menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Narcissen en krokussen

Ga naar meest recente reactie

Feniks

Feniks

Ik heb vorig weekend al lentebloembollen gekocht (botanische tulpen, narcissen en krokussen). Zou ik die nu al in de grond durven steken, of is het nog te warm?
woensdag 5 oktober 2011 - 10:01
Feniks

Feniks

OK, op de knieën, dan maar!
woensdag 5 oktober 2011 - 10:08
Pieter2

Pieter2

Die van mij zitten al 3 weken in de grond.
woensdag 5 oktober 2011 - 12:16
snarfie

Snarfie

die van mij zitten nu een week in de grond en ik heb een narcis die ieder jaar acht bloemblaadjes per bloem heeft(sinds dit jaar 2 bollen)
woensdag 5 oktober 2011 - 12:44
Pieter2

Pieter2

Narcissen ben ik ook niet gek van, maar ik heb dit jaar heel wat inheemse maar ook uitheemse soorten gezet zoals winterakoniet, gele anemoon, wilde hyacint, vingerhelmbloem, herfstkrokus, daslook, bosanemoon, kogellook, allium 'purple sensation', boerenkrokus, kievitsbloem, sneeuwklokje, vogelmelk, en nog een paar maar kom nu niet op de naam. En dan toch een narcis namelijk Narcissus 'Poeticus recurvus' (foto) die is mooier dan de klassieke gele narcis en heb hem eigelijk gekocht voor langs een bankje omdat de bloemen lekker geuren.

[afbeelding verwijderd niet-https]

woensdag 5 oktober 2011 - 15:04
Feniks

Feniks

Ik heb ook van die bridal crown narcissen genomen, die vind ik net iets specialer...

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 6 oktober 2011 - 11:49
snarfie

Snarfie

de bridal crown is mijn lievelingssoort. ik heb er nog nooit ook maar één cent aan besteed. de buren kopen dat en als ze uitgebloeid zijn geven ze de bollen aan mij.
zo heb ik een stuk of dertig vergaard
ik vind het ook super lekker ruiken en je kunt ze goed laten verwilderen
donderdag 6 oktober 2011 - 12:33
Feniks

Feniks

Ik had me vergist, het zijn geen Bridal crowns maar Narcis Tazetta

[afbeelding verwijderd niet-https]

En ook narcis campernelli
[afbeelding verwijderd niet-https]

Verder nog blauwe druifjes, crocus ruby giant, botanische tulpen,
allium ostrowskianum
[afbeelding verwijderd niet-https]

puschkinia libanotica (saffierhyacinth)
[afbeelding verwijderd niet-https]

Alles bij elkaar zo'n 300 bollen denk ik
donderdag 6 oktober 2011 - 20:57
Feniks

Feniks

Geen idee, ik heb ook nog bolletjes van de kievitsbloem in de tuin, de plant is afgestorven, maar de bolletjes zien er nog heel gezond uit...
ik lees:
"De kievitsbloem komt in Europa in het wild voor op vochtige gronden. Het is een van mijn toppers onder de bolgewassen. Ze lenen zich voor halfschaduwsituaties en plaatsen waar in hoofdzaak in de morgen zon is. Eenmaal geplant heb je er geen omkijken meer naar. De planten 'verwilderen' gemakkelijk. Begin vooral met een flinke groep bollen uit te planten. De bollen worden 6 - 10 cm diep geplant. In een weideachtige situatie kunnen de bollen breedwerpig worden uitgestrooid, zodat een meer natuurlijk beeld ontstaat wanneer ze bloeien. Plant de bol daar waar ze terechtgekomen zijn in het gras. Nogmaals: kievitsbloemen groeien alleen op een vochtige veenachtige bodem. Een vergelijkbare situatie is natuurlijk ook in een kleine tuin te creëren.
donderdag 6 oktober 2011 - 21:39
Feniks

Feniks

Alles komt dankzij dit zachte weer al boven piepen...wat gebeurt eigenlijk met die bloembollen als het toch nog gaat vriezen?
dinsdag 10 januari 2012 - 13:49
Feniks

Feniks

Nu wordt ik echt ongerust: ze voorspellen vanaf zaterdagnacht (weliswaar lichte) nachtvorst! Heeft het zin om tijdens die nachten bubbelplastiek over de grond te leggen? Of kunnen blauwe druifjes, krokussen, botanische tulpen etc; tegen zo'n nachtvorst?
donderdag 12 januari 2012 - 13:47
hillie

Hillie

volgens mij kunnen die gewoon tegen vorst
donderdag 12 januari 2012 - 15:14
Tuinprins

Tuinprins

Die kunnen gewoon tegen vorst (tenzij het 35 graden gaat vriezen maar dat zie ik in onze contreien voorlopig nog niet gebeuren!).

Toch raar dat mensen zich al zorgen gaan maken over hun bloembollen als het een paar graden gaat vriezen. De vorst die is voorspeld mag echt geen naam hebben. Ik trek er mijn handschoenen nog niet voor aan.

Bij vorst weer stopt de groei van de bollen. De bollen die al ver boven de grond zijn zoals sneeuwklokjes of zeer vroege narcissen zullen bij vorst slap tegen de grond gaan liggen maar als de vorst voorbij is weer fier overeind komen te staan.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 12 januari 2012 - 19:44
Feniks

Feniks

Over de bollen maak ik mij geen zorgen, maar veel van de plantjes hebben al serieus wat groen, vandaar.
donderdag 12 januari 2012 - 19:53
Tuinman65

Tuinman65

Voor de bloembollen in volle grond hoeven we ons geen zorgen te maken, tenzij voor grootbloemige sieruien.
Wat mij meer zorgen baart zijn de hortensiaknoppen die al volop zwellen.
zaterdag 14 januari 2012 - 17:07
Polplastron

Polplastron

Als je die hortensia's een beetje uit de koude wind kunt houden, zou het nog wel eens kunnen meevallen. Ik heb geen hortensia's, maar met rozen en andere heb ik vaak de indruk dat vrieswind erger is dan pure koude. Ik bid in elk geval mee voor je hortensia's!

Groeten,
Pol
dinsdag 17 januari 2012 - 11:11
Tuinman65

Tuinman65

Dat klopt Pol. Ik heb liever - 10 zonder wind dan - 5 met scherpe oostenwind.
Enne.... bedankt voor het medeleven, hahaha.
dinsdag 17 januari 2012 - 12:48
Feniks

Feniks

Dit is helemaal geen lichte nachtvorst meer
Kunnen mijn uitgelopen bollen hier nog wel tegen? De sprieten van mijn blauwe druifjes liggen helemaal slap, echt gezond zien ze er niet uit...
Verder maak ik me zorgen over mijn clematis armandi (die al bloemknoppen aan het vormen was) en mijn nandina domestica die ik in het najaar geplant heb...en natuurlijk ook over de hortensias
maandag 6 februari 2012 - 11:32
Tuinman65

Tuinman65

Voor bloembollen in volle grond maak ik me niet al te veel zorgen. In potten daarentegen wel. Hier niet, want de mijne staan lekker afgedekt. Maar ik lees op andere fora dat het voor niks nodig is. We zullen zien.
Hier vrees ik voor de bamboes. Hun blaadjes krullen en verdrogen met de dag meer en meer.
En voor de hortensia's ziet het er ook niet goed uit. En de stamrozen enz...
Opwarming van de aarde? Daar merk ik momenteel niks van.
dinsdag 7 februari 2012 - 10:58
Polplastron

Polplastron

Off topic: De opwarming van de aarde heeft niets van doen met de huidige temperaturen hé! Algemeen stijgen de GEMIDDELDE temperaturen wat nare effecten kan hebben.

Ik denk overigens ook wel dat de natuur zich zal herstellen, maar het zal dit jaar waarschijnlijk wel wat moeilijker worden dan de meeste andere jaren. En die bamboe ... die zal vast wel heel wat nieuw blad aanmaken.

Groeten,

Pol
dinsdag 7 februari 2012 - 16:49
Tuinman65

Tuinman65

Dat van die opwarming was om te lachen hé Pol.
Die bamboes gaan wel terug veel blad maken maar er gaan toch ook wel takken bevroren zijn, zoals 2 jaren geleden en dat ontsiert de struik. Hangt ook van de soort af.
dinsdag 7 februari 2012 - 21:05
Polplastron

Polplastron

Ik had van jou wel verwacht dat het maar een grapje was hoor Leo, maar er zijn heel wat mensen die ECHT zo denken!!!! Dat wil ik maar wat voorkomen ...

Wat de bamboe betreft: de mijne staat er ook treurig bij, maar ik heb geen schrik. Als er toch kale takken tussen zouden zitten in warmere tijden dan zal ik die gewoon verwijderen om de bossen terug mooi te maken.

Terug over bollen: de sneeuwklokjes staan hier al terug recht en de narcissen lijken me ook ongeschonden vanonder het sneeuwtapijt te komen hoor.

Groeten,

Pol
zaterdag 11 februari 2012 - 11:33
Feniks

Feniks

Mag ik jullie met blijdschap meedelen dat mijn blauwe druifjes (zelfs die in pot), die met de vorst helemaal slap hingen, nu weer helemaal springlevend met hun blaadjes in de lucht staan! Zelfs zo'n lange vorstperiode doorstaan ze dus. Ook de narcissen en krokussen schijnen geen schade opgelopen te hebben. De hortensias zullen we later zien, en de clematis armandii wacht ik nog af, de onderste bladeren zijn bruin geworden, maar ik weet nog niet of dat dat betekent of hij nu helemaal doodgaat.
donderdag 16 februari 2012 - 12:26
Polplastron

Polplastron

De narcissen hier zien er minder goed uit: het blad is echt kapotgevroren op sommige plaatsen in de tuin. Op andere plaatsen valt de schade echt best mee en is er bijna niets te zien. Ik vraag me af of die met de kapotgevroren bladeren dit jaar nog zullen bloeien ...
donderdag 16 februari 2012 - 13:20
Tuinman65

Tuinman65

Als de bollen zelf niet bevroren zijn (wat ik niet denk) dan gaan die volgens mij normaal bloeien.
De bloem is immers nu al aanwezig in die bollen.
Moeilijker wordt het wanneer je die narcissen willen laten verwilderen. De nieuwe bol heeft de voedingsstoffen
(suikers) die in het blad zitten nodig om zich te ontwikkelen.
Dat zal nu heel moeilijk worden.
Das ook de reden waarom je het blad niet mag verwijderen vooraleer het afgestorven is.
Afwachten Pol.
Met de bamboes lijkt het allemaal best mee te vallen.
donderdag 16 februari 2012 - 15:10
Polplastron

Polplastron

Yep; ik heb niet zo heel veel schrik hoor.
Wat bamboes en varens betreft: die zagen er hier verschrikkelijk uit, maar nu ze ontdooid zijn, is het net alsof het nooit gevroren heeft: geen bruin plekje, geen slap blaadje ... niks!

Zouden die bollen nog nieuw blad aanmaken? 't Is inderdaad de bedoeling dat ze verwilderen ... Of zouden ze gewoon volgend jaar wat zwakker zijn om daarna terug te herstellen?

Groeten,

Pol
donderdag 16 februari 2012 - 16:07
itseflits

Itseflits

Ik heb narcissen in een pot gezet om binnen uit te komen, wel een koude periode mee laten maken buiten, het is nu vrij hoog blad maar nog geen bloem te bekennen, denk dat ik dit volgend jaar maar niet weer doe!! het groene blad is inmiddels wel zo'n 60 cm hoog!!
donderdag 16 februari 2012 - 16:17
Tuinman65

Tuinman65

Uw bollen gaan normaal gezien geen nieuw blad maken Pol.
Hoe het verder afloopt zal je moeten afwachten, daar heb ik ook geen ervaring mee.
Ik heb het ook nog nooit meegemaakt dat bloembollen al zo ver gegroeid waren voor de vorst.
vrijdag 17 februari 2012 - 11:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon