menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slappe stengels aan freiland rozen

willem269

Willem269

wij hebben twee freiland rozen gekocht van het voorjaar. Ze bloeien uitbundig doch de stengels zijn zo slap dat de rozen praktisch op de grond hangen.
Wat kan ik hieraan doen?
maandag 18 juni 2012 - 19:42
Polplastron

Polplastron

Ik ken de Freilander-serie van Kordes zelf niet zo goed, maar na wat opzoekwerk kom ik erachter dat het "snijrozen" zijn; dus theehybriden.

Het eerste jaar groeien en bloeien rozen niet zoals ze zouden moeten. Het duurt drie jaar (minstens) eer ze hun volle glorie laten zien. Ik vermoed dan ook dat deze rozen eerst even een stevig takkengestel moeten aanmaken.

Theehybriden snoei je niet te kort (anders dan trosrozen): ze mogen gerust een beetje takkengestel opbouwen onderaan. De stevige, rechte stengels zullen hier dan later op groeien.

Ondersteun ze desnoods dit jaar met wat takken en knip eventueel takken die op de grond liggen af en zet ze in een vaas; het komt de relatie altijd ten goede!

Kortom: tijd geven, een mulchlaagje compost aanbrengen (bevordert de gezondheid!), af en toe wat bloemen knippen voor 't vrouwke en in het voorjaar niet te kort terugsnoeien.

Groeten,

Pol
dinsdag 19 juni 2012 - 08:16
willem269

Willem269

Bedankt Pol. Ja geduld is een schone zaak.
dinsdag 19 juni 2012 - 11:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon