menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nog steeds zomer in de serre

Ga naar meest recente reactie

cornelia

Cornelia

Door het gebrek aan winterweer (mij hoor je niet klagen) heb ik in de (niet verwarmde) serre wel een aparte aanblik. Zowel de Mandaville als een Agapanthus staan er nog steeds in volle bloei. Planten als de Plumbago bloeien niet maar groeien gewoon verder, zelfs de Oleander staat er bij als of hij ieder moment met bloemen tevoorschijn kan komen. Stekken van de "geranium" zijn al flinke planten geworden etc. etc.

Ik zag buiten echter op een beschutte plek dat de knoppen van de Forsythia al flink aan het zwellen waren en de knoppen van de kersenboom hier in de tuin ook al. M.n. over die laatste maak ik me wel zorgen. Ik zal van de week toch maar een rol vliesdoek of zo halen.

Hebben jullie ook van die lichtelijk "verwarde" planten ?
woensdag 28 december 2011 - 15:31
minouke

Minouke

Roos Eden die nog altijd bloeit
woensdag 28 december 2011 - 16:14
annis

Annis

Astrantia nog steeds in bloei met een tak de rest is al helemaal in de winter mood.
woensdag 28 december 2011 - 16:29
jdcoster

Jdcoster

Hier was het gisteren namiddag al een lekkere 20°C in mijn onverwarmde serre. De Bougainvillea is nog niet gestopt met bloeien. De Cymbidiums openen zich nu stilaan allemaal en enkele daarvan mogen dan binnen in huis. Clivia's staan in knop en kerstcactussen staan in volle bloei. Calamondin en mandarijnboompje hebben geregeld wat water nodig opdat de vruchtjes niet zouden uitdrogen en af vallen.
Zelfs de Brugmansia's staan al weer in bloei.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us
[afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us
zondag 8 januari 2012 - 11:05
minouke

Minouke

de tropen nà die enkele jaren strenge winters is het nu tijd aan zachte winters goed geregeld is dat.
zondag 8 januari 2012 - 12:07
Kriskras

Kriskras

Minouke schreef.

de tropen nà die enkele jaren strenge winters is het nu tijd aan zachte winters goed geregeld is dat.

Tsja, of het nou goed of slecht zou zijn, we zullen er hoe dan ook moeten mee leven.
Overigens waren de twee vorige winters wel een beetje streng maar ook niet meer dan dat. Eigenlijk waren het eerder lastige winters, lastig vanwege de vele sneeuwval. Zo had december 2009 met zijn 23 dagen het record aan sneeuwvaldagen hier in BE volgens Ukkel.

Voor een echt strenge winter moeten we teruggaan naar 1996/97. Daarvoor hadden we een paar echt strenge winters in 1984/85 en het jaar daarop 1985/86. En dan moeten we 22 jaar teruggaan tot 1963 ...
De strengste winter sinds "mensengeheugenis" is zonder twijfel die van 1956. Toen was aan de Vlaamse kust de zee bevroren tot 300 m diep!.
Mij dunkt dat de jongskes van vandaag zich zoiets niet meer kunnen voorstellen.

Voor wie nog verder in de tijd wil teruggaan, volstaat het effe het lijstje hier te consulteren:

http://nl.wikipedia.org./wiki/elfstedentocht

De elfstedentocht kan maar gereden worden zo er een strenge winter is, een betere referentie kan men zich nauwelijks indenken.
Op het lijstje kan men ook nagaan dat de frequentie van de tochten sinds 1960 gedaald is tot 4 tochten per halve eeuw.
En gezien de dalende lijn kan er aan getwijfeld worden of er nog ooit een tocht zal gereden worden in de 21ste eeuw.
Een betere referentie voor de globale opwarming kan men zich eigenlijk niet indenken ...
maandag 9 januari 2012 - 08:33
jdcoster

Jdcoster

Goed voor de planten en goed voor de geldbeugel is het op het eerste zicht wel.
Of De algehele opwarming van de aarde goed is voor al wat ons omringt aan planten en dieren, daar maak ik me een beetje zorgen over.
Een beetje maar, want het ziet er niet naar uit dat de mensen ooit wereldwijd bereid zullen zijn van er iets proberen aan te doen. We kunnen alleen maar afwachten en toekijken.
maandag 9 januari 2012 - 10:47
Kriskras

Kriskras

Goed voor de planten en goed voor de geldbeugel is het op het eerste zicht wel.

Als we voortgaan op "eigen geldbeugel eerst" natuurlijk wel. Maar als we in acht nemen dat bijvoorbeeld heelder berggebieden fataal in woestenij zullen worden omgevormd wegens het afsmelten van de gletsjers en de verhoging van de sneeuwgrens, dan zou de evaluatie toch ietsje anders moeten worden.
Om nog niet te spreken van het trieste lot van de ijsberen.
maandag 9 januari 2012 - 11:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon