menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimplant gezocht

Ga naar meest recente reactie

Slak

Slak

Beste tuinliefhebbers,

Ik zoek een klimplant dat zo snel groeit als klimop , dat groen blijft maar niet overwoekerd , het is voor een deel van mijn omheining (2m hoog 6m lang) te laten begroeien en de draad zou niet kapot mogen gaan . ook zou het nog dier vriendelijk moeten zijn . Wie heeft ideeën welke plant ik kan gebruiken .
Bloemen er in geen bezwaar. Alvast bedankt
dinsdag 14 februari 2012 - 21:41
Tuinman65

Tuinman65

Zo snel groeien als klmop en groenblijvend?
Zoiets is er jammer genoeg niet.
dinsdag 14 februari 2012 - 23:34
minouke
woensdag 15 februari 2012 - 08:43
BOSVROUW

BOSVROUW

Er bestaat er toch wel ééntje. Ik heb die in de tuin. Het is een groenblijvende kamperfoelie "LONICERA HENRYI" er komen rond april mooie kleine gele bloempjes in. Ik weet niet waar ze te koop zijn, want ikzelf heb er een stekje van gekregen.Op 2 jaar tijd toch wel 3 à 4 meter hoog. Af en toe toppen om zijtakken te vormen!
woensdag 15 februari 2012 - 10:16
minouke

Minouke

Bosvrouw, ben eens gaan googlen en lijkt me wel een mooie en die zullen ze wel bij Genker hebben SLAK (40km van Lommel)
Daar hebben ze een immense keuze van Clematissen.
woensdag 15 februari 2012 - 13:04
Slak

Slak

Alvast merci

weet er nog iemand een soort aarzel niet te vermelden
woensdag 15 februari 2012 - 20:53
satomi

Satomi

Als je die gele variant van Lonicera henryi wil aanschaffen, zoek dan naar Lonicera henryi 'Copper Beauty' anders krijg je een plant met oranje-rode bloemen.
donderdag 16 februari 2012 - 10:48
Feniks

Feniks

Bij mij groeit die dus helemaal niet snel...vreemd he?
donderdag 16 februari 2012 - 12:29
BOSVROUW

BOSVROUW

é Fenix
Bij mij groeit hij in pure bosgrond, dat is misschien de reden. (zure grond)
@ Satomi, daar ga ik zeker naar op zoek!
vrijdag 17 februari 2012 - 12:07
Slak

Slak

Ik heb net op een andere site gelezen over bruidssluier , snel groeien , makkelijk te snoeien ,ideaal voor een tuinamateur , maar ik vind nergens of ze giftig is of niet . weet iemand dit ?

Groeten
vrijdag 17 februari 2012 - 21:36
BOSVROUW

BOSVROUW

Het blad van de bruidssluier is niet giftig, maar de bloempjes en bessen wel. het is ook een ontzettende woekeraar; je kan hem bijna niet bijhouden. Hij kan ook veel stukmaken. Hij wringt zich overal tussen en maakt dit kapot bv. een dakgoot.
vrijdag 17 februari 2012 - 23:58
Slak

Slak

Gelukkig komt het niet in de buurt van men huis , het staat in een dierenren dus dit is niet zo'n goed idee aangezien het giftig is .
zaterdag 18 februari 2012 - 17:17
Slak

Slak

Vandaag naar het tuincentrum geweest voor ...

Kamperfoelie - Lonicera henryi
- Lonicera j. Hall's Prolific

Beide groen blijvend en prachtige planten (google)

Alvast bedankt voor de aanrader , jammer genoeg moet ik nog 1 week wachten op de copper beauty want die hadden ze op moment niet in voorraad

Merci iedereen
zaterdag 25 februari 2012 - 19:56
BOSVROUW

BOSVROUW

Ik heb me een beetje vergist! Nu ik de foto van " Copper Beauty" zie, merk ik dat het die is die ik in de tuin heb. Ga dus ook nog op zoek naar "Henryi" Hopelijk groeien ze snel! Bon chance!
zaterdag 25 februari 2012 - 22:37
Kriskras

Kriskras

De Bosvrouwe schreef:

Nu ik de foto van " Copper Beauty" zie, merk ik dat het die is die ik in de tuin heb. Ga dus ook nog op zoek naar "Henryi" Hopelijk groeien ze snel! Bon chance!

Luitjes, de Lonicera Henryi en de lonicera Henryi "copper beuty" zijn dezelfde op twee verschillen na:

- De "koperen schoonheid" heeft gele kroonbladen.
- De nieuwe scheuten en bladeren van de "koperen schoonheid" hebben een koperrode kleur, vandaar de naam van deze variëteit..

Voor de rest is er geen enkel verschil.

Overigens begaan we hier nog een vergissing als een dijk: deze kamperfoelies zijn geen klimplanten maar slingerplanten. Ze hebben immers een steun nodig waaromheen ze zich kunnen naarboven werken. Net zoals de hop bijvoorbeeld.

Klimplanten kunnen zelfstandig naar omhoog groeien dank zij de zuignapjes (klimop, wilde wingerd, vijfbladige wilde wingerd, klimhortensia enz...).
zondag 26 februari 2012 - 02:14
BOSVROUW

BOSVROUW

Dat is juist! Maar ik heb toch de indruk (op foto) dat de bloemetjes van "Copper Beauty" anders zijn. Ze zijn frisser geel en bij de gewone "Henryi" staan ze meer samengesteld! Heb deze enkel op foto gezien!
zondag 26 februari 2012 - 08:50
Kriskras

Kriskras

De Bosvrouwe schreef:

van "Copper Beauty" anders zijn.

Nee hoor.Op de kleur na precies hetzelfde. Geel valt natuurlijk meer op dan paars-donkerrood op donkergroen, en daardoor lijken die van de "koperen schoonheid" groter. "Gezichtsbedrog", weet je nog wel?

Om volledig te zijn, eigenlijk is er nog een derde verschil tussen de twee "Henryi's". De "koperen schoonheid" slingert zich met zwier naar 5 m hoogte en meer. De "gewone" Henryi" gaat al niet veel hoger dan 3 meter.

Voor beiden natuurlijk op voorwaarde dat er in de nodige klimdraadjes werd voorzien. Een dunne katoendraad (waarmee men knopen vastnaait) gespannen tussen twee ooghaken is ideaal. De ooghaken moeten dan wel stevig en diep in de muur zijn geschroefd geweest, want indien niet stevig genoeg dondert het hele zaakje na een aantal jaren naar de begane grond.

Jawel, zo is het hier ooit eens vergaan. Eigen schuld, dikke bult.

Tenslotte, deze twee soorten slingeren zich weliswaar naar omhoog maar breiden zich slechts beperkt in de breedte uit.
Voor wie een "vervanger" voor de klimop zoekt dus niet meteen de meest aangewezen keuze. En inderdaad, zoals reeds werd opgemerkt, een groenblijvend gelijkaardig iets als de klimop is er niet.

Op de foto een "doodgewone" Henryi van reeds een zevental jaartjes uit. Niet alleen de bamboestokken zijn er om het zaakje omhoog te houden, onder het groen bevinden zich nog een supplementair aantal haken en ogen. Absoluut noodzakelijk.
Centraal in het groen nestelen merels of winterkoninkjes, volgens het principe "wie eerst haalt, eerst maalt".

[afbeelding verwijderd niet-https]

Tussen haakjes, de plant aan de muur aan en boven de dakgoot is een vijfbladige wilde wingerd. Parthenocissus quinquefolia.
zondag 26 februari 2012 - 09:41
BOSVROUW

BOSVROUW

Bij mij groeit hij op een rozen boog. Ik vlecht hem er doorheen; Zo krijg je toch een voller zicht! Er groeit ook een Clematis "President door. Zo heb je langer bloemen tussen al dat groen! Die heeft vorig jaar tot 3 keer gebloeid!
zondag 26 februari 2012 - 14:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon