menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Alstroemerias kwijt door vorst

Ga naar meest recente reactie

veenmol

Veenmol

Beste forumleden,
Na 10 jaren heeft de winter wel al mijn alstroemeria's vervrozen zeker , ik had ze
nochtans afgedekt met een laag compost van ongeveer 10 cm.
Ik had ook incalelies en daarmee is alles oke
En dat ik spijtig ben voor mijn alstroemeria's : rode en gele en witte gevlekte ?
Als er iemand zaadjes wil wisselen voor gele tagetes met zwarte stip of doorlevende reukerwten of blauwe akelei ,of zonnebloemen voor mij geen probleem ??

Beste groetjes en dank bij voorbaat
woensdag 21 maart 2012 - 16:39
danny2

Danny2

Dacht dat incalelie en alstroemeria hetzelde zijn???

groetjes danny
woensdag 21 maart 2012 - 20:18
corrielat

Corrielat

Dat lijkt mij ook Danny,
woensdag 21 maart 2012 - 21:13
veenmol

Veenmol

Alstroemeria's zijn hoger en veel meer en mooiere bloemen en na een eerste
bloei volgt nog een tweede ,
incalelie is ook wel mooi maar de bloem is toch niet hetzelfde
woensdag 21 maart 2012 - 21:19
Polplastron

Polplastron

Incalelie is een Nederlandse naam die gegeven wordt aan planten van het geslacht Alstoemeria.

Zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Incalelie

Nogmaals een pleidooi voor het zoveel mogelijk gebruiken van wetenschappelijke namen om verwarring te voorkomen.
donderdag 22 maart 2012 - 13:11
veenmol

Veenmol

t'Is toch een feit dat de zogenaamde incalelie niet van de vorst beschadigd is en
de alstroemeria 100% vervrozen is met dezelfde bescherming na 10winters
doorstaan te hebben (t'was wel exteem koud dit jaar )
Dus het moeten toch 2 verschillende planten zijn ? :
donderdag 22 maart 2012 - 18:35
minouke

Minouke

of zelfde plant maar ander soort?
donderdag 22 maart 2012 - 18:39
Polplastron

Polplastron

Of zelfs zelfde soort, maar andere variëteit! Kwestie van het moeilijk te maken!
donderdag 22 maart 2012 - 18:58
polidor

Polidor

Dat laatste is al dichter bij de waarheid.
Het zijn in feite allemaal ondersoorten behorende tot de alstroemeria-familie.
Je hebt de hogere soorten die men grosso-modo kan indelen bij de zogezegde snij-alstroemerias en die men op hun beurt dus kan omdelen in verscheidene botanische rassen. (dus afhankelijk van de oorspronkelijke moederplanten waaruit men zowel hybriden als niet hybriden kweekt)
De afgesplitste zogezegde inca-soorten zijn iets korter van steel en hebben iets kleinere bloemen. De meeste variëtieten zijn ook tamelijk winterhard maar ......niet allemaal hoor!
Ik vind dan ook zowel de nederlandse als franse benaming van alstroemerias een verwarrende keuze (inca-lelie ---lis des incas) omdat op den duur het voor de leek ondoenbaar wordt om te weten waarover het in feite gaat; dus gaat het over de algemene benaming of bedoeld men dus vorenvermelde ondersoort of variëteit.
Verder heb je nu ook de gekweekte ondersoorten van de zogenoemde Princess-lilies die absoluut ongeschikt zijn als tuinplant omdat door hun dwergvorm ook hun wortel-gestel veel te ondiep is ingeplant in de bodem. Dit is nu wel de ideale (pot)bloem geworden voor de kwekers. Je verkoopt ze en volgend jaar verkoop je ze opnieuw wanneer de tuinier ofwel zijn potbloempje is kwijtgeraakt ofwel ze binnenshuis heeft overwinterd. Uitzonderlijk lukt het buiten ook maar dan wel enorm goed afgedekt op een geschikte manier. Hoe dit best gebeurt en op een goedkope manier heb ik reeds beschreven en aangetoond met foto's op de topic "Alstroemerias als levende planten in de tuin". Het vraagt wat moeite maar alstroemeria is dan ook een plant die de tuinier vanaf de ijsheiligen tot de eerste najaarsvorst onafgebroken (snij) bloemen bezorgt. Het enige wat sommige variëteiten in volle zomer aanzet om minder te bloeien is het feit dat de bodem-temperatuur te hoog kan oplopen. (+ 15 ° Celcius) Dergelijke variëteiten zet men dus best uit de volle zon. Andere variëteiten hebben er dan weer minder last van.
Maar over het algemeen doen ze het veel beter als hun wortels afgeschermd worden voor het volle zonlicht door lagere beplanting.
Men moet ook weten wat men wil. Wil men de echt hogere soorten gebruiken als snijbloem dan bestaat het risico dat ze in ons regenachtig klimaat kunnen omvallen. Men zet deze dus best niet vooraan in een border als sierplant.
Doet men dat wel dan moeten zij gesteund worden via de aanbreng van een net met voldoende grote gaten waar zij doorgroeien en dus niet meer kunnen omvallen. Of men schaft zich soorten aan die iets minder hoog groeien (50 tot 60 cm) en liefst met sterke stengel-dikte dan.
Maar ook deze zijn hier in West-Europa bijna niet te vinden in de normale handel.
Ofwel koopt men aan via internet in Engeland, USA of Frankrijk (keuze in Frankrijk beperkt en absoluut niet intens van kleuren!) ofwel geraakt men eraan via liefhebbers.
Maar.......het is dus geen eenvoudige opgave.
Ik kan alleen maar als advies geven dat indien men aan een exemplaar geraakt dat men dit dan ook de nodige zorgen geeft. Anders begint men er best niet mee.
En advies van geroutineerde liefhebbers is wel aanbevolen. Men weet nooit teveel.
Het is anders veel gemakkelijker om ze kwijt te geraken dan om er aan te geraken. Daarom ook zijn het planten die ik graag aanbeveel aan tuiniers die wat meer aandacht aan hun tuin besteden. Wie die moeite niet kan opbrengen begint er dus beter niet aan.
Mvg.

Bloemen & Planten

zondag 3 maart 2013 - 12:08
veenmol

Veenmol

Polidor ,een klare en duidelijke uitleg van u ,maar ik had mijn alstroemeria's al 10
jaar kunnen kweken en verleden jaar tegenslag gehad door de strenge vorst .
Toch zijn er nog enkele scheuten boven gekomen maar ze wilden maar niet gedij
en en bloemen heb ik ook niet gehad .
Gisteren heb ik de winterbescherming weggedaan en ze steken al hun kopje uit
de grond ,misschien meer succes dit jaar :hopelijk
zondag 3 maart 2013 - 15:43
veenmol

Veenmol

Het is me niet gelukt een foto te plaatsen omdat ik mider dan 50 berichten ge-
schreven heb ,dus zal ik een andere moeten vinden ,want ik bezit een mooie foto
van de gele witte

Bloemen & Planten

zondag 3 maart 2013 - 16:06
veenmol

Veenmol

Polidor , ja het is toch gelukt zie ik nu zelf , al doende leert men blijkbaar ?
Zo zagen ze eruit in 2011 voor de winter
Groetjes :
zondag 3 maart 2013 - 16:28
polidor

Polidor

Een meer gedetailleerde foto van een bloem is wel aangewezen zodat ik kan uitmaken of het hier wel degelijk de "apollo" betreft. Waarschijnlijk zul je het zelf niet met zekerheid weten. Daar je waarschijnlijk dus zelf nog niet beschikt over een detail-foto stel ik voor te wachten tot op het einde van dit seizoen voor je mij deze eventueel kan doorsturen. Mvg.
Polidor

Bloemen & Planten

zondag 3 maart 2013 - 20:06
polidor

Polidor

Vorige winter zijn er een enorm aantal planten bevroren; ook dus andere soorten dan alstroemerias. Dit was niet zozeer te wijten aan de lage temperaturen maar wel aan het feit dat de vorst te laat kwam toen reeds vele planten in sapstroom gekomen waren. Neem daarbij de nefast invloed van teveel regen samengaand met de lage temperaturen en je hebt dus de verklaring. Vorige winter was dus echt daarom een rotwinter! Mvg.
Polidor
zondag 3 maart 2013 - 20:16
canna

Canna

Hallo, (mijn Nederlands is slecht)
J'ai 20 variétés d'alstroemeria. J'en ai depuis 6 ans.
La culture se fait en pots et sont rentrés dans le garage.
Certaines variétés restent à l'extérieur, exposition sud (le long d'un mur)

canna
Biercée (hainaut)
vrijdag 8 maart 2013 - 07:05
polidor

Polidor

Zoals het er nu naar uitziet zal het weeral een gevaarlijk voorjaar worden voor sommige planten. Er is mijns inziens iets aan het veranderen met de temperaturen.
Voor een paar dagen hebben we weer een warmte-record gebroken met het gevolg dat mijn crocussen allemaal volledig open staan en sommigen zelfs bijna uitgebloeid.
Ze zijn dus weeral iets te vroeg. Als nu de wind draait en hij komt van noord-oost
dan komen er weeral frappante vries-temperaturen. Of mijn crocussen zich zullen uitzaaien (sommige botanische soorten toch) kan ik dus wel vergeten.
Hopelijk hebben weer niet sommige planten en struiken; ingevolge die temperaturen;
overgegaan tot heropstart van hun sapstroom want dan kan het weeral een debacle worden zoals vorig jaar het geval was.
Ik heb de afdekking van mijn alstroemerias moeten openen want op zeker ogenblik bedroeg de temperatuur onder afdekking meer dan vijftig graden celcius!
Vorig jaar had ik dat verwaarloosd en een groot deel van mijn planten waren bovengronds verbrand van de hitte. Zo wordt het natuurlijk moeilijker en moeilijker om de planten in goede gezondheid buiten te overwinteren. En of het vraagt meer zorg en arbeid. Ik ben vandaag dus terug begonnen met de afdekking terug aan te brengen want ze geven dus opnieuw de volgende dagen opnieuw vorst.
Hopelijk herhaalt dus de historie van vorig jaar zich niet weer opnieuw.
Want toen ben ik al mijn vlinderplanten (buddleyas) kwijtgeraakt o.a. en sommigen daarvan waren reeds meer dan 15 jaar oud.
En dat wegens te vroeg opgewekte sapstroom.
Tuinieren is dus niet altijd eenvoudig. Soms kost het wel wat moeite hoor.
Groetjes.

Polidor
vrijdag 8 maart 2013 - 20:45
polidor

Polidor

Zoals het er nu naar uitziet zal het weeral een gevaarlijk voorjaar worden voor sommige planten. Er is mijns inziens iets aan het veranderen met de temperaturen.
Voor een paar dagen hebben we weer een warmte-record gebroken met het gevolg dat mijn crocussen allemaal volledig open staan en sommigen zelfs bijna uitgebloeid.
Ze zijn dus weeral iets te vroeg. Als nu de wind draait en hij komt van noord-oost dan komen er weeral frappante vries-temperaturen. Of mijn crocussen zich zullen uitzaaien (sommige botanische soorten toch) kan ik dus wel vergeten.
Hopelijk zijn weer niet sommige planten en struiken; ingevolge die te hoge temperaturen; overgegaan tot heropstart van hun sapstroom want dan kan het weeral een debacle worden zoals vorig jaar het geval was.
Ik heb de afdekking van mijn alstroemerias moeten openen want op zeker ogenblik bedroeg de temperatuur onder afdekking meer dan vijftig graden celcius!
Vorig jaar had ik dat verwaarloosd en een groot deel van mijn planten waren bovengronds verbrand van de hitte. Zo wordt het natuurlijk moeilijker en moeilijker om de planten in goede gezondheid buiten te overwinteren. En of het vraagt meer zorg en arbeid. Ik ben vandaag dus terug begonnen met de afdekking terug aan te brengen want ze geven dus opnieuw de volgende dagen opnieuw vorst.
Hopelijk herhaalt dus de historie van vorig jaar zich niet weer opnieuw.
Want toen ben ik al mijn vlinderplanten (buddleyas) kwijtgeraakt o.a. en sommigen daarvan waren reeds meer dan 15 jaar oud.
En dat wegens te vroeg opgewekte sapstroom.
Tuinieren is dus niet altijd eenvoudig. Soms kost het wel wat moeite hoor.
Groetjes.

Polidor
vrijdag 8 maart 2013 - 20:47
sirius

Sirius

Buddleyas verliezen? Hoe doet ge dat? Hier willen die niet kapot, er komen er steeds meer! ongeacht of het vriest of dooit.
vrijdag 8 maart 2013 - 21:16
Roeli

Roeli

Alle drie mijn vlinderstruiken hebben de winter vorig jaar ook niet overleefd.
Mijn zeven hortentia's waren tot op de grond afgevroren. Zijn wel weer in blad gekomen , maar ik heb er niet één bloem aan gehad.
En ik vrees dat het dit jaar weer net zo zal gaan.
Hier wordt komende week matige vorst voorspeld.
Daar ben ik echt niet blij mee.

groetjes Roeli
vrijdag 8 maart 2013 - 22:43
polidor

Polidor

Lees de reden in mijn vorige bijdrage.
Ik zie ook geen enkele andere logische verklaring dan te vroeg opgewekte sapstroom wegens te warme periode voorafgaand aan een opnieuw volgende koude periode met vries-temperaturen. En uit ingewonnen inlichtingen bij andere tuiniers uit mijn omgeving blijkt dat ik absoluut niet de enige ben die vorig jaar planten verloor (ook andere soorten doorlevende planten dus-- o.a. ook alstroemerias)
Mocht jij een betere verklaring vinden dan mag je ze gerust meegeven op dit forum.
Want aangezien ik geen planten-fluisteraar ben moet ik het houden bij gissingen en mij baseren op de meest mogelijke logika die er mogelijk voorhanden is.
Feit is dat vorig voorjaar echt een rotzooi geweest is in vele tuinen.
Ook voor de fruitbomen waren er problemen wegens de te late vorst en nattigheid.
Er was totaal geen bevruchting van mijn perenboom en pruimenboom.
En ook de notenboom droeg bijna geen vruchten.
Maar bij de bevruchting kunnen natuurlijk ook andere factoren meespelen.
Bij koud en nat weer vliegen er natuurlijk geen insecten die de bloesems bevruchten.
Alhoewel; de bevruchting van de notenboom is dan weer niet afhankelijk van insecten. Daar zal dan weer het koud maar vooral het nat voorjaar de oorzaak geweest zijn. Vergeet ook niet dat sommige verschijnselen soms heel streekgebonden kunnen zijn. Aan de kustzone zijn er minder verschillen tussen uitgesproken hoge temperaturen en daaropvolgende te lage temperaturen.
Daar kan dan weer de schade dus minder geweest zijn.
Al bij al zal dus moeten blijken op termijn of de opwarming van de aarde geen bijkomende gevolgen zal hebben voor onze flora en fauna.
Sommigen onder ons dromen al van de opkweek citrusvruchten in de toekomst
maar als de richting van de wind in het voorjaar al bepaalt of het tijdelijk zeer warm of afwisselend zeer koud zal zijn dan zal het wel bij een wensdroom blijven veronderstel ik. Uitgesproken weer-verschijnselen zijn nooit goed. We zullen er dus wel moeten leren mee leven. En af en toe een mini-orkaantje behoort dus ook tot de mogelijkheden. Heden, toch meer dan vroeger.
Mvg.

Polidor
vrijdag 8 maart 2013 - 23:03
sirius

Sirius

Zoals ik al zei in een andere discussie. Als de temperatuurverlaging het gevolg is van een slechter functionerende golfstroom wegens te veel (zoet) smeltwater, dan zitten we dik in de miserie.

En waarom zouden mijn Buddleyas beter de vorst verdragen dan die van u? niet erg logisch.
vrijdag 8 maart 2013 - 23:24
polidor

Polidor

Dat minder goed functioneren van de warme golfstroom ingevolge smeltwater en zelfs op termijn het mogelijk uitvallen ervan is inderdaad ook een factor die door sommige wetenschappers geopperd wordt als mogelijke verklaring van een nieuwe ijstijd die in het vooruitzicht wordt gesteld door dezen.
Dat uw buddleyas beter zouden vorst verdragen dan de mijne; en van sommige andere tuiniers; zou inderdaad niet logisch zijn.
Maar ik stelde reeds dat allerlei streekgebonden factoren; o.a. afstand van de zee en aard van de bodem; plaatselijke temperaturen meer of minder kunnen doen schommelen. Onder andere is geweten dat op de zandgronden van de Kempen
er hogere dagtemperaturen kunnen zijn en lagere nachttemperaturen. Dus in feite grotere dag- temperatuurschommelingen dan aan zee bijvoorbeeld.
Nu ja; als je er werkelijk het fijne wil van weten dan moet je dat maar zelf vragen aan uw buddleyas. Ik kan er dus niet op antwoorden. Trouwens ik denk niet dat wij op deze manier er zullen uit geraken. Feit is dat de mijne bevroren zijn en de uwe dus niet. En blijven discussiëren over iets waar we waarschijnlijk nooit met 100 % zekerheid alle redenen en factoren zullen kennen is absoluut niet aan mij besteed want we zullen via deze afwijkende zienswijzen nooit volledig kunnen verklaren waarom er verschillen bestaan tussen tuinen. Bodembedekking en micro-klimaat van sommige tuingedeelten die bestaan in de ene tuin en dan weer niet in de andere spelen natuurlijk ook mee. Er is zoveel dat kan meespelen om te bepalen of een bepaalde plant het op de ene plaats niet uithoudt en op een andere plaats dan weer wel. Zelfs al bestaan deze bevindingen in dezelfde tuin soms.
Maar met te stellen dat er iets niet logisch zou zijn komen we geen stap vooruit.
De ene tuin is dus de andere niet. Zo eenvoudig is dat.
Diverse doorwinterde tuiniers hebben mij ooit al gezegd dat men bepaalde planten hun standplaats moet laten kiezen. Planten we ze op een minder geschikte plaats dan doen ze het niet. De vaststelling van dit gebeuren is logisch. De reden ervan vinden is dan weer moeilijker omdat de diversiteit van alle factoren die invloed uitoefenen op het proces heel moeilijk op te sporen zijn.
Zo bestaat er ook in de tuinbouw de wet van het minimum die zegt dat een plant maar zal gedijen à rato van een der elementen die hij nodig heeft voor zijn groei
en dat het te weinig of niet aanwezig zijn van dat element op de standplaats de verklaring van uitval kan zijn. (sporenelementen of mineralen bijvoorbeeld) Meteen een verklaring waarom soms bepaalde planten het tijdelijk zeer goed kunnen doen en het plotseling laten afweten. Heel eenvoudig is dan de reden het feit dat een bepaalde noodzakelijke groeistof kan opgebruikt zijn. (dewelke?) En dat proberen op te lossen via het toedienen van meststoffen uit de zak (NPK's) is dan ook meestal tot mislukken gedoemd.
Maar we wijken hier af van de opzet van deze topic.
Voor mij eindigt hierbij de discussie over de vaststelling dat iets niet logisch is.
Alles is logisch maar men moet de reden vinden om tot besluiten te komen die verklaren waarom het gebeurde tenslotte heel logisch was. Wat ik weet met zekerheid tot op heden is dat de weerselementen van vorig voorjaar de reden zijn.
Planten die het reeds dertien jaar met succes uitzingen op dezelfde standplaatsen in de tuin en het plotseling laten afweten kan niet te wijten zijn aan plotseling gebrek aan groeistoffen in de bodem. En ik zie dus momenteel geen andere mogelijke reden.
Mvg;

Polidor
zaterdag 9 maart 2013 - 22:05
polidor

Polidor

Bij de momenteel heersende nachttemperaturen zo laat in het voorjaar moeten we dus weer niet verwonderd zijn; indien sommige planten niet voldoende werden afgedekt; dat we weer uitval kunnen kennen. Veel hangt ervan af of hun sapstroom al of niet geactiveerd werd door de te hoge temperaturen van vorige week. Want we kennen dit jaar weer een aantal records. Eerst uitzonderlijk warm voor de tijd van het jaar en nu uitzonderlijk nog wel volledige ijsdagen. Uitersten in voorjaar-temperaturen zijn nooit goed voor niet inheemse flora. Sommigen onder ons schijnen gemakkelijk te vergeten dat vele van onze tuinplanten absoluut niet inheems van oorsprong zijn.
En daarom vergen deze planten dan ook bijzondere aandacht.
Zo lees ik dikwijls over bepaalde planten dat ze winterhard zijn. Het is niet omdat een bepaalde plant een paar winters overleeft dat hij winterhard zou zijn. De ene winter en of voorjaar is de andere niet. En de ene problematiek is evenmin de andere.
Zo weet ik uit ervaring dat voor wat betreft alstroemerias overtallig vocht tijdens de winter- en voorjaarsperiode even dodelijk kan zijn dan vriestemperaturen.
Zeker als beide problemen zich terzelfdertijd voordoen.
Trouwens alstroemeria krijgt van nature uit boven in het Andesgebergte weinig neerslag onder de vorm van regen. Het meeste vocht verkrijgt de plant er via condenserende nachtdauw waarvan het vocht wordt opgenomen via het blad.
Als er nu in tijden van rust teveel hemelwater in de bodem zit is dit evenzeer nefast voor de plant als te lage temperaturen. Bovendien heeft alstroemeria heel weinig haarwortels voor vochtopname. Wat wij aanzien als wortels zijn in feite een soort peeën die vol zitten met reservestoffen en vocht.
Wie dus begint met het aanschaffen van een bepaalde plantensoort moet vooreerst trachten te doorgronden in welke omstandigheden zijn botanische voorouders leefden en trachten zich zoveel mogelijk aan te passen aan deze omstandigheden.
En als je nu weet dat er botanische alstroemeria-soorten zijn die groeien op zeeniveau en anderen op ruim tweeduizend meter hoogte dan heeft men meteen ook een verklaring waarom er botanische en hybridaire alstroemeria-soorten zijn
die vorstgevoeliger zijn dan anderen. En hetzelfde voor wat betreft bodemvochtigheid en verdragen van (teveel) neerslag.
Daarom kan ik maar één gulden advies geven om veel ellende te voorkomen.
Plant daarom alstroemerias als asperges; dus op een verhoogd bed of op een helling zodat overtallig bodemwater kan afvloeien.
Dan ondervang je tenminste al een gedeelte van mogelijke vocht-problematiek.
En wat ik er nog wil aan toevoegen is het volgende. Stel niet zomaar steeds weer vragen over bepaalde planten en problematiek. Kijk eerst op de topics waar het over die planten gaat op dit forum en uw vragen zullen meestal al een antwoord hebben gekregen alvorens ze werden gesteld.
Het is heel eenvoudig om dit te doen.
Je tikt bovenaan recht in het zoek-kadertje de Latijnse naam van de plant (en eventueel de Nederlandse benaming nadien) en je krijgt zowat alles wat er op het forum is verschenen over die plantensoort. Doen! En als je niet vindt wat je zoekt kun je dan nog vragen stellen.
MVG.


Polidor
woensdag 13 maart 2013 - 22:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon