menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verplanten van ortensias

Ga naar meest recente reactie

brackepieter

Brackepieter

Hallo,

Ik zou graag een 2-tal ortensias willen verplanten in mijn tuin.
Hoe ga ik het best te werk? Welke voorzorgsmaatregelen neem ik best en wanneer is de beste periode dat te doen?

Dank voor jullie reactie.

Pieter
maandag 18 juni 2012 - 10:46
Roeli

Roeli

bedoel je hortentia's ?
maandag 18 juni 2012 - 12:57
PeterW

PeterW

Nee, hij bedoelt hortensia's.
maandag 18 juni 2012 - 14:07
Polplastron

Polplastron

Ik zou die hortensia's nu niet verplanten. Het najaar of het vroege voorjaar is daar een betere tijd voor: de planten zijn dan in rust.

Zorg dat je voldoende wortels mee uitgraaft en snoei de planten sterk terug.

Groeten,

Pol

P.S.: "Ortensias" is schoon Vlaams hé mannen!
maandag 18 juni 2012 - 14:16
brackepieter

Brackepieter

OK, dank aan allen voor het tuin- EN taaladvies
maandag 18 juni 2012 - 14:19
BOSVROUW

BOSVROUW

Heb er ook al verplant in het najaar, en dit zonder problemen. Hebben wel even kleinere bloemen!
maandag 18 juni 2012 - 14:42
Polplastron

Polplastron

Als je ze verplant en terugsnoeit heb je zelfs kans dat je het volgende jaar helemaal geen bloemen hebt. Terugsnoeien is toch belangrijk omdat dit de bladmassa van de plant verminderd waardoor hij minder vocht verdampt. Gezien de wortels bij het verplanten hoe dan ook beschadigd zijn, is dit handig om te plant voor uitdroging te behoeden.

Groeten,

Pol
maandag 18 juni 2012 - 16:00
Roeli

Roeli

Je hebt gelijk, Peter.
Stomme fout van mij
maandag 18 juni 2012 - 17:42
Pieter2

Pieter2

Zoals Pol al zei, verplanten gaat, maar je moet je plant dan ook terugknippen. Zorg ervoor dat je bovengronds (bladeren) en ondergrondse (wortels) delen gelijk zijn. Verplanten lukt jaarrond.
maandag 18 juni 2012 - 19:12
Polplastron

Polplastron

Verplanten kan inderdaad altijd en met elke plant, maar het najaar of vroege voorjaar zijn toch wel degelijk veiliger. Ik heb ooit rozen verplant in volle zomer, maar dan moet je wel fel terugsnoeien en veel water blijven geven. Je neemt op dat moment met het terugsnoeien veel energie weg van de plant en het watergeven kost jou energie.

Nee, ik zou toch wachten met verplanten tenzij het echt niet anders kan.

Groeten,

Pol
maandag 18 juni 2012 - 19:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon