menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Naam gevraagd

Ga naar meest recente reactie

Roeli

Roeli

Deze plant is van vorig jaar maar ik heb geen idee meer welke het is.
De stelen zijn uitgesproken paars.
Wie weet het ?

Bloemen & Planten

vrijdag 8 juni 2012 - 13:40
groenbloemeke

Groenbloemeke

Misschien Platycodon ?
vrijdag 8 juni 2012 - 17:26
Roeli

Roeli

Heb ik ook wel aangedacht, maar de platycodon heeft toch geen paarse stengels ?Ik hoop dat hij snel gaat bloeien, dan zal er meer duideljik worden.

gr. Roeli
vrijdag 8 juni 2012 - 17:42
groenbloemeke

Groenbloemeke

Die ik van vorig jaar heb overgehouden heeft wel paarse stengels
vrijdag 8 juni 2012 - 17:50
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

De zeer gekende Platycodon grandiflorus (ballonklokje) heeft geen paarse stengels, blijft eerder klein als plant en heeft grote bloemen.

Maar de Platycodon grandiflorus 'mariesii' heeft wel paarse stengels, wordt veel groter als plant dan de gewone Platycodon grandiflorus, maar heeft kleinere bloemen. De plant op de foto is dus vermoedelijk een Platycodon grandiflorus 'mariesii'

Platycodon behoort tot de familie van de Campanulaceae en ze komen oorspronkelijk uit de kustgebieden en eilanden van Korea, China en Japan. Ze hebben dan ook graag een wat meer (zee)zanderige bodem en weten een eerder zoutere omgeving zeer te waarderen. Je mag ze dan ook af en toe een snuifje zout geven.
vrijdag 8 juni 2012 - 18:54
Roeli

Roeli

Mensen, allemaal hartelijk bedankt voor het meedenken en voor jullie antwoord.
Ik wacht op de bloemen.

En een snufje zout...?
We zitten hier vlak bij de kust en op de vette klei.
Dat is misschien zoutig ?
vrijdag 8 juni 2012 - 20:03
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Als je vlakbij de kust zit, dan zit er voldoende zout en jodium in de lucht voor een Platycodon en hoef je niets toe te voegen.

De vette klei is minder geschikt, een (zee)zanderige grond is in principe beter. Het voornaamste punt hier is dat een Platycodon in de winter bovengronds afsterft en in de lente vanuit de wortel als nieuwe plant terug aan de oppervlakte moet raken. In zandgrond gaat dit makkelijk en vooral snel, waardoor je grote planten krijgt met veel bloemen. In vette klei gaat dit veel moeilijker, waardoor ze eigenlijk veel te laat boven de grond komen, waardoor ze nooit tot volle wasdom kunnen komen...
vrijdag 8 juni 2012 - 21:21
Roeli

Roeli

Ik denk dat je hier mee wel een punt hebt.
Maar aan de grond kan ik, helaas, niets veranderen.
vrijdag 8 juni 2012 - 21:26
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Als je de Platycodon plant, kan je eventueel in en rond het plantgat de klei mengen met 50% zeezand, of zelfs het gat helemaal vullen met zeezand
vrijdag 8 juni 2012 - 21:33
Roeli

Roeli

bedankt Lord, Dit zal ik doen.
zaterdag 9 juni 2012 - 11:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon