menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lonicera

Ga naar meest recente reactie

student

Student

Wat is de beste kweek t° van Lonicera ?
zondag 4 februari 2007 - 13:00
Tine

Tine

Beste student,
Als je nou wat meer uitleg gaf met wat je met jouw vraag bedoelt, kan je waarschijnlijk van één van onze leden antwoord krijgen.

Tine.
zondag 4 februari 2007 - 15:14
student

Student

Wat is de beste temperatuur om Lonicera op te kweken. Want voor school moet ik een proef doen met Lonicera .
zondag 4 februari 2007 - 15:17
ines

Ines

[afbeelding verwijderd niet-https]
Hallo Student als U het over een van deze soorten hebt dan heb ik jaren geleden zomerstekken genomen en deze overdekt met folie buiten in de schaduw gezet en voor de winter uitgeplant.
Ik denk dat winterstek ook moet lukken in de serre met een temperatuur vanaf 15° wel
opletten met de vochtigheid, de stekstammen rotten als ze te nat staan.
Grtjs, ines
zondag 4 februari 2007 - 18:44
Fons

Fons

Als ge lonicera nitida, pileata ezv. bedoelt, deze heb ik gestekt bij constante temp. van 21°C zelfs tijdens de wintermaanden,tijdens de zomermaanden kan je ze stekken zoals buxus.
zondag 4 februari 2007 - 21:20
student

Student

Oké bedankt.
maandag 5 februari 2007 - 21:38
jumperke

Jumperke

lonicera kan overwinteren.dus het speelt geen rol welke temperaturen er nodig zijn toch?
zondag 11 februari 2007 - 14:20
ines

Ines

Eigenlijk niet maar als U stekken wil bewortelen gaat het gemakkelijker met enige warmte en in stek
bakken waar U ook de vochtigheid kan regelen als U het buiten doet nu en ze staan te nat dan zijn
ze rot nog voor ze wortels hebben.
De temperatuur is niet alleen van belang de vochtigheid speelt een even grote rol.
Daarom kan U in de zomer stekken dan is de grond niet té nat zoals nu en hebt U ook een
goed warme grond.
Waarom het dan nu doen als het in de zomer zoveel gemakkelijker is, maar het kan...
U kan de stekken buiten in een overdekte! stekbak laten gans de winter en ingegraven.
In het voorjaar uitgraven en op de juiste plaats zetten.
Daarom raad men ook altijd een hoeveelheid zand te mengen met de grond om deze beter
water doorlatend te maken.
De stekmethode is niet voor iedere plant gelijk, lonicera heeft nu immers zeer dunne stengels die
praktisch overal bijna even dik zijn, zeg maar van de dunste stengels...van het minste gaan ze
rotten. Ik verkies de zomerstek in de schaduw dus met de minste zorgen.
Groetjes,ines.
zondag 11 februari 2007 - 15:44
marleen

Marleen

en Inès, die lonicera ruikt ook heel aangenaam vind ik!

marleen
dinsdag 13 februari 2007 - 22:24
ines

Ines

Hoi Marleen ja sommige soorten altans...
Het enige waar ik soms een probleem mee heb zijn die vervelende bladluizen...vanwaar die soms
komen met duizenden pffft
Ze vinden blijkbaar de lonicera ook lekker ruiken
En ik wacht veel te lang om ze te snoeien dan krijg ik die kluwens niet meer uit elkaar
Ergens heb ik een andere soort die ook niet meer goed gedijt, ik weet nog altijd niet wat ermee
aan te vangen (volledig kortwieken of verplaatsen...)
De andere staan er goed bij tot nu toe.
Laat U de lonicera ook aan klimrekken groeien?
Groetjes,ines
woensdag 14 februari 2007 - 13:39
marleen

Marleen

oeps Inès,
heb je vraag een beetje laat gelezen hé....

De Lonicera staat hier (ttz bij mijn buren maar hangt zo over mijn muurtje) als boompje (of struik).
Ik hou wel van de geur!

gr marleen
zaterdag 24 februari 2007 - 09:29
ines

Ines

Ja Marleen er zijn er die een heel sterke en zwoele geur afgeven dan zal U beslist de boerejasmijn ook graag hebben die geurt ook zo fijn
zaterdag 24 februari 2007 - 18:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon