menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Omvallende planten

Ga naar meest recente reactie

kollebloem

Kollebloem

Hallo

Ik heb in de tuin een aantal hoge planten (vb. Verbascum) staan die heel mooie bloemen geven en als het ware uitspringen in het bloemenperk maar ze vallen alsmaar om. Ze vallen aan een kant of in waaiervorm en dan zijn ze uiteraard niet meer te zien.
In andere tuinen zie ik die hoogbloeiers zo netjes in een bosje staan blinken maar bij mij lukt dat nooit.
Ik kan ze gaan steunen met bamboestokken maar dat is zo'n lelijk zicht.
Hoe doe ik het om die planten recht te houden?

Greetz
M
woensdag 28 september 2011 - 09:34
renate67

Renate67

valt de hele plant om of alleen de bloeistengels?
Als je steunt voor ze omgevallen zijn heb je meestal minder zwaar materiaal nodig om ze overeind te houden.
Renate
woensdag 28 september 2011 - 09:47
kollebloem

Kollebloem

Helemaal, ik bedoel de bloeistengels zijn zowat de hele plant. Ik heb bijvoorbeeld Ijzerhard staan, prachtige hoge stengels met paarse bloemen en die vallen van beneden af helemaal schuin zonder te breken of zo.
Ik kan ze steunen met bamboe maar ik vind dat storend want bij Ijzerhard is het de bloemen die opvallen, de blaadjes van de plant zijn niet opvallend en die stokken bamboe daartussen is echt niet mooi.


M
woensdag 28 september 2011 - 09:53
kollebloem

Kollebloem

Ja, Nikie, ik heb ze dit jaar aangeplant en dus is het nog maar een klein "bosje" en daarmee bedoel ik slechts enkele planten.
In tuinen waar ik ze gezien heb staan er grote aanplanten met meerdere planten samen maar die blijven gewoon rechtop staan in de border.
Ook de toorts is nieuwe aanplant en dus nog niet uitgegroeid, met een 6 tal bloeiende stengels.

M

woensdag 28 september 2011 - 09:57
renate67

Renate67

Volgend jaar kun je in begin van groeiseizoen een soort "tafeltje" van kippengaas over opschietende plant plaatsen op zo´n hoogte dat blad deze na wat groei maskeert, de bloeistengels groeien er dan ook doorheen en worden dan bv op 30cm hoog(afhankelijk van de soort) gesteunt waardoor ze niet meer in zijn geheel omvallen.
Je kunt nu ook nog met een paar korte stokken waar je je bloeistengels laag aan aanbindt je planten steun geven, als ze op 30cm hoog recht staan, blijft de rest van de bloeistengel ook wel min of meer rechtop (in ieder geval niet plat).
Als je in loop van jaren grotere dikkere pollen krijgt (zoals je bij andere ziet) dan steunt de ene stengel de andere, dan vallen vaak alleen de buitenste stengels om, maar dat kan je dan vaak al voorkomen door simpelweg vrij laag alleen een touwtje om de plant te binden, soms maak ik dat touwtje dan wel aa 1 lage stok vast (zodat niet de pol als geheel omwaait).
Ik gebruik liever gewone takken (van snoei) uit de tuin om planten te steunen dan bamboe, die zijn vaak minder opvallend van kleur dan bamboe.
(ik gebruik takken van liguster struik (geen heg) en van hortensia annabel en vlinderstruik)
Renate
woensdag 28 september 2011 - 10:41
kollebloem

Kollebloem

Ik wil wel zaad opvangen, ik heb dat nog nooit gedaan maar ik kan het altijd proberen. Als het lukt dan zet ik het in een berichtje voor je.
Het is een heel mooie plant, heel hoog en prachtige paarse bloemen, de kleur van Lavendel maar iets feller.
Ik zal het wel moeten proberen met stokken. Er bestaan ook groene stokken die zullen allicht minder opvallen.
Nu is het te laat, ze bloeien nog wel maar binnenkort zal dat ook gedaan zijn. Volgend jaar span ik ze dan op van zodra ze beginnen te groeien.
Bedankt voor de info.

M

woensdag 28 september 2011 - 10:53
kollebloem

Kollebloem

Ha! Renate, dat tafeltje van kippengaas, dàt is de oplossing. Dat was wat ik ook zocht maar uiteraard ben ik er niet zelf opgekomen.
Wat een goed idee. De planten zullen er inderdaad doorgroeien en gesteund blijven.
Ze vallen niet om als ze tot een bepaalde hoogte gesteund worden, inderdaad.
Wat een prachtige tip, ik ben heel erg blij.
Hartelijk dank!

M
woensdag 28 september 2011 - 10:56
kollebloem

Kollebloem

Ah ja? Dat is hetzelfde principe als dat kippengaas, wat goed zeg. En waar kan je die ringen kopen?
woensdag 28 september 2011 - 11:00
kollebloem

Kollebloem

We hebben hier niet ver vandaan een gamma, ik zal daar eens gaan kijken.
Heel erg bedankt voor de info, dit bewijst weer maar eens dat je via dit Forum echt altijd een oplossing voor je probleem krijgt.

Groetjes
M
woensdag 28 september 2011 - 11:04
renate67

Renate67

Die ringn werken ook goed, maar zijn vind ik best duur (of heb ik de verkeerde gezien) maar dat waren er met een groene stok erbij, die voor op bamboestok ken ik niet.
Renate
woensdag 28 september 2011 - 11:14
moetje1951

Moetje1951

Heel handige dingetjes, die ringen. Je kunt ze op eender welke stok laten schuiven en ze gaan jaren mee! zo zien ze er uit.Alleen, je moet ze plaatsen als de plant nog heel klein is, eens iets te groot dan lukt het niet meer. Je schuift de ring omhoog naarmate de plant groeit.

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 28 september 2011 - 19:32
kollebloem

Kollebloem

Dat ziet er inderdaad heel interessant uit. Ik moet dat hebben. Zeker weten dat ik waarschijnlijk al die mooie bosjes bloemen heb staan bewonderen terwijl ze gesteund werden door dergelijke ringen, of door het kippengaas.
Volgende zomer zal ik dan kunnen genieten van mooie rechtopstaande planten, zalig!
Iedereen hartelijk dank!

M



Ik hou het zaad in de gaten, als het lukt om het op te vangen geef ik het door.
donderdag 29 september 2011 - 09:02
MarkZ

MarkZ

Er zijn ook planten die je in het begin van de zomer (begin juni bijvoorbeeld) terug kunt snoeien zodat ze daarna sterker en rechtop blijven staan. Bijvoorbeeld bij sedum. Ik weet niet in hoeverre dat voor ijzerhard ook het geval is. Bij ons valt de Verbena ook om en bind ik het (losjes) vast om het bijeen te houden.
maandag 14 september 2020 - 10:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon