menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wisteria veranderd van kleur

Ga naar meest recente reactie

jonas83

Jonas83

3 weken geleden kocht ik een wisteria van ongeveer 2 meter hoog met witte bloemtrossen. met op het kaartje een afbeelding met blauw/paarse bloemen.
Dus dacht ik, dit zal wel een vergissing zijn.
Dezelfde dag nog in de volle grond geplant.

Nu tot mijn grote verbazing zie ik dat de bloemen een klein beetje paars aan het verkleuren zijn.
Wat is hier de oorzaak van? en mag ik de komende jaren dan een blauwe regen verwachten?

mvg, Jonas
zondag 20 mei 2012 - 14:05
timtamtom

Timtamtom

ik heb zowieso nog nooit gehoord van een witte wisteria, maar dat ze van kleur veranderen is wel heel vreemd! ik heb ook geen idee hoe dat komt. misschien door de grondsoort? (ik zeg maar wat hoor)
zondag 20 mei 2012 - 16:41
jonas83

Jonas83

je hebt witte, roze, blauwe en gele.
de witte is de alba geloof ik.

niemand die een verklaring heeft van de verkleurende bloemen? miss te zure grond?
zondag 20 mei 2012 - 18:22
Esem

Esem

Ik denk dat je je hier vergist.

Gele wisteria heb ik nog nooit gezien,hier zal een omwisseling zijn met de labirnum,wordt ook wel eens goude regen genoemd,maar is zeker geen wisteria.

Blauwe,paarse en witte heb ik al wel gezien.

Gr E.
zondag 20 mei 2012 - 18:40
timtamtom

Timtamtom

de gele is wel een wisteria, maar geen sinensis
zondag 20 mei 2012 - 20:14
Esem

Esem

De éénige Wisteria die je zou kunnen bestempelen als geel??
Is de Wisteria brachybotrys Een witte soort die een lichte ivoorkleur heeft.

Maar knal geel of citroengeel bestaat volgens mij niet.
Zijn er soms nog meer die een gele Wisteria hebben staan of al eens gezien hebben?

Gr E

Ps eventueel een foto plaatsen als het kan.
zondag 20 mei 2012 - 20:57
minouke

Minouke

Gele regen en blauwe regen zijn niet dezelfde planten.
In het nederlands lijkt het zo maar de latijnse benaming is de juiste en dan spreekt men van een Laburnum en een Wisteria.
Wisteria bestaat in blauwe tinten en witte tinten in verschillende gradaties.

Maar die kleurverandering lijkt me ook raar, wat staat er als naam op het kaartje?
Wisteria... en hoe nog?
zondag 20 mei 2012 - 21:30
jonas83

Jonas83

Er staat wisteria sinensis prolific op, met een foto met paarse bloemen, maar de wisteria die ik kocht had witte bloemen. zo een 7 tal witte trossen.
Ik dacht dat het om een verkeerde naamkaartje ging. maar blijkbaar is het toch een paarse, er is wel nog steeds meer wit tezien met de onderste bloemen die een donker paars kantje krijgen.
Ik heb wel al gelezen van witeria's die eerst paars waren en die ineens wit beginnen bloeien zijn.
Toch wel eigenaardig dat niemand hier een verklaring voor heeft.
Dit jaar zal er niet veel meer gebeuren denk ik want de bloemen zijn aant verwelken dus ben ik wel benieuwd naar volgend jaar of het jaar nadien.
zondag 20 mei 2012 - 21:46
minouke

Minouke

Ik weet nu niet of ze dat allemaal zijn maar vele soorten hebben een bleke binnenkant en blauwe buitenkant.

Misschien is het dat die wat verwarring brengt en op deze foto is het een Profilic

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 20 mei 2012 - 22:44
mjohanna

Mjohanna

En de standplaats op de kwekerij waar je hem kocht is ook belangrijk voor de kleur
Als hij benepen heeft gestaan zijn de bloemen ook veel bleker en zullen ze onmiddellijk gaan verkleuren naar hun eigenlijke kleur als ze zonlicht ( welke zon ook alweer) of natuurlijk daglicht krijgen

Ik heb ook nog nooit geen gele gezien , witte wel.
Ik weet er ergens te staan, die de 2 kleuren door elkaar hebben laten groeien en dat is ook een mooi gezicht !
maandag 21 mei 2012 - 10:37
Esem

Esem

jonas 83

graag een verklaring voor de gele wisteria die volgens zou zou bestaan.
Eventueel een foto graag.

Gr E.
maandag 21 mei 2012 - 11:03
Gehenna

Gehenna

Die heb ik ook. Bloemen zijn redelijk bleek als ze beginnen groeien, kleuren naar paars en verbleken terug als ze uitgebloemd zijn.

http://www.freeimagehosting.nl/pics/c1d2e7df2f73bb7676947feb2a05901d.jpg
Stilaan aan z'n einde bloeitijd. Is al wat bleek aan het worden.

Verklaring voor de gele wisteria: Die word zo verkeerdelijk wisteria genoemd. Ben die ook al eens tegengekomen in een 'tuincentrum' alias 'ik heb er geen naam voor', maar het was absoluut geen wisteria maar een 'gouden regen' Op het kaartje stond wel 'gele wisteria'.
maandag 21 mei 2012 - 15:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon