menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schaduwrijke plek voor plant

Ga naar meest recente reactie

Straffehond

Straffehond

Hallo,

Ik wil een plant in mijn volkstuin die schaduwrijke grond nodig heeft. Ik ben nog helemaal nieuw in het tuinieren, dus ik vroeg mij af op welke manier ik een comfortabele schaduw kan creëren voor mijn plant. Ik zou een afdakje kunnen timmeren, maar ik weet dat er beperkte regels zijn qua bebouwing op het land, dus die optie wil ik het liefste achterwege laten.

Op een ander forum heb ik gelezen dat Geitenbaard (zie Wikipedia) een goede mooie schaduwrijke plant is. Liever wil ik een plant met wat grotere bladeren zodat mijn plantje niet te vochtig wordt. Dat het plantje verborgen is vind ik niet erg.

Heeft er iemand tips voor mijn tuin om een beetje schaduw te maken? Alvast bedankt!

-Mike
maandag 20 februari 2012 - 20:24
minouke

Minouke

Een afdak over planten ??? sorry maar is dit een grap?

Zelfs planten in de schaduw hebben water nodig, regen dus.
Tuinieren is de juiste beplanting vinden naar gelang de grondsoort, lichtbehoefte enz.
Op een zonnige plek moet je dan ook planten kiezen die van de zon houden.
Geitebaard heeft een vochtige grond nodig, verdraag wel wat zon maar niet de hete middag en namiddagzon.

Je kunt wel een struik planten die met de tijd schaduw zou geven aan een kant en daar dan iets planten die liever wat schaduw heeft.
Maar dan moet je wel een tijdje wachten tot die struik hoog genoeg is.
maandag 20 februari 2012 - 21:10
minouke

Minouke

Mike, ik zit nog altijd met dat afdak... bedoel je misschien een soort pergola waar je dan schaduw kunt maken met klimplanten? en waar dan WEL regen door komt.

Dat zou nog lukken.

Bloemen & Planten

maandag 20 februari 2012 - 21:58
Lino

Lino

Ik snap het ook niet helemaal.
Je hebt geen schaduwplek en je hebt geen schaduwplant?
En je wil een schaduwplek maken
en dan een schaduwplant kopen die daar dan kan groeien?