menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Astilbe Japonica mainz

Ga naar meest recente reactie

krissy

Krissy

Bijkomend vraagje (dat ik eigenlijk ook al had gepost in een ander bericht). Ik heb eveneens een astilbe japonica (mainz) in de tuin staan. Die staat eigenlijk wel in de schaduw. De bloemen zijn nu volledig uitgebloeid. Is het nu de bedoeling om die lange pluimbloemen volledig tot op de grond weg te knippen, of gewoon tot onder de laatste bloem afknippen. Ik heb daarnet ook gezien dat een aantal blaadjes dicht bij de grond zowat verdorren, is dit normaal? Of zou ik hem te veel water geven (elke dag nu bij dit warm weer)?

groetjes
zondag 27 mei 2012 - 23:59
minouke

Minouke

je kan die pluimpjes (met steeltje eventueel) wegknippen maar moet niet.
De verdorde blaadjes mag je ook wegknippen.
Ze staan het liefst in de halfschaduw en vochtige grond, geen middagzon of namiddagzon.
Zijn ze pas geplant? dan zou ik toch ook bij erg warme en droogte water geven maar best is veel ineens ipv elke dag een beetje, 1à2keer per week dus.
maandag 28 mei 2012 - 11:33
krissy

Krissy

Dag Minouke,

bedankt voor jouw antwoord!
Ik heb hem vorige maand geplant en toen stonden de bloemen in bloei.
Hij staat eigenlijk wel in de halfschaduw tot eerder schaduw. Nu staat de zon al zeer hoog in de tuin waardoor de astilbe ook wat zon meepikt in de late namiddag, maar dit is zeer gering. De grond is eerder vochtig op die plaats.

Is het dan niet nodig om mijn vaste planten/struiken elke dag water te geven bij dit warm weer? Meestal; als het zo warm is zoals nu de afgelopen dagen heb ik de gewoonte om al mijn struiken (forsythia, vlinderstruik, syringa,...) elke dag water te geven. Tenzij het iets frisser is, of al es geregend heeft, sla ik een dag over.

groetjes
dinsdag 29 mei 2012 - 00:00
minouke

Minouke

k heb hem vorige maand geplant en toen stonden de bloemen in bloei

als je nieuwe planten koopt en ze al in bloei zijn, voor hun eigenlijke bloeitijd dan zijn ze voorgetrokken.
Planten in bloei zijn aantrekkelijker om ze te verkopen.
Als het dan nog planten zijn die in serre stonden dan zijn ze ook nog niet gewend aan ofwel koude, felle wind of felle zon zoals de laatste dagen.


elke dag water

Dat is goed als je ze zelf uit de tuin VERPLANT hebt, gedurende een paar dagen.
Maar verder moet je niet te vlug water geven aan planten in de volle grond.
Bij lange droogte of als je ziet dat veel planten hun toppen laten hangen kan je eens goed begieten.
Veel water geven in 1keer en dit 2 maal per week (bij hittegolf bv.)
Alle dagen een beetje is gewoon de bovenste laag nat maken en niet in de diepte bij de wortels, ten 2de zal de plant te veel zijn wortels aan de opp. maken ipv naar de diepte toe en bij de minste droogte lijden.

forsythia, vlinderstruik, syringa

struiken kunnen wel voor een tijdje zonder water.

groetjes
Chantal
dinsdag 29 mei 2012 - 09:09
krissy

Krissy

Dag Minouke,

bedankt voor jouw antwoorden, ik heb er veel aan!!
Dus, ik zal mijn struiken (vlinderstruik, forsythia, Synringa, spiraea thunbergii, magnolia, Cornus alba en camelia) niet meer dagelijks begieten, maar slechts 1 à 2 keer per week goed begieten, zeker bij droog en warm weer.

Maar mijn hortensia's en rhododendron moet ik toch wel elke dag water geven, nee? idem dito voor mijn perkplantjes (petunia's, osteospermum, lobelia's...)?
woensdag 30 mei 2012 - 23:54
minouke

Minouke

Elke dag hoeft echt niet, is zelfs af te raden zoals ik hierboven al zei.
Maar bloembakken met eenjarigen die moeten wel dagelijks water krijgen en eventueel de nieuwe beplanting in de tuin gedurende een week bij echt warm en droog weer, en nadien afbouwen.
donderdag 31 mei 2012 - 07:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon