menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kale rozen

Ga naar meest recente reactie

gertine

Gertine

verschillende van mijn rozen zijn nog helemaal kaal terwijl mijn klimroos New Dawn alleen aan de bovenkant bladeren heeft wat kan ik het beste doen???
zaterdag 5 mei 2012 - 17:07
minouke

Minouke

De rozen zijn allemaal véél later dan normaal.
Rozen die beschut staan hebben een stapje voor.
Je moet eens kijken naar de kleur van de hoofdtakken:
zwart is dood bevroren; bruin kan nog wat geven maar niks veelbelovend.
Als ze allemaal zwart of donkerbruin zijn dan moet je eens kijken onderaan of er nog groen is, zo ja is er ook nog leven.
Dan mag je nu iets boven het nog groen gedeelte die zwarte of bruine takken uithalen.
Moest je ook nog rode scheuten zien onderaan uitkomen, die vooral sparen dat zijn de nieuwe takken die volgend jaar zullen bloeien.

Zie je nog geen groen onderaan heb je nog een kleine kans dat er nog een scheutje zal komen.
Ik had verleden week nog 2 rozen die ik opgegeven had, steek ik een riek in de grond , hef ik ze uit en WAT zie ik scheutjes... gauw weer neer gelaten en water gegeven en gelukkig dat ik weer was si

Na eind mei, lijkt het me hopeloos.
zaterdag 5 mei 2012 - 17:17
lentemode

Lentemode

Ook hier zeker een stuk of tien rozenstruiken met van die zwarte en donkerbruine takken...
Haast overal komt er een onooglijk scheutje piepen, nu net bovengronds...
Vorige week gesnoeid na lang wachten.
En heel wat scharren opgelopen die je bij 't keukenwerk beter kwijt dan rijk kan zijn...
Doen zeer in 't water...
Geen rozen zonder doornen, of een echte 'groene' zegt het andersom, zekers .

Groetjes,
Mia
zaterdag 5 mei 2012 - 17:26
Gehenna

Gehenna

Oei, heel de onderkant en het occulatiepunt van m'n witte roos is bruin. Maar ze groeit anders wel.
zaterdag 5 mei 2012 - 20:05
minouke

Minouke

Gehenna, bruin bedoel ik niet de kleur van een verhout oculatieknop of tak maar meer een gladde tak (1 tot 2jaar oud) dat nog groen had moeten zijn en nu zwart of donkerbruinrood is.

Die zijn allemaal om weg te halen
[afbeelding verwijderd niet-https]

en deze hier zijn de nieuwe die veel beloven voor volgend jaar

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik heb er nog 5 klimmers te snoeien en dan ben ik rond, maar 't was vandaag zo koud en maar gieten
Dat het voor een andere keer zal zijn


Sorry de foto's zijn wat flou maar 't is al aan het schemeren en nog aan het regenen en 't moest rap gaan om niet nat te worden
zaterdag 5 mei 2012 - 20:54
gertine

Gertine

ga morgen zoeken naar nieuwe scheuten
maar wat doe ik met de klimrozen New Dawn die staan aan weerszijden van de rozenboog aan de onderkant laag wat groen en aan het eind veel bladeren
zaterdag 5 mei 2012 - 21:29
minouke

Minouke

Als de takken groen zijn zou ik niets doen, ik heb zo Eden en Leverkusen hier en juist hetzelfde.
Ze zijn hun gewoon aan het herstellen, kan zelfs dit jaar niks worden maar wel volgend jaar.

Als tussen de onderkant en de top met bladeren ook bruin/zwart is dan zou ik dat toch wel snoeien tot onder het zwart.

Verleden jaar was 1 van de stamrozen op sterven na dood en dit jaar staat ze mooi ondanks die koude.
Ze was wel beschermd met stro en zak erover.
zaterdag 5 mei 2012 - 21:41
gertine

Gertine

vanmiddag de rozen die in de border staan bekeken en ze hebben allemaal jonge groei bij de wortels poeh pak van mijn hart, ik heb nu de kale stam en takken weggeknipt en kan de rest gewoon groeien
zondag 6 mei 2012 - 19:21
Gehenna

Gehenna

Azoo, ja het bruin onderaan is iets anders bruin dat op de takken.
Geen zorgen dus. Krijgen allemaal nieuwe scheuten dus is't ok
zondag 6 mei 2012 - 20:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon