menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Asclepias syriaca of papegaaiplant

Ga naar meest recente reactie

BOSVROUW

BOSVROUW

Weet er soms iemand waar ik deze plant kan aanschaffen? Hij geeft prachtige zaaddozen die op papegaaitjes lijken
dinsdag 27 september 2011 - 11:29
tiffany

Tiffany

Ik heb hem twee jaar gehad,maar helaas krijg ik hem de winter niet door
Bij een tuincentrum zijn ze wel eens te koop nu volgens mij niet meer.In mei - juni -july dacht ik succes met zoeken hij is ERG leuk een goede groeier ook.
dinsdag 27 september 2011 - 13:09
Jeannette1

Jeannette1

Hai Bosvrouw,

In de 1e plaats wens ik je van harte welkom op dit geweldige, gezellige, familiaire en o zo leerzame tuinadviesforum.

Neem eens een kijkje bij de volgende links, daar vind je genoeg informatie denk ik.

Veel suc6 gewenst, Jeannette
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=7&page=1&tid=43446

http://search.yahoo.com/search?p=Asclepiassyriacaof papegaaiplant&fr=mcsaoffblock
dinsdag 27 september 2011 - 13:18
christiaantje

Christiaantje

hoi,

je kan hem op URL GEBLOKKEERD bestellen.
Of even Baldur googelen, is ook een web shop voor planten.

Gr. Christiantje
woensdag 5 oktober 2011 - 14:45
christiaantje

Christiaantje

oh url werkt niet zie ik.
Dan ook even Bakker Hillgegom googelen.

Gr. Christiaantje (hoop dat foto van de vruchten wel te zien is.

Bloemen & Planten

woensdag 5 oktober 2011 - 14:55
marjos

Marjos

ik ga zien of er in de tuin nog planten van staan, is een vergif eens je het hebt
laat nog iets weten

groetjes

Marjos
woensdag 5 oktober 2011 - 15:25
Hippifan

Hippifan

Of even Baldur googelen, is ook een web shop voor planten.


Is inderdaad een webshop, maar geen goede. Heb zeer slechte ervaring met Baldur. Beschimmelde planten e.d.
woensdag 5 oktober 2011 - 17:04
Hippifan

Hippifan

Ik heb een mailtje gestuurd en geld teruggekregen. Ik had een beschimmelde geranium gekregen en ook nog een helleborus orientalis met één halfdood blaadje en die heb ik in de tuin gepoot.Misschien dat hij nog wat gaat doen komende winter/voorjaar. De rest (doornloze braam en bosbes) waren wel goed.
woensdag 5 oktober 2011 - 17:59
BOSVROUW

BOSVROUW

Marjos, ik hoop echt dat je er nog hebt! Heb een grote tuin, dus woekeren mag! Heb ze reeds bij Bakker besteld, maar na 3 maanden zijn ze nog steeds niet binnen. Nu bij Baldur, maar dat is wel afwachten! Ik duim ( een groene)
woensdag 5 oktober 2011 - 21:26
BOSVROUW

BOSVROUW

Eindelijk zijn de papegaaiplantjes aangekomen, 3 kleine petieterige plantjes; Zal ze de winter maar in de serre laten doorbrengen.
donderdag 6 oktober 2011 - 10:12
frenja

Frenja

Ook ik heb 3 potjes met aarde ontvangen,hopelijk zit er leven in.Ik ga ze in een grote pot planten en dan maar binnen zetten in de winter.Volgens mij zijn ze niet winterhard.Ik kreeg van de Fa.Bakker alleen plantinstructies en verder geen informatie.
zondag 27 oktober 2013 - 10:55
BOSVROUW

BOSVROUW

Dat is raar, want in de tuin staat er nog steeds blad aan de stengels. Zou toch eens effe kijken of er wel wortel inzit. Heb ze in het begin in de serre gehouden, en ze kwamen maar zeer langzaam op gang. Nu staan ze de tweede zomer in de grond op het zuiden en naast de serre, dus geen noord-oosten wind, en tijdens de winter goed afgedekt! Heb elk jaar 2 stengels meer, en nu voor de eerste keer 3 bloemen. Spijtig genoeg kunnen ze blijkbaar niet tegen regen, ze hebben geen zaden gemaakt, dus volgende zomer een paraplu erover! Woekeren doen ze in ieder geval nog niet!
zondag 27 oktober 2013 - 13:08
christiaantje

Christiaantje

Oh dat wist ik niet Hippifan van Baldur, niet zo een goede tip dan van me. Sorry!
zondag 27 oktober 2013 - 14:05
erik vos

Erik vos

wie heefd een stek van papegaaiplant aub en kan deze verzenden zoek ook bonte clivia
[email protected]
zaterdag 26 januari 2019 - 05:44
danny2

Danny2

Even melden, deze is opgenomen in de Europese lijst van invasieve planten en mag dus niet meer verkocht worden.
Je mag ze nog in de tuin hebben maar niet meer vermeerderen.
Waarom ze verboden is begrijp ik ook niet goed, heb ze destijds vier keer opnieuw aangeplant eer ze vertrokken was, nu na zeven jaar is ze ongeveer 1 vierkante meter...wel toegeven dat ze nu steeds meer uitlopers maakt.

groetjes danny

Bloemen & Planten

zaterdag 26 januari 2019 - 17:18
erik vos

Erik vos

als jij er ooit een stek teveel hebt kan ik die bij u bekomen aub grtjs erik
zondag 27 januari 2019 - 10:37
danny2

Tekst aangepast

Danny2

In april of begin mei lukt dit wel, je laat maar iets weten

groetjes danny
zondag 27 januari 2019 - 11:57
BOSVROUW

BOSVROUW

Hoi, ben ondertussen verhuisd naar Nederland. Plant is achtergebleven! Invasief was hij niet echt! Heb maar drie mensen blij kunnen maken met een stek,op 4 jaar tijd. Ook regenscherm boven de bloemen geplaatst, maakte anders geen zaaddozen! Ze ruiken ook overheerlijk. Veel geluk ermee!
maandag 28 januari 2019 - 10:17
albinadiem17

Albinadiem17

als iemand stek te veel heb, zou ik heel graag willen bekomen, aub help
vrijdag 30 augustus 2019 - 11:31
danny2

Danny2

Kan opnieuw volgend voorjaar

Groetjes danny
vrijdag 30 augustus 2019 - 18:58
sugar

Sugar

Zoals al eerder gezegd, dit is een invasieve exoot. Waarom blijven klooien met planten waarvan je weet dat ze een probleem vormen voor onze omgeving en waarvan het verboden is om hem te bezitten? De Europese regel is duidelijk "In alle Europese lidstaten is het sinds 2 augustus 2017 verboden om deze soort te importeren, te houden, te kweken, te vervoeren, te verhandelen, te gebruiken, uit te wisselen, of in het wild los te laten".
Indien je toch een Asclepias wil, koop dan Asclepias incarnata. Die is een pak minder vervelend, en een sterke plant. Heeft wel graag een beetje vocht aan de voeten.

vrijdag 30 augustus 2019 - 20:30
Roeli

Roeli

Verboden ??? Dan zou je alle kuipplanten ook kunnen verbieden. Die zijn toch ook echt niet inheems.
vrijdag 30 augustus 2019 - 21:46
sugar

Sugar

Het gaat niet over 't feit dat ze uitheems zijn. Wel over hun invasief karakter. Het is dus een invasieve exoot. Jouw kuipplanten zullen bij de minste vorst allemaal afsterven
Deze plant is daarnaast ook nog eens giftig voor alle zoogdieren die er van eten....
vrijdag 30 augustus 2019 - 22:59
Roeli

Roeli

En dat jij zelf schreef dat het invasieve wel mee valt. Heb in 4 jaar maar 3 mensen blij kunnen maken met een stekje. Er zijn toch echt wel inheemse platen die ook giftig zijn en daar blijven de dieren wel af. Niet te fanatiek worden , meissie.
vrijdag 30 augustus 2019 - 23:56
sugar

Sugar

Ik schreef nergens dat het invasieve karakter wel meeviel.
Blijkbaar blijven schapen en koeien niet van deze plant af.

Hij staat op de lijst. Hij komt voor op verschillende locaties in de Benelux, ik lees dat er er een grote verwilderde populatie in Noordwijk is. En ik ken ook mensen die echt wel een probleem hebben met zijn invasief karakter na het aanplanten in de tuin.

Dus gewoon de regels volgen en toepassen. en zoals gezegd, Asclepias incarnata vormt blijkbaar geen probleem en qua bloemen vergelijkbaar. Het is volgens mij trouwens ook gewoon een mooiere plant, met veel mooier blad.


zaterdag 31 augustus 2019 - 07:52
BOSVROUW

BOSVROUW

In mn vorige (bos)tuin, plantte hij zich voort door meters verder ineens op te duiken, met e?e?n stengeltje, waar ik altijd iemand blij mee kon maken!dus niet dat de tuin ineens vol staat, zeer makkelijk onder controle te houden..Heb zo 30 jaar reuzebalsemien gehad, en volledig onder controle gehouden! Dit vooral voor bijen en andere nectarminnende diertjes, die het al moeilijk genoeg hebben. Mijn advies is, als je je verantwoordelijkheid neemt, kan je het best houden, er gaat in de steeds warmere zomers steeds meer exotische flora en fauna deze kant opwaaien! En dit door de natuur zelf!
zaterdag 31 augustus 2019 - 09:41
Tuinprins

Tuinprins

Vergeet niet dat de Japanse duizendknoop in een ver verleden In Nederland is geïntroduceerd als een tuinplant ....

In de VS zijn diverse tuinplanten uit tuinen 'ontsnapt' en hebben de natuur veroverd (o.a. Berberis thunbergii , Euonymus alatus, Elaeagnus umbellata en Pyrus calleryana).

Van Asclepias syriacus weet je dat de plant worteluitlopers maakt en zich op vruchtbare grond in de zon snel kan uitbreiden. Waarom de kat op het spek binden?


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 31 augustus 2019 - 16:14
Roeli

Roeli

Die Japanse duizendknoop wordt nog steeds verkocht in de tuincentra, las ik.
zaterdag 31 augustus 2019 - 21:16
Tuinprins

Tuinprins

Die wordt echt niet verkocht in tuincentra Roeli!

Een plant die op de Japanse duizendknoop lijkt is Persicaria polymorpha. Deze woekert echter niet.


Gegroet, de tuinprins
zondag 1 september 2019 - 06:40
Roeli

Roeli

Stond vrijdag in de krant en op NU.nl. Was een artikel over het bestrijden van die plant en dat het belachelijk was dat hij nog steeds verkocht werd bij verschillende tuincentra.
zondag 1 september 2019 - 08:52
sugar

Sugar

Je kan FALLOPIA japonica var. compacta nog aanschaffen, maar die wordt 40 cm hoog en is niet invasief. Maar de echte, die vind je volgens mij niet meer in de handel.

Reuzenbalsemien is een absolute ramp, zowel in Vlaanderen als in Nederland. Volledige oeverranden die ermee ingenomen zijn waardoor onder meer moerasandoorn verdrongen is. En laat nu net die moerasandoorn van groot belang zijn voor de andoornbij, die dus niet gaat foerageren op die reuzebalsemien.

Er zijn andere niet invasieve alternatieven die ook voldoende nectar en stuifmeel geven.
zondag 1 september 2019 - 10:50
mjohanna

Mjohanna

De balsemien Impatiens glandulifera staat ook op de lijst van invasieve exoten. Inderdaad zoals iemand al zei “waarom de kat op t spek binden.”
Het kost bakken met geld om dat srt ellende in de natuur weer weg te krijgen.
En de Asclepias is wel degelijk een onuitroeibare woekeraar als je hem eenmaal hebt. Het kost meer dan 10 jaar om er weer van af te komen . Hij duikt gewoon steeds weer ergens op .
vrijdag 13 september 2019 - 16:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon