menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Strak siergras

Ga naar meest recente reactie

Larreke

Larreke

Dag tuinliefhebbers,

ik zou graag ons terras een beetje meer 'cosy' maken maar op een strakke toffe manier. Nu dacht ik eraan om een stukje rondom het terras te beplanten met siergrassen....
Nu ben ik op zoek naar namen van siergrassen die lekker strak blijven. Daarmee bedoel ik dat ze hun sprieten goed omhoog laten groeien. Als jullie begrijpen wat ik bedoel
Dus niet zoals de meest bekende soort met de grote witte bloeiaren, deze laten hun sprieten erg opzij vallen...

Ik zie hier en daar de soort die ik bedoel wel in tuinen staan, maar nu ben ik op zoek naar de benaming ervan, zodat ik zeker de juiste ga kopen. Diegene die ik bedoel hebben kleinere bloeiaren die bruin van kleur zijn...

Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel.

Moest er nog iemand toffe ideeen hebben voor ons terras, mag je het altijd laten weten!

Alvast bedankt!

Larreke
woensdag 7 maart 2012 - 13:29
satomi

Satomi

Ik denk dat je Festuca glauca bedoeld. Een goede andere mogelijkheid is Carex morrowii 'Variegata'. Wil je wat hogers, kies dan voor Calamagrostis acutiflora 'Karl Foerster' of Panicum.
donderdag 8 maart 2012 - 10:52
Tuinprins

Tuinprins

Ik begrijp niet precies wat je bedoelt maar ik kan raden wat je misschien bedoelt!

Een gras wat goed omhoog gaat is Miscanthus sinensis. Je hebt hiervan veel cultivars ('soorten'). Ikzelf heb Miscanthus sinensis Ferner Osten en dit is een goede soort die niet omvalt. Miscanthus heeft wat tijd nodig om een volle pol te worden. Hoogte is 1.50-1.75. Je kunt met Google zoeken naar plaatjes van deze plant en kijken of je die bedoelt.

Calamagrostis acutiflora Karl Foester is een strak opgaand siergras. Hoogte 1.50-175. Nadeel van deze plant is dat ze tamelijk vroeg bloeit en er daarna wat verlopen bij kan staan.

Panicum is ook een mooi siergras maar lang niet alle cultivars staan stevig op de benen. Ook er is er een groot verschil in hoogte tussen de diverse soorten. Welke soorten goed zijn zou ik zo niet 1-2-3 weten.

Al deze siergrassen verlangen volle zon; te veel schaduw leidt ertoe dat ze omvallen.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 8 maart 2012 - 19:44
Larreke

Larreke

Dank jullie wel. Dat is inderdaad wat ik bedoelde! Ik ga zeker de soorten googlen. De festuca glauca ken ik maar die blijft laag hé, en het mag iets hoger worden.

Mercikes
vrijdag 9 maart 2012 - 19:02
daucus

Daucus

Sorghastrum-soorten hebben ook een strakke opgaande vorm. Daar zitten hele mooie tussen, bv sioux blue. Maar er zijn er meer.
zaterdag 10 maart 2012 - 17:14
Woumen

Woumen

Ik heb Japans bloedgras gebruikt om een klein 'haagje' tussen twee opritten te maken. Deze valt niet open en wordt zo'n 50 a 70cm hoog maar ik weet niet of dit hoog genoeg is voor u, ik lees de gewenste hoogte niet in u poste.
zondag 11 maart 2012 - 10:10
joopsmit

Joopsmit

Probeer eens de blauwe haver maar wel in pot of kuip is woekeraar maar prachtig bouw van kleur en 1 meter hoog
maandag 2 april 2012 - 00:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon