menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Natte voeten volle zon

Ga naar meest recente reactie

Claesen

Claesen

welke vaste planten doen het goed bij volle zon en natte voeten?
donderdag 28 juni 2012 - 13:48
bryofan

Bryofan

iris pseudacorus? wilgjes?
donderdag 28 juni 2012 - 14:24
Gehenna

Gehenna

Hier kan je uitgebreid zoeken.
Volgens kleur etc, maar ook volgens grondsoort, zon, natheid ....
http://www.vasteplant.be/catalog/index.cfm
donderdag 28 juni 2012 - 14:36
Pieter2

Pieter2

Achillea ptarmica (wilde bertram)
Angelica sylvestris (gewone engelwortel)
Barbarea vulgaris (barbarakruid)
Caltha palustris (dotterbloem)
Cardamine pratensis (pinksterbloem)
Cirsium palustre (kale jonker)
Dactylorhiza fistulosa (brede orchis)
Epipactis palustris (moeraswespenorchis)
Filipendula ulmaria (moerasspirea)
Hypericum maculatum obtusiusculum (gevlekt hertshooi)
Hypericum tetrapterum (gevleugeld hersthooi)
Iris pseudacorus (gele iris)
Lotus pedunculatus (moerasrolklaver)
Luzula campestris (gewone veldbies)
Lychnis flos-cuculi (echte koekoeksbloem)
Lycopus europaeus (wolfspoot)
Lysimachia vulgaris (grote wederik)
Lythrum salicaria (kattestaart)
Mentha aquatica (watermunt)
Prunella vulgaris (brunel)
Pulicaria dysenterica (heelblaadjes)
Ranunculus acris (scherpe boterbloem)
Rhinanthus minor (kleine ratelaar)
Thalictrum flavum (poelruit)
Valeriana officinalis (valeriaan)
donderdag 28 juni 2012 - 20:36
Esem

Esem

Wat bedoel je met natte voeten? dat ze constant in het water staan met hun wortels?

E.
donderdag 28 juni 2012 - 23:59
Claesen

Claesen

Met natte voeten bedoel ik dat we hier heel vochtige grond hebben (leem of klei, ik weet het verschil niet). Veel tuinen in de buurt hebben om die reden hier een natuurlijke vijver. Maar als het in de zomer heel lang droog is, dan wordt de grond hier droog en hard, maar dan moet het echt heel lang droog zijn wat dus niet vaak het geval is. Als het nu een week niet zou regenen dan zijn er nog plekken in onze tuin waar het echt "drassig" is.
Ik heb 2 plantvakken gemaakt in de volle zon en daarbij de bodem helemaal omgespit en er goede grond onder gemengd. Maar als het heel hard en lang regent dan blijft het water precies in die plantvakken staan, omdat het niet weg kan door de grond naast de plantvakken. Vandaar de natte voeten.
Ik heb er lavendel, hortensia annabel en sedum herbsfreube geplant en alleen de sedum doet het goed. Van de lavendel is de helft stuk gegaan en de hortensia's staan er maar wat flauwgroen bij. Ik dacht nochtans dat deze de zon konden verdragen als ze in grote groep worden aangeplant, maar dan moeten ze natuurlijk wel eerst goed willen groeien.
vrijdag 29 juni 2012 - 00:24
Esem

Esem

Lavendel kan zeker geen natte grond verdragen ze komen uit het droge provence,en is verdoemd tot afsterven.

Legularia soorten zijn wel goed voor natte grond omdat deze een soort van moeras plant is.Bv L. dentato en L presewalskii
Geum,en darmera zijn ook planten die van vocht houden.
En natuurlijk ook de lijst die minouke je doorgaf.

En om je zware grond te verbeteren kan je gebruik maken van veel metserszand (scherpzand of ook wel rijnzand genoemd)in combinatie met zeeeeeeer veel compost te mengen met je zware grond.

Compost wordt niet voor niets het zwarte goud van de tuin genoemd.
Ik heb het al zeer veel geschreven, compost maakt zware grond beter waterdoorlatend en maakt dat lichte zandgrond beter water vast houd.
Gr E.

Ps. wel opletten met munt,het is een echte woekeraar en je raakt het later moeilijk kwijt,mocht je er dan toch vanaf willen.
vrijdag 29 juni 2012 - 00:46
Echinacea

Echinacea

Bezoek deze tuin eens, daar is het ook nat. http://blog.seniorennet.be/onze_droomtuin/
vrijdag 29 juni 2012 - 06:50
Pieter2

Pieter2

Waarom al dat gedoe op die (vermoedelijk?) kleigronden? Kies voor planten die daar gedijen en kies niet om 'goede grond' of weet ik veel wat er in te mengen. Planten kies je adhv de standplaats. Je gaat je standplaats niet aanpassen aan je plantkeuzes, dat is kostelijk, niet duurzaam en houdt niet stand.
vrijdag 29 juni 2012 - 21:21
Gehenna

Gehenna

Boeren op klei verbeteren ook hun grond.
zaterdag 30 juni 2012 - 12:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon