menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Planten

Ga naar meest recente reactie

Ambrosia

Ambrosia

Heeft iemand ervaring met het telen van de plant STEVIA REBAUDIANA ? De zoetstof die de bladeren bevatten is 200 a 300 maal zoeter dan gewone suiker.
Het is sinds kort toegestaan in Europa om deze zoetstof in voedingsmiddelen te gebruiken. De plant is in tuincentra te koop.

Groetjes.
donderdag 9 februari 2012 - 11:01
BOSVROUW

BOSVROUW

Ja, ik heb al enkele jaren ervaring. Zaaien lukt bij mij niet, maar stekken zelfs heel goed. Dit doe ik in de zomer. De planten staan buiten tot het echt koud wordt, daarna in huis want vorst kunnen ze niet verdragen, als je ze niet stekt, komen er in de winter kleine witte bloemtjes aan met zeer kleine pluiszaadjes. Als de plant zo'n 40 cm hoog is neem ik de bovenste 15 cm en stekken met stekpoeder in stekgrond. de onderste blaadjes en die van de moederplant drogen, verpulveren en droog bewaren in een donkerbruine pot of fles, luchtdicht afgesloten.De moederplant maakt terug scheuten aan en zo vermeerderen ze redelijk vlug. Je hebt wel heel veel nodig om een gezin van zoet te voorzien. Blijkbaar zijn er nu reeds klontjes en poeder te koop in de winkel. Succes ermee!
donderdag 9 februari 2012 - 11:24
Ambrosia

Ambrosia

Hoe is de smaak, kan je dit vergelijken met echte klontjessuiker ?
Want aspartaan vind ik maar niets van smaak.

Grtjs.
vrijdag 10 februari 2012 - 17:13
BOSVROUW

BOSVROUW

De smaak is toch anders, Het is heel zoet, maar met een nasmaak van zoethout. Niet slecht, maar je moet het lusten. Hoe de huidige producten( Tagastose) lusten weet ik niet! Het schijnt dat er toch nog een zoetmiddel toegevoegd word. Dit heb ik op internet gelezen. Smakelijk!
vrijdag 10 februari 2012 - 19:34
Ambrosia

Ambrosia

Bedankt voor de info.

Groetjes.
vrijdag 10 februari 2012 - 20:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon