menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladluis of Slakken op mijn rozen struik en Kornoeilje

Ga naar meest recente reactie

Roeland80

Roeland80

Hallo,

weet iemand ook waar deze rozen en kornoeilje last van hebben? ik dacht zelf eerst slakken omdat ik er ook veel in de tuin zag dus heb slakkenkorrels gestrooid maar ik kan er haast niet bij dat het door slakken is gebeurt iemand die het wel weet? en wat ik er aan kan doen? alvast beankt!!!!

gr Roeland

Bloemen & Planten

zondag 9 oktober 2011 - 18:49
Roeland80

Roeland80

en de kornoeilje

Bloemen & Planten

zondag 9 oktober 2011 - 18:49
Roeland80

Roeland80

hier had ik in de zomer al last van dus het kan niet van de herfst komen ik heb nog wat beter foto;s gemaakt.

Bloemen & Planten

zondag 9 oktober 2011 - 19:28
Roeland80
zondag 9 oktober 2011 - 19:29
Roeland80
zondag 9 oktober 2011 - 19:29
Roeland80

Roeland80

ja ze hebben wel gebloeid... bloeien nu zelfs nog ..... wat kan ik tegen die kever doen?
zondag 9 oktober 2011 - 21:13
sugar

Sugar

Volgens mij is dit een ernstige aantasting door Taxuskever. De planten kunnen dat dit jaar nog overleven, maar de larven van de taxuskever vreten de wortels van je planten op. Kijk 's nachts eens of je geen grijze snuitkevers op de bladeren vindt (alhoewel het nu al vrij laat is)

Kan bestreden worden met bilogische nematodenoplossing
zondag 9 oktober 2011 - 22:56
Polleke1515

Polleke1515

Als je deze beestjes niet op heterdaad kan betrappen is het moeilijk !!!!!
Toevallig geen rupsen gezien - is hier een ware plaag geweest ?????
Bij Rozen - een tip van wijlen Jef Orey - wetende dat in het voorjaar naast een goede snoei - mest stoffen het niet af is ????? Bij de eerste bladeren van de roos ,een behandeling met Rosabel - doe het al jaren met prima resultaat.....
Succes
zondag 9 oktober 2011 - 23:30
sugar

Sugar

Een middel tegen meeldauw, sterroetdauw en bladluizen gaat echt niet helpen tegen een aantasting door taxuskever.
maandag 10 oktober 2011 - 06:09
Roeland80

Roeland80

ik heb nog effe beetje gezocht in de voortuin denk toch dat het wel bladluis is zie foto;s

Bloemen & Planten

maandag 10 oktober 2011 - 18:00
Roeland80
maandag 10 oktober 2011 - 18:01
Roeland80
maandag 10 oktober 2011 - 18:01
Roeland80
maandag 10 oktober 2011 - 18:02
Roeland80

Roeland80

dat dacht ik ook al dat het geen luis was maar ze zitten er helemaal onder dus tja het ziet er zo lelijk uit de hele zomer van die aangevreten planten in je voor tuin
ik had hier gisteravond wel een kever binnen een bruin kleurige... die kan ik met bilogische nematodenoplossing bestrijden is dat gewoon een standaard mix? of meot ik precies weten welke kever ik heb?

Groeten Roeland
maandag 10 oktober 2011 - 18:15
Roeland80

Roeland80

ik weet niet hoe groot 1 kever aan schade kan aanrichten maar bijna planten in de voortuin zijn aangevreten... kan ik deze kevers nu nog veel afvangen of zijn ze al weg?
maandag 10 oktober 2011 - 18:23
Roeland80

Roeland80

ik heb in de achtertuin wel last van slakken heb al slakken korrels gestrooid... maar zal het nog een keertje doen...

maar voor in de tuin heb ik die niet echt veel gezien kan ook neit echt geloven dat die de schade hebben veroorzaakt zoveel slakken zie ik niet en er is toch echt wel veel schade elk blad is wel aangevreten..
maandag 10 oktober 2011 - 18:31
sugar

Sugar

Die bruinachtige kever is waarschijnlijk een taxuskever (zoek eens via google voor foto's)
Je kan er nu zoveel mogelijk proberen weg te vangen door 's nachts een witte doek onder je roos te leggen en dan eens goed te schudden met de rozelaar. De taxuskever gaat in geval van bedreiging zichzelf op de grond laten vallen, en is op die witte doek zeer goed zichtbaar.
Daarna kan je die kevers vernietigen (kraken heerlijk, lekker therapeutisch).
Nematoden kan je pas volgend jaar in mei inzetten , is nu te laat.
Als je hier niets tegen doet, vreten de larven van de kever de wortels van je planten op...
maandag 10 oktober 2011 - 20:09
Roeland80

Roeland80

Oeps 2x
maandag 10 oktober 2011 - 20:25
Roeland80

Roeland80

Ik heb nu plankjes in de voortuin gelegd men zegt dat ze daar onder gaan zitten... Zal volgend jaar mei eens goed uitzoeken welke aaltjes ik moet hebben en dan eens een poging doen....
maandag 10 oktober 2011 - 20:26
sugar

Sugar

ik had hier gisteravond wel een kever binnen een bruin kleurige.


@sugar het is een beetje kort door de bocht om het ongezien maar een taxuskever te noemen


Daarom dat ik advies geef om eens te Googlen. Hij heeft gisteren een kevertje gezien, en die vraatschade is duidelijk van een snuitkever, dus de hypothese dat het een taxuskever is, lijkt me vrij plausibel

maandag 10 oktober 2011 - 20:33
Roeland80

Roeland80

Ik ga morgen vroeg kijken of het de taxus kever is... Gr. Roeland
maandag 10 oktober 2011 - 21:41
Roeland80

Roeland80

nog geen kevertje gevonden morgen maar eens weer kijken
dinsdag 11 oktober 2011 - 20:23
sugar

Sugar

je moet tegen 22h00-23h00 eens gaan kijken. Neem een witte doek onder de plant en schudt eens aan de plant! Taxuskevers zie je niet overdag
dinsdag 11 oktober 2011 - 21:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon