menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aronskelk zonder bolletjes

Ga naar meest recente reactie

corrielat

Corrielat

Omdat mijn aronskelk niet wilde bloeien

heb ik hem uitgestoken om te verplaatsen,

ik dacht dat hij niet op de goede plaats stond
.
Maar nu zag ik dat hij geen knolletjes/bolletjes heeft.

Deze plant is toch een knol/bolplant ?

Is dat de reden dat hij geen bloem geeft,?

help me aub,
dinsdag 13 december 2011 - 21:13
Polplastron

Polplastron

Bij de gewone Zantedeschia aethiopica zijn die knollen niet echt specifiek te herkennen: het geheel groeit vaak nogal aaneen.

Waar stond de plant nu?

Groeten,

Pol
dinsdag 13 december 2011 - 21:36
corrielat

Corrielat

Hij stond nu op de camping bij mijn zomerhuisje,
bosgrond dus.
dinsdag 13 december 2011 - 21:39
Polplastron

Polplastron

Zon of schaduw? Droog of nat?
Sorry, ik ken je camping niet!

Rond deze plant kunnen er hele discussies gevoerd worden. Oorspronkelijk had ik ze als vijverplant en voldeed dit voor mijn maar matig. Op een bepaald moment heb ik een paar overschotjes eens in volle zandgrond gezet. En ... bij mij bloeiden ze beter in die droge grond dan in de vijver.

In elk geval zijn het wel planten die houden van wat voeding in de grond. Bij mij staan ze nu naast de rozen en worden ze op de zelfde manier bemest. Vermoedelijk zit daar een deel van je probleem.

Ze hebben graag zon al doen ze hier in halfschaduw ook goed hun best. De bloei valt dan meestal wel op een ander tijdstip.

Belangrijk voor deze planten is wel dat ze 's winters in goed afwaterende grond staan; de combinatie van vorst met natte voeten is dodelijk. In onze zandgrond zijn ze echter niet kapot te krijgen en moet ik zelfs eerder voorzichtig zijn: elk stukje wortel wordt snel weer een nieuwe plant.

Groeten,

Pol
dinsdag 13 december 2011 - 21:56
corrielat

Corrielat

Pol,

Ik denk dat ik met deze tips goed vooruit kan,
ik ga ze nu thuis in de tuin zetten, gewone zandgrond,
ook zal ik hem goed gaan bemesten,
(moet dat in het voorjaar gebeuren?)
Als hij zich netjes gaat gedragen, mag hij blijven, en anders?....................

de composthoop op, doet hij toch nog dienst

Maar ik hoop op een mooie bloem, want ik vind hem heel mooi.
dinsdag 13 december 2011 - 22:07
Polplastron

Polplastron

Deel ze in het voorjaar meteen even en zet ze dan op een paar verschillende plekken in de tuin. Ik bemest ze samen met de rozen: in het voorjaar (na de rozensnoei) en in de zomer. Als mest gebruik ik organische rozenmest al zal elke organische mest wel kunnen vermoed ik.

Het kan wel even duren voor ze mooi bloeien; het eerste jaar kan het best zijn dat je enkel blad krijgt. Daarna wordt het ieder jaar beter tot ze weer te dicht op elkaar staan en weer gedeeld moeten worden.

Maar ik zeg je er wel bij: dit zijn mijn bevindingen. Ik heb over deze planten al menige discussies gehad en de bevindingen spreken elkaar vaak nogal tegen.

Groeten,

Pol
dinsdag 13 december 2011 - 22:46
corrielat

Corrielat

Pol,

Het is altijd het proberen waard,
en ach, als ze niet meteen volop bloeien,
ik heb nog jaaaaaaaaaaaren tijd om te wachten.
maar niet echt, ik ben meer het ongeduldige type,
als ik bv bonen zet, begin ik na twee weken al te peuteren om te kijken of er al iets gebeurt
dinsdag 13 december 2011 - 22:58
Tuinman65
dinsdag 13 december 2011 - 23:42
corrielat

Corrielat

Dus tuinman je bent het er mee eens
woensdag 14 december 2011 - 00:30
BOSVROUW

BOSVROUW

Ja Corrielat, het is wel zo dat dit jaar de Aronskelken nergens goed gebloeid hebben. Ze mogen niet de ganse dag zon hebben. Ik behandel ze zoals de Gunerra.
Als het blad door de vorst geraakt is, stro erop, en daarop wat paardenmest, en afdekken, want vorst en kou kunnen ze echt niet hebben. Weggooien zou wel erg zijn voor zo'n mooi bloem. Het komt echt wel in orde!
woensdag 14 december 2011 - 10:43
Tuinman65

Tuinman65

Corrielat, Pol kweekt zijn aronskelken in de volle grond en ik in potten in het water.
Ik zweer bij mijn systeem, hij bij het zijne.
In een ander forum hebben we daar een discussie over gevoerd. Vandaar die reactie gisteren.
Bosvrouw, daar ben ik het niet mee eens. Bij mij hebben ze gebloeid zoals dat het een lieve lust was. De mijne hebben dan ook geen hinder ondervonden van het zeer droge voorjaar.

woensdag 14 december 2011 - 18:26
corrielat

Corrielat

Tuinman,

hoe diep staan ze in het water?

en ...waar staan ze in de winter?
woensdag 14 december 2011 - 18:29
Polplastron

Polplastron

Toen ik destijds mijn aronskelken nog in de vijver had stonden ze met de aanzet van de stengels net boven water.

In de winter liet ik ze op aanraden van een bevriende tuinier afzakken naar een dieper punt van de vijver waar ze dan vorstvrij overwinterden.

Kwestie kweekwijze voldeed dit perfect. Naar bloei gaat het bij mij in volle grond beter alhoewel dat misschien wel ligt aan de verzorging die ik er (niet) aan deed in de vijver.

Ik spreek Leo (Tuinman) dan ook helemaal niet tegen hoor: er zijn gewoon meerdere mogelijkheden!

Groeten,

Pol
woensdag 14 december 2011 - 19:08
Tuinman65

Tuinman65

Bij mij staan die (in potten) vanaf april in het filtermoeras van onze vijver.
Daar staat ongeveer 10 cm water in.
In oktober haal ik die eruit en overwinter ze onder een héééééél pak bladeren.
donderdag 15 december 2011 - 00:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon