menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Geranium Phaeum Marg. Wilson

Ga naar meest recente reactie

svoffel

Svoffel

Dag iedereen,

Ik heb deze geranium gekocht in de lente, maar ze komt maar niet goed in gang.

Heeft deze soort speciale speciale eisen ivm grond, standplaats?

Ze staat nu in volle zon, klei grond (Ardennen, dus onder de klei zitten rotsen)


groetjes


svoffel
dinsdag 6 september 2011 - 09:40
annis

Annis

Mooie soort met het gestreepte blad. Standplaats het liefste halfschaduw en normale grond. De rotsen zitten deze diep of dicht bij de oppervlakte.
dinsdag 6 september 2011 - 09:45
svoffel

Svoffel

Ja het blad is super mooi. De rotsen zitten op een 40 cm onder de grond, het zijn eigenlijk schisten.
Bij het afgraven van mijn terras heb ik gemerkt dat ze makkelijk breken, het zijn geen graniet rosten.

groetjes
dinsdag 6 september 2011 - 09:54
annis

Annis

Dan zal de afwatering niet zo'n probleem zijn maar ze moeten ook niet te droog staan.
dinsdag 6 september 2011 - 10:09
svoffel

Svoffel

Bedankt Annis,

Zal gewoon meer geduld moeten hebben, vroeg me ook af of deze het goed zou doen in een pot.
Vermits het blad zo mooi is, zou ze prachtig staan op het terras..... als ze nu eens wou groeien he
dinsdag 6 september 2011 - 10:20
annis

Annis

Hoezo geen vaste plant.Hier staat G. phaeum al jaren in de tuin. Je moet ze wel na een aantal jaren scheuren om hem te behouden.
dinsdag 6 september 2011 - 13:46
svoffel

Svoffel

Ga dan voor alle zekerheid ze uitgraven en in pot zetten, zo kan ze binnen overwinteren.
Zou ze niet kwijt willen deze winter, wie weet hoe die zijn zal.....

Bij mij waren er maar 3 bloempjes dit jaar.

Waar verkopen ze geduld ???
dinsdag 6 september 2011 - 15:36
annis

Annis

Dirk terug snoeien doe ik ze ook niet. Ze geven geen nabloei zoals andere soorten wel doen. Hier gaan alleen de uitgebloeide bloemen eruit de rest blijft staan en komt na de winter gewoon weer op.
dinsdag 6 september 2011 - 16:05
renate67

Renate67

Volgens mij zijn alle tuingeraniums vaste planten.
Geranium phaeum sterft in de winter wel volledig bovengronds af en komt in het voorjaar weer terug (net zoals de meeste vaste planten).
Dit in tegenstelling tot andere geraniums die in de winter hun blad behouden.
Renate
woensdag 7 september 2011 - 09:10
Polplastron

Polplastron

G.phaeum "Samobor" heb ik zelf staan. Ik snoei die na de bloei flink terug omdat het blad anders lelijk wordt. En ik krijg zelfs een minieme herbloei.

Dat andere Geranium-soorten en -variëteiten hun blad behouden klopt in mijn tuin ook niet: bepaalde soorten en variëteiten houden hun blad, maar de andere sterven toch echt wel af hoor. (Ik kan nu even niet meteen zeggen wat wel en wat niet want ik heb er al wel wat staan ...)

Grts,

Pol
donderdag 8 september 2011 - 12:46
svoffel

Svoffel

Iedereen bedankt voor de reactie. Geraniums zijn wel heel dankbare planten. Mooi blad en veel bloemen.
Ga me er zeker nog enkele aanschaffen, nu heb ik er 5.
Ook eentje met een heel donker blad en zacht blauwe bloemen. Die heeft de schow gestolen, zoveel bloemen de eerste keer en nog een prachtige na bloei.
Begin er een fan van te worden.

groetjes
donderdag 8 september 2011 - 12:53
iecee

Iecee

ik dacht dat de G.phaeum altijd ij de schaduw moest
donderdag 8 september 2011 - 14:40
Polplastron

Polplastron

Bij mij staat de "Samobor" eigenlijk het grootste deel van de dag in de zon en dan nog in vrij droge, arme zandgrond. Blijkbaar voldoet dit goed voor de plant in kwestie want hij heeft zich ondertussen al tot ettelijke vierkante meters uitgebreid a.h.v. scheuren en delen.

Grts,

Pol
donderdag 8 september 2011 - 14:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon