menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hostas zon of schaduw

Ga naar meest recente reactie

nathalieke

Nathalieke

Wie kan mij helpen, de hosta's in de schaduw doen het niet goed, terwijl ik gelezen heb dat ze wel wat schaduw kunnen verdragen
vrijdag 28 oktober 2011 - 23:04
sugar

Sugar

Hosta hebben in de eerste plaats vocht nodig. Onder grote bomen die alle voedingsstoffen en vocht uit de grond halen, doen hosta het niet goed
En die schaduw... Hosta hebben ook licht nodig, in een erg diepe schaduw doen ze het ook niet goed.

Maar in theorie is een hosta één van de eenvoudigste planten die er bestaat...
vrijdag 28 oktober 2011 - 23:07
Mandy

Mandy

Ik dacht ook altijd dat ze in de schaduw het beste groeiden.. maar bij mij staan ze de hele dag pal in de zon en ze verbranden niet en drogen ook niet uit....
Maar daarentegen staan ze naast de vijver... Op ongeveer een meter afstand... Of ze daar toch nog vocht van opvangen??? Ik weet het niet... Maar als je informatie zoekt op internet staat ook vermeld dat er zo veel verschillende soorten zijn en dat een dik blad bv veel meer licht kan verdragen en zelfs ook nodig heeft....
Dus het lijkt mij belangrijk om eerst uit te zoeken welke je hebt.......
vrijdag 28 oktober 2011 - 23:42
andre

Andre

Lieve mensen.

Eigenlijk hebben hosta's niets te maken met dit forum
Groetjes andre
vrijdag 28 oktober 2011 - 23:53
Mandy

Mandy

CITEER: lieve mensen.

Eigenlijk hebben hosta's niets te maken met dit forum
Groetjes andre


Wat bedoelt U?????

Hosta's hebben alles te maken met DIT FORUM!!!!!

Het is helaas alleen op de verkeerde plaats gezet!!!!
zaterdag 29 oktober 2011 - 00:22
nathalieke

Nathalieke

Bedankt mensen voor de warme ontvangst, is inderdaat een leuk forum, en heb ondertussen al veel bijgeleerd, dankzij jullie allemaal !!!!! Bedankt
zaterdag 29 oktober 2011 - 18:51
LOBU

LOBU

Heb je zo'n Hosta al eens terug opgegraven en gekeken of de wortels mooi vlezig en wit zijn?
Ze kunnen inderdaad te droog staan (of te nat), maar bv taxuskever kan ook soms lelijk huishouden in Hosta's en de wortels bijna volledig wegvreten, je kan misschien een andere cultuurvariëteit uitproberen (veel van die nieuwe kweeksels zijn niet altijd even sterk), ...
zijn er al mogelijke problemen die je kan uitsluiten?
zaterdag 29 oktober 2011 - 22:25
Feniks

Feniks

Mijn hosta's worden helemaal opgevreten op de plaats waar ze nu staan. Ik zou ze graag willen uitgraven en in een pot zetten. Kan ik dat nu (in november) doen? Of is er een betere periode voor?
zondag 30 oktober 2011 - 19:22
LOBU

LOBU

Dat mag nu, maar je kan het ook in het voorjaar doen wanneer de nieuwe neuzen komen piepen, dan is er meteen ook hergroei.
Denk er wel aan dat die planten meerdere jaren in die potten zullen staan en dat je dus goede potgrond moet gebruiken met iets meer body dan wat er standaard te koop is.
zondag 30 oktober 2011 - 23:10
iecee

Iecee

mijn hosta's worden ook vaak ondergronds opgegeten en eigelijk weet ik niet waardoor.
woelmuizen of ritnaalden
gelukig is wat overblijft erg sterk en wat er overblijft van de wortls zet ik dan tijdelijk in een pot en probeer het jaar daarop een andere plek te zoeken
ik zou ze nu in een pot zetten want dan hebben ze in het voorjaar een beter wortelgestel
dinsdag 8 november 2011 - 10:42
sugar

Sugar

iecee, toch even bijsturen. Een hosta doet absoluut niets gedurende de winterperiode. Er gaan dus geen wortels aangroeien tot in het voorjaar (wortels beginnen pas terug te groeien nadat de neuzen zijn uitgelopen)

Woelmuizen zijn een gekend probleem voor Hostaverzamelaars...
dinsdag 8 november 2011 - 21:08
nathalieke

Nathalieke

Bedankt allemaal voor de nuttige tips, ben weeral een heel stuk vooruit
vrijdag 11 november 2011 - 16:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon