, en bij kamertemperatuur bewaren.

Opkweek.

Zaai in een lemige grond met veel compost.Leg de zaden plat half in de grond, zodat ze zichtbaar blijven, en zorg voor veel warmte en licht, dek af om uitdrogen te voorkomen. Aan 1 zijde van het zaad ontstaat een scheutje, aan de basis hiervan ontstaan later wortels. De planten kunnen binnenshuis gehouden worden, of in de tuin worden ingegraven. Halfschaduw, en iets vochtige grond wordt op prijs gesteld. Binnenshuis niet op de knol gieten, maar aan de buitenkant van de pot.
gr.
rodger

donderdag 15 februari 2007 - 20:04
lisa

Lisa

vanaf maart kunen de bollen in de grond liefs iets dieper in de aarde ,in de pot iets overvlakkig-
ze moet liefs op een warme zonnige plaats geplant worden ,liefs geen wind -kan ook in de tuin overwinteren moet wel met een dik winterdek afgedekt worden

groeten lisa
donderdag 15 februari 2007 - 20:08
tomatenkweker

Tomatenkweker

Waar kunnen de bloembollen van deze planten gekocht worden?

Groetjes Sybren
woensdag 28 februari 2007 - 20:12
lisa

Lisa

ik denk dat een kans bestaat bij iemand die exoten zaden heeft,zal het anders niet weten
ze zijn prijzig heb zelfs een tijd geleden een bolletje gekocht

groetjes lisa
woensdag 28 februari 2007 - 21:11
tomatenkweker

Tomatenkweker

Waar ergens is er zo iemand die exoten verkopt

Sybren
woensdag 28 februari 2007 - 21:14
Esem

Esem

tomatenkweker
ik kan niet achterhalen vanwaar je afkomstig bent, maar in Herenthout zit er eentje die exoten verkoopt, maar ik kan je niet zeggen of deze ook heeft wat je zoek.
Gr Esem,
woensdag 28 februari 2007 - 22:10
robson1

Robson1

tomatenkweker
ik kan niet achterhalen vanwaar je afkomstig bent, maar in Herenthout zit er eentje die exoten verkoopt, maar ik kan je niet zeggen of deze ook heeft wat je zoek.
Gr Esem,

hallo, ik heb ze gekocht bij het vlaams zaadhuis
gids te vekrijgen via het internet
mvg
donderdag 1 maart 2007 - 17:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon