menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zonnebloem

Ga naar meest recente reactie

gre993

Gre993

Heeft er dit jaar iemand zonnebloemen geplant?
zo ja,
Hoeveel heb je ongeveer betaald voor één planten?
Hoe groot was deze ongeveer?
Wanneer heb je deze plant aangekocht?
Zou je volgend jaar opnieuw zonnebloemen planten?
woensdag 19 oktober 2011 - 16:33
molleke32

Molleke32

Yep gezaaid, planten kopen doe ik niet..Zaad heb ik gekocht..
Ja volgend jaar komen ze er weer.. Ze waren tussen de 2 en de 3 meter..
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik ben ook wel nieuwsgierig in het waarom van al die vragen
woensdag 19 oktober 2011 - 17:27
Cindyke24

Cindyke24

Hier ook gezaaid, van zaad dat ik verleden jaar geoogst heb. Toen wel aangekocht. Ze waren ongeveer 2 meter en een paar met een enorme grote bloem!!! Prachtig zo'n grote gele zon in je tuin!!!!!!!

Ik zal ze zeker opnieuw zaaien!!!!! Wel opletten met je zaailingen... slakken zijn er duivels op hahaha (vorig jaar gemerkt)

Overige uitgebloeide bloemen zijn voor onze kippen en ander gevogelte
donderdag 20 oktober 2011 - 09:38
Hofgeest

Hofgeest

Gre 993.

Een beetje raar dat je ons vragen stelde maar er nu niet op reageer, ons niet antwoord.

Had je deze vragen nodig voor je studie of zo.
Laat het ons gerust weten want dat gebeurd wel meer en dan kunnen we je met raad en daad bijstaan.
Nu je niets meer van je laat horen zitten wij te gissen, wat was haar belangstelling voor de zonnebloem.
Hofgeest
vrijdag 21 oktober 2011 - 09:40
gre993

Gre993

Allemaal bedankt om te reageren op mijn vragen.
Deze vragen waren gewoon ter info.
vrijdag 21 oktober 2011 - 17:58
Hofgeest

Hofgeest

Och, weet je dat we er toch nog wat aan hadden.
Want we keken toch nog naar de mooie zonnebloemen op de foto van Molleke.
Ergens zijn ze prachtig.
Maar ook hier iets over het zaad er van.
Jaren geleden kocht ik een pakje zaad, ze zouden slechts 1.50 mtr hoog worden en meerdere bloemen aan een plant, nou ze staken boven onze appelenboom uit ...... nou ja, een beetje overdreven dan maar in ieder geval ruim 2.50 en slechts 1 bloem.
Het jaar er op had ik meer geluk, toen had ik zonnebloemen die je ook in een pot kon kweken.
Deze bleven rond de 75 centimeter en wel meer bloemig.
Prachtig mooi met diep bronzen kleuren.
Allemaal een prettig weekend met prachtig mooi weer,
Hofgeest
zaterdag 22 oktober 2011 - 10:39
gre993

Gre993

Het was gewoon om even te weten uit interesse.
Omdat ik laatstejaars student ben aan de tuinbouwschool PTI te Kortrijk heb ik daarin interesse.
zaterdag 22 oktober 2011 - 11:12
Hofgeest

Hofgeest

Kijk, nu komt de aap uit de mouw.

Dus toch is Gre een student.
Nou dan wensen we jou heel veel succes met je studie en als je ons ergens voor nodig mocht hebben, gewoon vragen want in Holland zeggen wij " van vragen wordt je wijs "

Als je nog een zonnebloem wilt zien, ik ben zoekende in mijn foto`s naar een hele hoge plant die de winnaar is geworden bij een wedstrijd op ons volkstuincomplex.
Ook voor jouw een zonnig weekend,
Hofgeest.
zaterdag 22 oktober 2011 - 11:45
Hofgeest

Hofgeest

Lieke,
het is nu goed weer om nog wat zaad te oogsten.
Meestal liggen er, en dat zijn meestal de rijpste onder de plant van de Mirabillis, van die hele grote zwarte zijn het maar schimmelen heel erg snel als men ze in potjes of plastic zak bewaard.
Het beste, ik doe dit al jaren, in een papieren envelop.
Naam dur op, datum dur op.
Van de Postbank wilde ik schrijven maar dat is weer reclame en dat mag niet dus dan maar " van de ING. " doen ze het ook best.

Lieke,

jij wist dit natuurlijk allemaal wel maar misschien niet iedereen dus dit is gewoon een algemene tip.
Hofgeest.
zaterdag 22 oktober 2011 - 12:19
Hofgeest

Hofgeest

Deze foto stamt uit 2009.
Toen was ik nog lid van de volkstuinvereniging " ATV de Hofgeest " en hadden we altijd tijdens onze tentoonstelling van producten uit eigen tuin een wedstrijd in de trand van " wie heb de grootste ", de ene keer planten, dan weer fruit, ieder jaar een ander onderwerp.
Altijd heel leuk.
Dat werd door twee leden van deze vereniging in elkaar gezet.
In 2009 dus kregen we de man drie zonnebloem zaden.
Snel zetten en vertroetelen want ja, wie kon de langste kweken ................
Later meer hier over, nu eerst de foto om een indruk te krijgen wat er gepresteerd werd
Hofgeest.

Bloemen & Planten

zaterdag 22 oktober 2011 - 12:48
vulk

Vulk

Ik heb er vandaag nog ééntje omgedaan. Was ongeveer 2,5 meter hoog en heeft doorheen het seizoen wel 30 bloemen gehad.

Volgend jaar maar weer.
zaterdag 22 oktober 2011 - 13:34
gre993

Gre993

Zelf zaai ik ook ieder jaar zonnebloemen. En al het zaad van mijn bloemen hou ik bij. Ik heb waarschijnlijk meer dan 100 zaden liggen. Ik heb zelf nog zaad liggen van 2 jaar geleden.
zaterdag 22 oktober 2011 - 14:00
Hofgeest

Hofgeest

Zo, eerst maar even werken aan het vervolg over de zonnebloemenwedstrijd.
Zoals ik al schreef, we kregen de man drie zonnebloemzaden met het verzoek om allemaal die een volkstuin op ons park hadden de pitjes zo snel mogelijk te zaaien en op te kweken en die de langste plant had kon rekenen op een prijsje.
Nou ik heb de pitjes die zelfde dag ter plaatste gezaaid.
Niet eerst voorgetrokken, nee gelijk in de volle grond want anders zou je bij het uitpoten een korte terugklap of stilstand kunnen krijgen.
Nee, gelijk een mooi warm plekje en ik dacht zelfs, ik zal ze een poepie laten ruiken.
Met de tentoonstellingen had ik al enige prijsjes in de wacht weten te slepen dus ik denk, niks zeggen , goed verzorgen, flink mesten en het moet lukken.
Toen de plantjes begonnen te groeien dacht ik, je moest maar eens gaan spioneren dus hier en daar zag ik al wat staan te groeien maar weinig verschil nog te bespeuren behalve bij de man die de zaadjes uitgedeeld had.
Zeker al een kwart hoger dan die van mij.
Ja wat denk je dan, oh die heb ze een week, misschien wel meer, eerder gezaaid want hij had de bus met pitten.
Op een dag zag ik hem op zijn tuin bezig, bij zijn planten, ik er op af, rustig en kalm, ik dacht, niks laten merken ..................
wordt vervolgt

zondag 23 oktober 2011 - 12:35
Hofgeest

Hofgeest

Weer verder ..................

Nou weet ik zijn naam potdorie niet meer en het ergste, hij is inmiddels vorig jaar al overleden.
Ik kom bij hem en zeg, hoe is het met je zonnebloemplantjes ?
Hij zeg, prima, kijk daar staan ze, ja dat wist ik want ik had hem al lang afgepeild.
Ik denk er nog steeds het mijne van en daarom dacht ik gogum te zijn, ik vraag " wat voor mest geef jij ze " waarop ik het antwoord kreeg " niks " en dat geloof ik helemaal niet want rond de plantjes zag de grond bruin en het stonk naar koeienpoep.
Nee niks zij hij nogmaals, alleen heel weinig water.
Wij teelden daar op puur zand en ik zag misschien wel een meter in`t rond alles kletsnat.
Ik dacht, stop maar want hier worden we niks wijzer van.
Telkens als ik naar de tuin ging moest ik even kijken en dat ding dat groeide als kool.
Toen ik weer eens langs kwam dacht ik, nog eens vragen, k`zeg, nou dat plantje van mij, en ik meste hem om de paar dagen, groeit voor geen meter, wat geef jij voor mest en dit onder een schouderklopje, ik dacht, dan ontdooit hij wel maar weer " niks " , nou ik dacht, krijg het hang man, ik word van jou ook niks wijzer.
Toen kwam de dag voor de tentoonstelling en kwam hij met Jopie zijn medeorganisator om de planten op de ATV de Hofgeest te meten.
Zal ik er een trapje bij zetten maar dat hoefde niet, hij kon die van mij zo wel meten, ik geloof dat het 1.86 was, das nie veul he voor een zonnebloem.
Toen ze alles gemeten hadden gingen Jopie en hij, de glimpieper, naar zijn tuin.
Nou ja, de foto zag u reeds, Jopie moest de trap vast houden en hij stond op de bovenste trede en nou ja, kijkt u maar, twee man hoog, das al zeker drie en een halve meter, de rest moest hij er naar gissen zo hoog.
Dik vier en een halve meter en hij zelf, de organisator de eerste prijs.
Oh oh wat had ik een spijt van dat ik die man geloofde met telkens " niks ", ik had s`nachts moeten gaan ruiken wat of hij er bij gooide.
Of achter de heg gaan zitten gluren .......................

Mijn broer roept altijd " meedoen is leuker dan winnen " maar geloof u mij, ik heb er nachten niet van geslapen.
Prettige zondag verder,
Hofgeest


zondag 23 oktober 2011 - 13:20
Hofgeest

Hofgeest

Lein,

beide zijn welkom, knollen zijn makkelijk maar zaad is ook welkom.

Het is jouw spul en ik heb toch de naam van hebberigge al .......................
Das nog geen antwoord he, joh we houden het op zaden dan maar

Hofgeest
zondag 23 oktober 2011 - 13:50
Hofgeest

Hofgeest

Mijn foto is door een verkeerde handeling afgezakt, hoe krijg je die onder het artikel ?????
zondag 23 oktober 2011 - 13:59
Hofgeest

Hofgeest

Lein, is goe ...................

zondag 23 oktober 2011 - 14:29
Hofgeest

Hofgeest

Itseflits,

alles is een weet, behalve vlooien vangen, das een gauwigheid, maar met dank hoor, Hofgeest
zondag 23 oktober 2011 - 15:17
gre993

Gre993

Ik bewaar de zaden om ze het jaar erop opnieuw uit te zaaien. Maar ik kan ze onmogelijk allemaal uit zaaien het zouden er teveel zijn.
zondag 23 oktober 2011 - 15:26
Hofgeest

Hofgeest

Nou ik kan me voorstellen

itseflits
dat je blij was.

Weet je dat ik blij wordt, als ik wat doe en er wordt op gereageerd.
Het was voor mij maar een kleine moeite om jou te bedanken voor de tip, maar ja, ik ben misschien nog te ouderwets ???

Hofgeest
zondag 23 oktober 2011 - 18:19
Hofgeest

Hofgeest

Gre 993,

wel nee joh, je kunt nooit te veel zaad hebben.
Kijk nou eens in Frankrijk wat een velden zonnebloemen je heb.
Mooi toch.
Of is je tuin niet zo groot ???.
Hofgeest
zondag 23 oktober 2011 - 18:29
gre993

Gre993

Je kan toch niet zomaar overal zonnebloemen zaaien tussen je planten, het moet nog mooi blijven ook. Met teveel zonnebloemen kan het nog te druk worden in je tuin.
zondag 23 oktober 2011 - 19:32
renate67

Renate67

Ik bewaar meestal 20 zaden van zonnebloem (per soort) voor de zekerheid, zoveel planten heb ik niet nodig, de rest van de zaden is in de loop van de winter voor de vogels, die zijn er dan erg blij mee.
Renate
zaterdag 29 oktober 2011 - 20:36
christinedewilde

Christinedewilde

Ik vind de hoge zonnebloemen net iets te hoog, je moet ze ondersteunen of ze vallen om.
Daarom koop ik Helianthus bij Guido Van de Steen in Wetteren (Massemen).

Dit zijn de soorten die hij heeft:
- Helianthus atrorubens (175 cm)
- Helianthus atrorubens 'Giganteus' (175 cm)
- Helianthus decapetalus 'Capenock Star' (120 cm)
- Helianthus decapetalus 'Soleil d'Or' (120 cm)
- Helianthus giganteus 'Sheila's Sunshine' (200 cm)
- Helianthus hybride 'Lemon Queen' (220 cm)
- Helianthus hybride 'Table Mountain' (25 cm)
- Helianthus microcephalus (180 cm)
- Helianthus salicifolius (200 cm)

Je ziet ze worden groot maar niet extreem en het buitenbeentje is de Helianthus hybride 'Table Mountain', die wordt maar 25 cm, echt schattige plantjes.

Voor meer info kan je terecht op URL GEBLOKKEERD

Bloemen & Planten

woensdag 2 november 2011 - 16:05
Pieter2

Pieter2

Die 'Lemon Queen' is volledig mijn ding... Is die eenjarig?

Wil je niet wat zaadjes van de 'Lemon Queen' ruilen met iets wat ik in voorraad heb? stuur me dan een persoonlijk berichtje aub

dinsdag 8 november 2011 - 21:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon