menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Goji bes....wel bloei geen vruchten

Ga naar meest recente reactie

anitateriet

Anitateriet

Hallo,

Ik heb 3 jaar geleden een Goji aangeschaft, via Easyplant.
Dit jaar veel scheuren, bloemen maar geen vruchten.
Ik zit erover te denken om de plant eruit te gooien want als ie toch geen vruchten geeft..hij neemt wel heel veel ruimte in nl.
Moet ik m snoeien?
Is er nog hoop op vruchtdracht?
Doe ik iets fout???
donderdag 8 september 2011 - 16:17
PeterW

PeterW

Als er geen vruchten komen wordt de plant niet bestoven, zorgen dat er bijtjes in de tuin komen.
donderdag 8 september 2011 - 17:06
juf52

Juf52

Ik heb ook via Easyplant planten van de Gojibes gekocht dit jaar. Ik heb dezelfde ervaring: grote planten met lange scheuten en bloemetjes, maar ook geen bessen.
De planten van de meloenpeer doen het echter fantastisch en hebben heel veel vruchten gegeven.
vrijdag 9 september 2011 - 23:33
greener

Greener

De Goji is éénhuizig en daardoor wel bloem maar geen vrucht.
Aanbieders maken alle stekken vaak van één plant en dus heb je of alleen mannelijk of alleen vrouwelijk materiaal.

Sebas
zaterdag 10 september 2011 - 10:58
anitateriet

Anitateriet

Dat is dus een beetje raar van Easy plant...toch??
Ik ga ze een mail sturen.

Alleen een plant met heel lange scheuten en miezerig kleine bloemetjes heb ik niks aan, heb m gekocht voor de vruchten die er uiteindelijk aan zouden komen.

Jammer...
Heel erg bedankt voor de reacties!

Enne...bestuiven mag hier geen probleem zijn met de variatie aan insecten die onze tuin bezoeken.

Fijn weekend allemaal!
zaterdag 10 september 2011 - 11:13
Hippifan

Hippifan

Ik heb ook drie jaar geleden een goji bes gekocht. Precies dezelfde problemen, lange takken, meeldauw, en GEEN vruchten.
zaterdag 10 september 2011 - 15:03
anitateriet

Anitateriet

Ik had dan geen meeldauw, de plant stond op zich goed gezond te groeien...met inderdaad meterslange ranken. Heb m om 4 bamboestokken geleid van 2,50 m hoog.
Maar ja..ik had m gekocht voor de vruchten en hij nam toch l eg veel ruimte in beslag.
Dus vanmiddag - na alle berichtjes gelezen te hebben - besloten hem eruit te halen..
Einde Goji..blijft jammer.

Intratuin (NL) bood deze week ook een Goji aan..daar zaten vruchten aan..misschien probeer ik die nog.
Oja, mijn vriendin, die ook een Goji van mij gekregen had 3 jaar geleden (van dezelfde zending dus), stuurde (nadat ik m er al uit gesloopt had ..) een sms met de jubelkreet: 1 bes gezien aan mijn overigens heel wilde Goji .......

Te vroeg geweest dan toch??
Helaas...het is gebeurd..

Bedankt allemaal!
zaterdag 10 september 2011 - 19:56
greener

Greener

Dat hoeft niet het geval te zijn.
Ook als de bloemen niet bestoven worden kunnen ze een kleine bes aanmaken.
Die zal binnen niet al te lange tijd afvallen. Zwelling van het vruchtbeginsel noemen we dat.

Let de volgende keer eens goed op bij de Intratuin.
De gojibes die zij hebben is vaak wel de echte Goji.
Die wij in de tuin hebben (denk aan easyplant bv) is een iets andere plant die er veel op lijkt.
(ik durf dit eigenlijk niet neer te zetten maar het is toch echt zo)
Lees de threads hier op tuinadvies maar eens heel goed door die goji in de titel hebben staan...

Sebas
zondag 11 september 2011 - 15:57
Ouwepee

Ouwepee

Er bestaan geen echte en namaak Goji's.
Ze hebben bestuiving nodig, dat is alles.
Ik voeg enkele zeer recente plaatjes bij, gemaakt hier in Mortsel

Bloemen & Planten

zondag 25 september 2011 - 11:37
Ouwepee

Ouwepee

Zelfs de meeldauw hindert fruitzetting niet!

Bloemen & Planten

zondag 25 september 2011 - 11:38
Ouwepee

Ouwepee

Enkele jaren geduld, en elk jaar snoeien, kunnen helpen.

Bloemen & Planten

zondag 25 september 2011 - 11:41
greener

Greener

Niemand schrijft over echte of namaak.
Wel beschrijf ik twee bijna identieke soorten.
Daarnaast is bestuiving idd nodig maar heb je dus niets aan één eenhuizige plant.
mooie foto's trouwens!

Sebas
zondag 25 september 2011 - 14:15
Ouwepee

Ouwepee

Hoe, wat bedoelde je hier dan mee? of was dat een "oeps" of een "nou moe!"?:

De gojibes die zij hebben is vaak wel de echte Goji.

Duidelijk moet ook zijn, dat alle soorten Lycium barbarum ongeveer dezelfde medische eigenschappen en inhoudsstoffen bevatten.
De in China gekweekte, en hier verkochte zouden ook wel eens andere stoffen kunnen bevatten, aangezien we geen controle hebben op wat er op gespoten wordt.
Voorlopig zijn er geen aanwijzingen dat het lonend zou zijn om hier professioneel te gaan kweken. Dat kan echter snel veranderen.
Bijkomend is het feit, dat de meesten hier, geen geduld genoeg hebben om mits wat observatie en bijsturing er wat aan te doen.
Bijvoorbeeld door intensief solitaire bijen te kweken, maar dan niet op een concentratiekampachtige manier, want dan roei je ze eerder uit, haha.
Ik verduidelijk even.
Als je mensen, dieren of insecten op een onnatuurlijke manier gaat verplichten om samen te hokken, zonder degelijke sanitaire maatregelen, dan kweek je gewoon epidemies. Niet meer en niet minder.
zondag 25 september 2011 - 14:46
greener

Greener

En ik begrijp van jouw reply helemaal niets meer
zondag 25 september 2011 - 14:55
Ouwepee

Ouwepee

Het was helemaal geen reply, gewoon maar een antwoord!
Wat is er dan zo onduidelijk?
zondag 25 september 2011 - 15:00
anitateriet

Anitateriet

Hele discussies..op een simpele vraag

In onze tuin wordt a) niet gespoten en b) mag de natuur (binnen bepaalde grenzen uiteraard) haar gang gaan.
We hebben dan ook veel beestjes (bijen, hommels, wespen, vlinders in alle soorten en maten, vogels en vele andere ...) dus tja..wat moet je dan nog???

Ik had geen vertrouwen in deze goji, ik haal er nog wel een keertje een op!

Bedankt voor de tips en het meedenken!!!
zondag 25 september 2011 - 18:26
brompot

Brompot

Hallo ,
Ook ik heb dezelfde ervaring met mijn Goji-planten. Alhoewel ik ze enkele jaren terug als stek van ouwe pee gekocht heb, dragen ze hoegenaamd geen vruchten, wel bloemen. Ik geloof niet dat Goji éénhuizig is (mannelijke of vrouwelijke planten). Ik heb ook Goji gezaaid, die planten hebben smalle, langwerpige bladeren en doen het lang niet zo goed als de 'breedbladige'vind ik. Ik heb ook een kersen- en een appelboom in mijn tuin die goed vrucht dragen, een probleem bij de bestuiving zou je dus niet verwachten. Toch heb ik wel gezien dat de Goji niet zo gegeerd is als sommige andere planten bij het vliegend volkje dat voor de bestuiving moeten zorgen. Volgens 'mijn ' Chinese correspondent zou het dan weer allemaal liggen aan het snoeien, helaas zegt hij er niet bij hoe en wanneer je moet snoeien. Ik heb mijn plant wel flink gesnoeid, ik probeer de regels van het druiven snoeien ongeveer aan te houden. Maar een expert ben ik daar zeker niet in.
Met groet, Brompot
zondag 16 oktober 2011 - 21:08
Paulien

Paulien

Over de meeldauw, de Chinese varieteit: Lycium Barbarum ´Chinensis´ Heeft smalle blaadjes en geen last van meeldauw. Maar hij groeit minder robuust dan de breedbladige variant in mijn tuin, en is in de herfst eerder zijn blaadjes kwijt. Verder inderdaad geduld hebben, snoeien, en is bestuiving belangrijk.
dinsdag 18 oktober 2011 - 14:14
brompot

Brompot

Ontving vandaag een wens van mijn Goji-correspondent uit China. Niks bijzonders maar ik wil het jullie toch niet onthouden omdat ik vind dat deze wens voor al de schrijvers op het goji-forum bestemt is.
Veel succes met jullie Gojiplanten in het nieuwe jaar!
We hopen op veel bloemen maar vooral massa's gezonde bessen!

Dear Brompot,

Accompany with Chrismas and New Year arrival, as a goji grower and exporter we thank you for your support in last years, and may you happy vocation good goji business in future also.
PS. wish we could work together or more cooperation in future.
Best Regards
Yours

Bloemen & Planten

vrijdag 23 december 2011 - 14:39
alloo

Alloo

Enkele jaren geleden heb ik deze plant ook gekocht ,en hier is het juist hetzelfde ,langen ranken en geen bloemen,sta ook in de vollen zon ,een paar weken geleden heb ik ze gesnoeid (één meter boven de grond)is dit goed of slecht, ik zou het niet weten, wij zullen nog een beetje geduld moeten hebben denk ik.

groetjes Fons
vrijdag 23 december 2011 - 18:30
Wiwi

Wiwi

Van iemand die het kan weten kreeg ik volgend antwoord op de vraag of goji bes een bestuiver nodig heeft:

Goji is perfect alleen te planten. De bloemen zijn volledig en de plant is niet autosteriel. Dus een plant zal vruchten geven.
zondag 25 december 2011 - 13:05
brompot

Brompot

Wauw, bijna 4 jaar geleden dat er hier nog leven in de brouwerij was!
Ik heb mijn nu ongeveer 7-jarige Gojiplant nog steeds. Flink gesnoeid en dit jaar weer erg veel bloem. Maar tot nu toe bijna geen vruchtjes. Wat gaat er toch mis?
Moet je misschien maar enkele takken aan de struik laten zitten zodat alle kracht van de plant daar in gaat zitten?
Wie weet hoe de commerciële kwekers in China dat doen?
Met groet, Brompot
zondag 20 september 2015 - 22:36
janvanegmo15

Janvanegmo15

Hoi

Ik heb drie goji planten naast elkaar staan. De eeste jaren weinig vrucht. Dit jaar veel. Planten goed snoeien in voorjaar. Had najaar 2017 de planten voorzien van graszoden en ze lekker laten liggen...Ik weet niet of dat het geheim was?
Vanuit de stam en wat korte zijtakken groeide er weer een hele goje bes uit en gaf daaraan veel vrucht.
Ik vind ze overigens bijna niet te eten zo bitter. Maar in onze yoghurt is het gezond en best te doen.
H.gr.
Jan
woensdag 30 januari 2019 - 15:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon