menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schaduwrijke plek voor plant

Ga naar meest recente reactie

Straffehond

Straffehond

Hallo,

Ik wil een plant in mijn volkstuin die schaduwrijke grond nodig heeft. Ik ben nog helemaal nieuw in het tuinieren, dus ik vroeg mij af op welke manier ik een comfortabele schaduw kan creëren voor mijn plant. Ik zou een afdakje kunnen timmeren, maar ik weet dat er beperkte regels zijn qua bebouwing op het land, dus die optie wil ik het liefste achterwege laten.

Op een ander forum heb ik gelezen dat Geitenbaard (zie Wikipedia) een goede mooie schaduwrijke plant is. Liever wil ik een plant met wat grotere bladeren zodat mijn plantje niet te vochtig wordt. Dat het plantje verborgen is vind ik niet erg.

Heeft er iemand tips voor mijn tuin om een beetje schaduw te maken? Alvast bedankt!

-Mike
maandag 20 februari 2012 - 20:24
minouke

Minouke

Een afdak over planten ??? sorry maar is dit een grap?

Zelfs planten in de schaduw hebben water nodig, regen dus.
Tuinieren is de juiste beplanting vinden naar gelang de grondsoort, lichtbehoefte enz.
Op een zonnige plek moet je dan ook planten kiezen die van de zon houden.
Geitebaard heeft een vochtige grond nodig, verdraag wel wat zon maar niet de hete middag en namiddagzon.

Je kunt wel een struik planten die met de tijd schaduw zou geven aan een kant en daar dan iets planten die liever wat schaduw heeft.
Maar dan moet je wel een tijdje wachten tot die struik hoog genoeg is.
maandag 20 februari 2012 - 21:10
minouke

Minouke

Mike, ik zit nog altijd met dat afdak... bedoel je misschien een soort pergola waar je dan schaduw kunt maken met klimplanten? en waar dan WEL regen door komt.

Dat zou nog lukken.

Bloemen & Planten

maandag 20 februari 2012 - 21:58
Lino

Lino

Ik snap het ook niet helemaal.
Je hebt geen schaduwplek en je hebt geen schaduwplant?
En je wil een schaduwplek maken
en dan een schaduwplant kopen die daar dan kan groeien?

Je hebt daar waarschijnlijk een goede reden voor, maar ik denk dat ik een schakel mis in dit hele verhaal. Misschien helpt het om die hier dan ook te vertellen.

Minoukes advies lijkt mij al zeer waardevol.
Maar is het dat wel wat je zoekt?
dinsdag 21 februari 2012 - 08:46
annis

Annis

Een plant aan schaffen die je niet hoeft te zien dat vind ik nogal raar. Meestal koop je planten om er van te genieten en niet om ze te verstoppen.
dinsdag 21 februari 2012 - 16:52
Straffehond

Straffehond

Zoals ik al zei, ik ben helemaal nieuw in het gebeuren. Ik huur een kleine lap grond bij een amateurtuindersvereniging, waar ik onder andere groenten en kruiden wil verbouwen. Een plant die mij intrigeert is alruin (Mandragora autumnalis is de soort die ik graag wil), vooral vanwege de folklore die er omheen hangt. En omdat mij is verteld dat deze plant niet te vochtig moet worden en schaduw nodig heeft wilde ik een grote plant waar het onder kan groeien. Nu ik het teruglees is een afdakje inderdaad belachelijk.

Een pergola is geinig, maar ik heb een groentetuin en geen siertuin. Dat de plant een beetje verstopt is vind ik niet erg, omdat ik er niet mee wil pronken of zo.

Mijn excuses voor de onduidelijkheid.

-Mike
woensdag 22 februari 2012 - 13:05
minouke

Minouke

Mike,
moest je zware of natte grond hebben kunt ge misschien je plantje in een kuip kweken met de juiste grond erin.
Wel zorgen voor gaatjes onderaan zodat het water weg kan.
Want de grond kunt ge moeilijk veranderen (na een tijdje heb je het toch terug)
Wel kunt ge het verbeteren met compost, kalk strooien enz.
Daarom is het altijd beter en gemakkelijker om gepaste planten te zoeken voor je soort grond.

Schaduw maken kan misschien ook door een plank/plaat rechtop te zetten en zo schaduw te creëren.
Mandragora autumnalis ken ik niet en weet dan ook niet hoe je het best kweekt.



groetjes
Chantal
woensdag 22 februari 2012 - 19:37
Lino

Lino

Dan ben jij geen heks (ik ook niet trouwens)
Mandragora is een erg giftige plant en bij Harry Potter zeer belangrijk om toverdranken te maken.
donderdag 23 februari 2012 - 07:48
minouke

Minouke

Lino, nog nooit Harry Potter gekeken of gelezen
Ik heb wel een zwarte kat en een kruidentuintje
donderdag 23 februari 2012 - 08:13
Straffehond

Straffehond

Ik wil vooral Mandragora gaan kweken vanwege de folklore die er omheen hangt. Heksenkruiden trekken mij wel, maar ik ga het niet gebruiken voor 'helende' praktijken ofzo, ik ben geen zweefteef.

Een plaat is inderdaad te overwegen, maar ik wil liever een 'natuurlijke' plaat, dus een volle plant of struik. Ik wil zo mijn mogelijk bebouwing hebben in mijn tuin. Bedankt voor het idee (:
vrijdag 24 februari 2012 - 12:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon