menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Op zoek naar akelei Origami

Ga naar meest recente reactie

mar_cas

Mar_cas

Hoi allemaal,

ik ben al enige tijd op zoek naar zaad van de akelei soort "origami" (Aquilegia caerulea "Origami') en dan bij voorkeur blauw/wit en/of rood-roze/wit. De enige plek waar ik dit toe nu toe heb gevonden is op een aantal Britse sites, maar dan zijn de verzendkosten vaak 2x zo hoog als de kosten van het zakje zaad! Bovendien heb ik geen idee of deze zaken bonafide zijn. Ik vroeg me daarom af of iemand hier wellicht zaden te koop heeft of anders, een betrouwbare online zadenverkoper weet die deze soort aanbiedt. (Vreeken heeft ze jammer genoeg niet). Mocht er geen Nederlandse/Belgische shop zijn die het aanbiedt dan wil ik nog best uitwijken naar Engeland, en in dat geval vroeg ik me af welke online shops daar een beetje betrouwbaar zijn. Vind het toch altijd nog spannend om iets in het buitenland te bestellen!

Alvast bedankt!
Marieke
vrijdag 19 augustus 2011 - 11:28
mar_cas

Mar_cas

Haha, die reactie had ik ook! Maar vooral de compacte groei en lange bloei (tot wel 12 weken! ) spreken mij aan!
vrijdag 19 augustus 2011 - 11:48
mar_cas

Mar_cas

Bedankt voor de tip Nikie, zou zelf nooit aan Duitse sites gedacht hebben!
vrijdag 19 augustus 2011 - 12:00
Linde33

Linde33

Ik heb voldoende zaden van de blauw/witte en wit/blauwe Akelei. Als je me een aan jezelf geadresseerde envelop stuurt komt het in orde. Indien er interesse is stuur een persoonlijk mailtje voor mijn adres.
De plant bloeit pas in het tweede jaar.
Groetjes Linde.
vrijdag 19 augustus 2011 - 17:41
tiffany

Tiffany

Durf het bijna niet te vragen,mag ik ook nog mee doen of wordt het teveel
vrijdag 19 augustus 2011 - 17:41
Linde33

Linde33

De bloemen heb ik nooit gemeten maar ik denk dat het de gewone dubbele zijn.

vrijdag 19 augustus 2011 - 18:09
mar_cas

Mar_cas

Ja, ik doe heel graag mee! Maar 12 zaden per zakje is inderdaad niet heel veel. Als ik rondkijk online zie ik dat er eigenlijk steeds maar 15 tot 20 zaden per pakje worden aangeboden van deze soort. Persoonlijk heb ik niet zo heel veel nodig hoor, mijn tuin begint aardig vol te raken!
vrijdag 19 augustus 2011 - 18:49
mar_cas

Mar_cas

Dat was mij ook al opgevallen Batdah, beetje vreemd. Misschien biedt die Duitse site overjarig zaad aan? Op veel (engelse) sites bieden ze het gemengde zaad aan, want schijnbaar bestaat de origami in 6 verschillende kleuren. Maar heb nog niet een plek gevonden waar je alle kleuren apart kan krijgen
vrijdag 19 augustus 2011 - 20:24
mar_cas

Mar_cas

Ik heb een Amerikaanse site gevonden die alle kleuren apart aanbiedt (swallowtail garden), daar kost een zakje a 15 zaden 3,49 dollar (ongeveer 2,45 euro). Ze verkopen ze zelfs in bulkverpakkingen van 100 zaden voor 12 dollar, maar das weer een beetje veel van het goede. Ik verwacht eigenlijk niet dat ze vanuit de USA naar Europa kunnen/mogen versturen, maar heb ze toch even gemaild, vragen staat immers vrij!
vrijdag 19 augustus 2011 - 23:11
Linde33

Linde33

Op Ebay zijn deze zaden te koop, in Engeland en kosten ongeveer 1.90 € + 1.14 € verzendkosten. Daar moet toch overheen te komen zijn.
Groetjes Linde.
zaterdag 20 augustus 2011 - 16:51
mar_cas

Mar_cas

Ja, de mixed versie wordt vaker aangeboden dan de aparte kleuren. Jammer dat je zo'n duur certificaat moet aanschaffen om die zaadjes uit Amerika te laten komen! Nouja, misschien moet ik me er maar bij neerleggen en gewoon een plantje uit het tuincentrum halen.
zaterdag 20 augustus 2011 - 22:03
Tuinprins

Tuinprins

Kopen op Ebay blijft een gok. Probleem bij zaden is dat je aan de buitenkant niet kan zien hoe oud de zaden zijn en hoe ze bewaard zijn geweest. Bij akelei zaden zit je met de moeilijkheid dat je niet weet of je de juiste soort hebt ...tot dat de plant bloeit natuurlijk. Maar tegen die tijd heb jij al lang en breed je beoordeling afgegeven aan de verkoper. En 2 jaar later aan de bel trekken heeft meestal weinig zin.

De reden dat er veel mengsels (mix) van de genoemde akelei wordt aangeboden is dat de verschillende kleuren een flink eind uit elkaar moeten staan want ze kruisen onderling heel gemakkelijk en de resulterende kleuren zijn 'anybody's guess'. Niet iedere zaadboer heeft hier de ruimte voor. Om gezeur achteraf te voorkomen wordt de hele zaak gemakshalve bij elkaar gekieperd en verkocht als mengsel.


Gegroet, de tuinprins
zondag 21 augustus 2011 - 09:32
mar_cas

Mar_cas

Dat is wat mij betreft helemaal akkoord Nikie!
dinsdag 23 augustus 2011 - 21:59
tiffany

Tiffany

Is Okeetjes
woensdag 24 augustus 2011 - 07:33
mar_cas

Mar_cas

Ik had in een ander topic idd gezien dat iemand hier goede ervaringen met swallowtail had. Maar iemand anders zei dat je een soort (invoer?) certificaat a 50 dollar moet aanschaffen alvorens je daar kan bestellen? Klopt dat?

Want als dat niet het geval is zouden we ook bij swallowtail kunnen bestellen, zij bieden geloof ik ook de gele variant aan en bulk verpakkingen van 100 zaden.
woensdag 24 augustus 2011 - 11:03
mar_cas

Mar_cas

Haha, Tineke is van de actie! Ik doe (uiteraard) ook mee voor alle kleuren! Zal je een pm sturen!
woensdag 24 augustus 2011 - 16:01
tiffany

Tiffany

@ Tineke,

Tja ik doe ook mee natuurlijk 6x15 zaden.
stuur je een p-btje.
woensdag 24 augustus 2011 - 16:05
SeedsPro

SeedsPro

We hebben een grote doos mat zaden binnen gekregen voor onze tuin.
En 3 x raden waar we nog wel redelijk wat zakjes van hebben liggen..........

Ok je mag niet meer raden....

Akelei Origami. In een mix verpakking wel eens waar.
Overigens we hebben nog wel het een en ander over.

Als iemand intresse heeft mail ons even.
We kunnen naar Belgie versturen.

We proberen voor onze tuin zoveel mogenlijk speciale zaden te vinden en dat lukt aardig.







zaterdag 27 augustus 2011 - 15:01
bakbeest

Bakbeest

Ik zag dat deze zaadjes ook op MP werden aangeboden.
maandag 5 september 2011 - 17:41
tiffany

Tiffany

Lein markt-plaats
maandag 5 september 2011 - 18:56
Tuinprins

Tuinprins

En hoe weet je of het echt Origami is? Bij zo'n Amerikaans zaadhuis kun je er van uitgaan dat het de echte is maar op Marktplaats? Het zaad van de verschillende akelei soorten ziet er hetzelfde uit dus je weet pas na 1 of 2 jaar of je het juiste hebt gekregen.

Gegroet, de tuinprins
maandag 5 september 2011 - 19:12
bakbeest

Bakbeest

Sorry Lein,zal het niet meer doen
Ik dacht alleen ff behulpzaam te zijn,dat ze daar ook staan.
Ik hoef ze zelf niet.
maandag 5 september 2011 - 21:16
SeedsPro

SeedsPro

Beste Lein en Tuinprins.

De zaden op marktplaats zijn onze zaden. We kunnen 100% de garantie geven dat het de Origami mix betreft.
Alle zaden die wij verkopen zijn door eigen gebruik getest worden ingekocht op een van de grootste zaden selectie centra van Europa.
Hierbij kopen we in op kiemkracht. (kwaliteit's niveau in de hoogste range 88% en hoger)
Alle zaden die wij verkopen zijn gecertificeerd en dus geen eigen kweek.
Jaarlijks kopen we voor overde 1000 euro aan zaden voor onze tuinen.
Wat we over hebben bieden we te koop aan, en daarbij is kwaliteit het meest belangrijkste punt, Zaden zijn van dit jaar dus geen overjarige producten.

kijk ook eens rond op onze site (naam+.com) dan kan je nog veel meer moois zien.
Ik zal geen reclame maken.

Groeten

Frank
maandag 5 september 2011 - 21:35
SeedsPro

SeedsPro

Gloriosa hart van Afrika

Eigen kweek..

maandag 5 september 2011 - 22:37
SeedsPro

SeedsPro

PS de akelei op de eerste foto is de origami mix in onze tuin.
maandag 5 september 2011 - 23:02
SeedsPro

SeedsPro

Hallo Tuinfairy.
We zijn geen bedrijf alleen een stel tuinfanaten die andere ook wat gunnen

Ik kan dikke links in de discussie zetten maar doe dit niet uit respect voor de bedrijven en idd om niet irritant over te komen.
We willen wat moois en speciaals bieden.
En daar jullie ook gebruik van laten maken.

Groeten

Frank
dinsdag 6 september 2011 - 08:01
snarfie

Snarfie

hoi, ik heb een paar van de wit paarse soort staan. te ruil
dinsdag 13 september 2011 - 12:45
SeedsPro

SeedsPro

Vanaf eind oktober hebben we de gele blauwe en rode origami beschikbaar.... We kunnen niet wachten tot deze binnen is.

gr.

Frank
donderdag 15 september 2011 - 19:08
tiffany

Tiffany

Joepie, dat wordt weer vol spanning op de postbode wachten.
woensdag 21 september 2011 - 13:35
mar_cas

Mar_cas

Spannend zeg! Ben zo benieuwd!
woensdag 21 september 2011 - 21:11
mar_cas

Mar_cas

Ik heb de zaadjes ook in goede orde ontvangen, bedankt Tineke!
maandag 26 september 2011 - 07:40
SeedsPro

SeedsPro

Akelei kan je met gemake in het najaar zaaien.
Ook als het een strenge winter wordt, zo wie zo komen alleen de sterke planten op.
Voordeel van in het najaar zaaien (gewoon op buiten volle grond) is dat je in het voor jaar al heel snel bloemen heb, soms al begin maart.
(dit geld ook voor bv viooltjes)

Zaai je in het voorjaar op volle grond heb je pas het jaar er op bloemen!

Groeten

Frank
vrijdag 30 september 2011 - 19:54
mar_cas

Mar_cas

Omdat ik her en der las dat als je de akelei "origami" vroeg zaait je eventueel het eerste jaar al bloemen hebt, heb ik me gister ook maar aan het zaaien gewaagd. Zie hieronder mijn eerste poging winterzaaien. In de bakken zit oa akelei (5 kleuren), diantus barbaratus, viola odorata, papaver roeas en monarda punctata. Geen idee of het allemaal gaat lukken, maar wilde het eens uitproberen. Hopelijk kan ik van het voorjaar een kleurig geheel laten zien!

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/412/winterzaaien1.jpg/][afbeelding verwijderd niet-https]

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/59/winterzaaien2.jpg/][afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 16 oktober 2011 - 14:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon