menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Amaryllis hippeastrum

Ga naar meest recente reactie

Hippifan

Hippifan

Ik heb een amaryllis geprobeerd over te houden. Hij staat in de tuin. Ik heb al op het forum gekeken, maar kon het antwoord op mijn vraag niet echt vinden: Wanneer moet ik hem in de rustperiode brengen als ik hem met kerst in bloei wil hebben?

Nog een vraagje: deze amaryllis heeft gele lijnen/vlekken op zijn bladeren. Is dat het mozaiekvirus of is het niets bijzonders?
zaterdag 3 september 2011 - 13:07
PeterW

PeterW

Je moet hem binnen halen wanneer het blad begint af te sterven, in ieder geval voor de vorst. Dan droog wegleggen, en na een maand of twee weer oppotten, op een warme plek zetten en zeer matig water geven. Maar bloei voor de kerst zul je niet redden, vrees ik.
zaterdag 3 september 2011 - 19:17
Hippifan

Hippifan

Nog een vraagje. Ik heb begin dit jaar ook amaryllissen gezaaid. Ze doen het erg goed. Maar hoe moet je die de winter doorkrijgen? Ook blad laten afsterven?
Alvast bedankt voor de antwoorden! Trouwens, het blad van één van m'n amaryllissen begon al geel te worden. Ik ben maar gewoon gestopt met water geven. Moet tenslotte door ervaring wijzer worden!

Groeten.
zaterdag 10 september 2011 - 15:08
PeterW

PeterW

Ze geven het zelf al aan.
zaterdag 10 september 2011 - 21:02
renate67

Renate67

de amarylisbol die ik in de tuin geplant had was in 3weken tijd al het blad van verdwijnen, ik heb hem opgegraven maar er zat nog een hele bos frisse wortels aan, bovendien lijkt er een soort zijbol te zijn waar nu een witte (zat nog onder de grond) witte groeipunt (blad?) zichtbaar is
Dit is anders dan ik verwachtte op te graven, moet ik de wortels er aan laten of er af halen, en wat moet ik van die zijbol denken?? er aan laten of voorzichtig verwijderen??
Renate
maandag 12 september 2011 - 23:31
Hippifan

Hippifan

Je kunt de wortels er beter aan laten, dan hoeft hij minder energie te steken in het maken van nieuwe wortels. En die zijbol, als je een nieuwe amaryllis wilt, moet je hem eraan laten tot hij wortels heeft en daarna kun je hem er voorzichtig afhalen en oppotten.

Groetjes!
dinsdag 13 september 2011 - 09:02
Hippifan

Hippifan

Ik heb nu 1 amaryllis in rust, 1 is er aan het afsterven. Maar ik heb op dit moment geen kamer waar het rond de 15 graden is. Als het gaat vriezen wordt het op de onverwarmde kamers wel rond de 14-15 graden. Is het erg als de amaryllis in de eerste paar weken van zijn rust 18 graden heeft?

Groeten!
dinsdag 18 oktober 2011 - 10:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon