menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Brugmansia verzorgen

Ga naar meest recente reactie

rialle

Rialle

Ik heb in het najaar van Cetinel stekken gekregen van Brugmansia's.
Ze doen het goed maar er worden wel veel bladeren geel en vallen dan af. Een tak is nu al geheel bladloos. Waar komt dit door vraag ik mij af. Ze zijn een week of 3 geleden verpot dus voedingsgebrek zal het niet zijn. Geef ik dan misschien teveel of te weinig water?

Groetjes Rialle
woensdag 4 juli 2012 - 12:11
Vlinderr

Vlinderr

Een Brugmansia heeft veel water (dagelijks), mest (wekelijks) en zonlicht nodig. Je moet er wel voor zorgen dat er geen water achterblijft in de pot of schaal, want wanneer de wortels constant nat staan, gaan ze rotten en krijg je o.a. dat de bladeren afvallen.
woensdag 4 juli 2012 - 12:22
rialle

Rialle

Ze krijgen idd dagelijks water maar heb geen schotels eronder. Zou het dan toch voedingsgebrek zijn?

Groetjes Rialle
woensdag 4 juli 2012 - 12:27
bryofan

Bryofan

of beestjes.
woensdag 4 juli 2012 - 12:43
PeterW

PeterW

Ik denk dat dit echt water tekort is; een keer vergeten water te geven en alle blad ligt er 's anderdaags af.
woensdag 4 juli 2012 - 13:19
Gehenna

Gehenna

Van te nat ook. En van 'iets' ook.

Heb er ook weer 2 die ik niet groen krijg en blad verliezen. Enkel in de top komen nieuwe blaadjes maar ze worden geel en vallen af voor ze volledig gegroeid zijn.
Al 2X herpot, onmiddellijk Fuchsia voeding gegeven + magnesium en haalt niks uit.
De wortels zien er anders wel mooi uit. Het groeipunt ook.
Is me dus een raadsel.
woensdag 4 juli 2012 - 21:40
danny2

Danny2

Ik lees dat je ze pas verpot hebt en allicht zit daar de oorzaak....
De nieuwe potgrond slorpt allicht sneller het water op en de oude wortelkluit krijgt niet genoeg vocht waardoor het lijkt of de plant toch genoeg vochtig is.
Dit vooral voor planten die veel water nodig hebben, mag je de eerste weken na verpotten overvloedig begieten tot ze goed zijn ingeworteld.

groetjes danny
woensdag 4 juli 2012 - 21:44
rialle

Rialle

De groeipunten zijn mooi groen en gaaf en groeien goed.

Danny ik geef ruim water hoor. Eerst een paar liter water in de pot, en naderhand nog eens flink nagieten. De potten zijn voorlopig ook groot genoeg.
De grootste plant is nu zo'n 40 cm hoog en een andere soort is 25 cm hoog.
Krijg ik er eigenlijk nog bloemen in dit jaar? Ik zit er eigenlijk op te wachten maar misschien is dat wel iets voor volgend jaar.

Groetjes Rialle
donderdag 5 juli 2012 - 12:16
Gehenna

Gehenna

Zijn je wortels nog wit?
Heb er hier ene uit z'n pot gehaald en die heeft intussen bruinrosse rottende wortels. Over 14 dagen nog niet. Waarschijnlijk te nat gestaan vermoed ik in mijn geval.

En omdat het bij mij zo'n roze/witte is die ik absoluut wil houden: de wortels eraf en proberen laten wortelen als stek, maar heb hem rechtstreeks in heel vochtige zaaigrond gestoken ipv water. Inclusief stekpoeder.
Hopelijk lukt het, die roze/witte hier wortelen nogal moeilijk.

Bloemen op deze zal hier dit jaar dus niet lukken. Misschien in oktober als het eindelijk zomer is
donderdag 5 juli 2012 - 13:50
rialle

Rialle

Geen idee of de wortels wit zijn. Ik heb ze met zoveel mogelijk grond er nog aan omgepot dus heb de wortels niet bekeken.

Nu het zoveel regent de laatste tijd zijn ze mooi groen en er wordt geen een blad meer geel of valt af. Dus toch watergebrek geweest denk ik...... Ik zal op droge dagen een schotel eronder zetten en ze nog meer begieten.

Als ze dit jaar niet meer bloeien hoop ik maar dat ze goed de winter doorkomen zodat ik volgend jaar kan genieten van de prachtige bloemen. Hoe breng ik ze goed de winter door? Gewoon als de palmen, Musa's ea in de kelder zetten bij zo'n 5 graden?

Groetjes Rialle
zondag 15 juli 2012 - 12:37
Roeli

Roeli

Gehenna, wordt het nog zomer, dan ?

gr. Roeli
zondag 15 juli 2012 - 13:55
Gehenna

Gehenna

Ja natuurlijk Roeli! Blijven hopen ...

Rialle, voor de winter gewoon alles eraf tot op een 20-30cm hoogte en op een koele plaats zetten.
Mag in het donker zijn, hier staan ze licht, anderen zetten ze in't donker.
Als tijdens de winter nieuwe scheuten groeien, afbreken, dat zijn toch maar slierten en dat wil zeggen dat ze te warm staan.
Bij mij krijgen ze meer water en warmte vanaf eind februari/begin maart. Maar ook meer licht of de scheuten zijn maar uitgerekte sprieten.
Meststof begin ik half maart te geven met kleine hoeveelheden anders worden ze veel te groot eer ze naar buiten kunnen (ik heb weinig plaats)
Tijdens de winter de grond licht vochtig houden, naar de droge kant toe.
maandag 16 juli 2012 - 16:59
rialle

Rialle

De planten zijn maar 80 cm hoog maar ik heb in 2 vd 3 nu een bloem. Wat prachtig! Ziet wel een beetje raar uit.....zo'n kleine plant met zo'n reuze bloemen haha.

Groetjes Rialle
dinsdag 28 augustus 2012 - 10:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon