menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zonnewende

Ga naar meest recente reactie

changement

Changement

Al heel lang heb ik een plant die rond deze tijd gaat bloeien met kleine rozetvormige bloempjes. Mits voldoende in het licht c.q. de zon geplaatst.
Niet spectaculair als bloem. Het blad van de plant lijkt wat op het klein hoefblad, maar blijft het hele jaar door. Bij vorst gaat het blad slap hangen en hersteld zich meestal snel daarna. Via ondergrondse uitlopers kan de plant zich snel uitbreiden. De plant wordt niet hoger dan zo'n 15 à 20 cm.
Ik heb er altijd "zonnewende" als naam aan gegeven, maar weet absoluut niet of dat juist is. Kan iemand mij iets verder helpen?
woensdag 21 december 2011 - 11:20
deHaan

DeHaan

Foto graag.
woensdag 21 december 2011 - 17:24
Pieter2

Pieter2

Misschien is het zonnewende?

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 21 december 2011 - 18:29
annis

Annis

Daar had ik in eerste instantie ook al aan gedacht de Heliotropium. Maar deze overleven hier niet de winter en worden hier meer als eenjarige gezien. de bloemen van de Heliotropium zijn toch goed aanwezig.

Annis
donderdag 22 december 2011 - 08:29
satomi

Satomi

Is het misschien het Maarts viooltje? Latijse naam is Viola odorata
donderdag 22 december 2011 - 09:15
changement

Changement

Nee, dat is het allemaal niet. Op dit moment groeien de nieuwe frisgroene bladeren weer door de maagdenpalm heen. Ze zijn wat rond/hartvormig waarbij de punt van het hart wat afgeplat is.
Waarschijnlijk zal ook deze plant onder de noemer "onkriud" vallen. Ik heb hem yenminste nog nooit gezien als geteelde plant.
Een foto is lastig nu, ik kan ze even niet meer laden van mijn toestel op de computer.
donderdag 22 december 2011 - 09:29
satomi

Satomi

Tja, sorry changement, die hebben we toch echt wel nodig blijkbaar...... en "onkruid bestaat toch niet"??
donderdag 22 december 2011 - 10:07
Pieter2

Pieter2

Zonder foto is moeilijk. Dat is even moeilijk als 'Hey, welk vogeltje is dat wat fietfiet doet en rondvliegt...'

Noemer 'onkruid' is inderdaad onbestaand. Inheemse vaste planten zijn evenveel of zelfs meer waard dan uitheemse. Ze zijn op evenveel manieren te integreren en combineren dan planten die je in tuincentra vindt.



donderdag 22 december 2011 - 16:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon