menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kamperfoelie geurt niet

Ga naar meest recente reactie

koddeken

Koddeken

Enkele maanden geleden kocht ik online een lonicera die intussen heel aardig uitgegroeid is. Helaas kreeg ik een andere variant dan ik bestelde maar het ergste vind ik dat de bloemen echt nauwelijks geuren. Volgens het label is het een lonicera periclymenum maar als ik af ga op de bloemen lijken ze enorm op de lonicera brownii dropmore scarlet.

Is het zo dat sommige varianten niet geuren? Welke kunnen jullie dan wel aanraden?
zondag 14 augustus 2011 - 11:57
Polplastron

Polplastron

Die brownii "Dropmore Scarlet" geurt hier ook niet hoor. Dus ik vermoed dat bepaalde variëteiten meer of minder geuren dan andere.

Grts,

Pol
zondag 14 augustus 2011 - 12:18
Kriskras

Kriskras

Koddeken schreef:

bloemen echt nauwelijks geuren

Mensen, de enige kamperfoelievariëteit die een welriekend bloeisel produceert is de Vlaamse- of wilde kamperfoelie. De lonicera periclymenum inderdaad.

Maar, deze plant verspreidt zijn geurtjes enkel als het niet waait en bij valavond en als het zeer warm is. Bij zwoele stille avonden zoals het in de romantische literatuur beschreven staat.

Op de 6 jaar dat de periclymenum hier staat heeft hij zich hoop en al 10 keertjes laten rieken. Dit jaar zelfs nog geen enkele keer, want ondanks het schitterende voorjaar was het 's avonds niet warm genoeg. Welja, eind april was hij reeds uitgeblloeid, dus geen warme avonden tijdens de bloei. Is nu wel aan een tweede shift bezig, maar op enige welriekendheid zal niet moeten gerekend worden zolang het weer blijft wat het nu is.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 14 augustus 2011 - 22:15
koddeken

Koddeken

De weinige keren dat ik mijn kamperfoelie heb geroken waren inderdaad de zeldzame zwoele avonden van deze zomer.
Ik denk dat ik volgend jaar maar eens opnieuw start en deze kanjer verplant naar een kale plek. Ze oogt wel mooi maar ik zocht echts iets sterk geurend voor het terras.
maandag 15 augustus 2011 - 00:17
Kriskras

Kriskras

Koddeken schreef:

Ze oogt wel mooi maar ik zocht echts iets sterk geurend voor het terras

Als dat de vereiste zou zijn dan zal er niets anders opzitten.

Alhoewel, houdt u er toch rekening mee dat de meeste bloeisels twee tot maximaal drie weken meegaan, en daarna is het gedaan tot volgend jaar. Is het sop de kool wel waard? Zou het niet kunnen zijn dat u een ietsje te veeleisend bent?

Is er geen ruimte voorhanden om er iets bij te planten. Zoals een cotoneaster lacteus of zelfs een meidoorn?

En houdt u er toch rekening mee dat onze contreien bepaald wel winderig kunnen genoemd worden, dus met eender welke plant buitenshuis is het geurgenot hoe dan ook zeer beperkt.
maandag 15 augustus 2011 - 11:40
Polplastron

Polplastron

Er zijn heel wat mooie klimrozen die sterk geuren en die vanop en die een lange bloeitijd hebben. Misschien vind je daar eerder je gading?
maandag 15 augustus 2011 - 11:44
daucus

Daucus

Kamperfoelie kan veel langer bloeien dan drie weken. Die van mij geeft drie keer in het jaar een overdaad aan bloemen en geur, je hebt dan in de loop van de zomer bloemen en bessen. Een heel fraai gezicht. En de geur van kamperfoelie is onovertroffen, dus ik zou zeker gaan voor een geurende kamperfoelie
Verder heb je ook nog lonicera japonica, die bloeit ook erg lang. De bloemen staan niet in kransen maar twee tegen over elkaar, ook sterk geurend.
dinsdag 16 augustus 2011 - 03:45
daucus

Daucus

Misschien ben je wat verkouden, maar bij mij geurt hij heerlijk en misschien zit je 's avonds voor de buis, want de geur is in de avond en nacht het sterkst, dat wel. Overdag is het zwakjes, maar dat vind ik juist een van de charmes van kamperfoelie. Het spijt me voor je, maar je bent wel erg stellig over de kwekers en ook ik ben het niet met je eens.
Zijn er nog meer mensen die ervaring hebben met de kamperfoelies ?
woensdag 17 augustus 2011 - 07:13
Kriskras

Kriskras

daucus schreef:

maar bij mij geurt hij heerlijk en misschien z

Om misverstanden te vermijden, waarom niet een fotootje publiceren van dat geurend ding bij jou?
woensdag 17 augustus 2011 - 10:31
daucus

Daucus

Ik heb niet zo'n zin meer om met jou over dat 'geurend ding' te praten, laat staan een foto te maken. Die denigrerende taal begint mij wat tegen te staan.
woensdag 17 augustus 2011 - 10:47
daucus

Daucus

Ben ik niet beleefd? Ik ben denk ik heel duidelijk, dat is alles.
woensdag 17 augustus 2011 - 12:09
daucus

Daucus

Ok, ik ben in elk geval klaar met Kris kras op (grapje, beetje onbeleefd geef ik toe)
woensdag 17 augustus 2011 - 12:19
snarfie

Snarfie

bij mij geurt hij overdag ook, merkte ik een paar weken geleden, ik zat even te relaxen in een stoel in de tuin en ik dacht: wat ruik ik toch. toen ging ik op zoek naar de bron van die geur en toen ontdekte ik dat het een kamperfoelie was
donderdag 18 augustus 2011 - 10:25
koddeken

Koddeken

Een geanimeerde discussie is dit geworden

Blijkbaar is het antwoord niet zo evident als ik gehoopt had. Het idee klimrozen te plaatsen heb ik inderdaad al uitgevoerd, dat heeft wel wat opgeleverd.
Of ik een beetje veeleisend ben? Eigenlijk wel. Als tuin dummie verwacht je blijkbaar vaak dingen die er niet zijn, maar gelukkig krijg je nog veel vaker dingen die je nooit verwacht had
Ik heb toch ook al gemerkt dat je regelmatig andere dingen krijgt dan je koopt. Een verkeerde variant is natuurlijk al vrij extreem maar ik vind dat de labels de planten vaak aantrekkelijker catalogeren dan ze in realiteit zijn (bv langere bloeiperiodes etc) en de doorverkopers doen er soms nog een gulle schep bovenop... maar dat zou dan telkens aan de standplaats of 'den grond' liggen. De tuinadvies databank is effectief een betrouwbare bron voor mij gebleken eer ik naar de verkooppunten doorstap.

Dat kamerfoelies zo weinig zouden geuren verbaast me wel, en blijkbaar is het bij iedereen anders? De standplaats moet er dan toch meer aan doen dan ik vreesde... ik heb hier niet de ruimte om de plant zowel zonnig als uit de wind te zetten, de bloei is bijlange niet teleurstellend...
donderdag 18 augustus 2011 - 17:21
moetje1951

Moetje1951

Ik weet niet welke lonicera ik heb, in ieder geval geen wilde, maar ze ruikt heerlijk!
[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 18 augustus 2011 - 18:13
daucus

Daucus

De geur komt vooral vrij bij vochtig weer en als de temperatuur zakt. 's Avonds dus.Als de plant bloeit en we hebben oostenwind, die vrij droog is, dan zal je van de geur vrij weinig merken. Je moet ook een beetje geluk hebben, maar er zijn altijd wel momenten dat je heerlijk kunt genieten van die onovertroffen geur.
De plant op de foto is lonicera ppericclymenum serotina. Een rijke bloeier, mijn ervaring is 3 keer in het jaar een bloeiperiode en een heerlijke geur.
donderdag 18 augustus 2011 - 22:09
moetje1951

Moetje1951

ja klopt wat je zegt, de eerste bloemen had ik al begin mei, en nu bloeit de plant nog altijd, weliswaar minder maar toch. Ik ben blij dat ik weer weet hoe die heet. Dank!
vrijdag 19 augustus 2011 - 08:35
Kriskras

Kriskras

Moetje schreef zonder zelfs te blozen:

k weet niet welke lonicera ik heb, in ieder geval geen wilde, maar ze ruikt heerlijk!

Het is wel degelijk een wilde kamperfoelie:
http://www.groeninfo.com/plantengids/lonicera-periclymenum-serotina.html

En verder herhaal ik nog eens dat de lonicera japonica "halls prolific" geen geurend bloeisel heeft, wat de handelaars op het internet en hier ook mogen beweren.

En lullen jullie intussen maar rustig door.
vrijdag 19 augustus 2011 - 10:12
Pieter2

Pieter2

Als je een geurende wilt zorg dan dat je de wilde kamperfoelie hebt... Simpeler als dat kan het niet!
vrijdag 19 augustus 2011 - 11:28
daucus

Daucus

Als ik het over wilde kamperfoelie heb, dan heb ik het over de kamperfoelie die overal in onze bossen te vinden is. En die geurt ook heerlijk. Maar een aantal kweekvormen geuren net zo lekker, maar blijkbaar liegen we met zijn allen volgens Kriskras. o, nee...we lullen
vrijdag 19 augustus 2011 - 11:51
moetje1951

Moetje1951

Just Lein, en ik bloos nu ook niet!
vrijdag 19 augustus 2011 - 20:24
daucus

Daucus

Het enige waar ik mij aan erger is, dat ik sta te genieten van alle geurende kamperfoelies in mijn tuin en dat er dan iemand beweert, dat kan niet! nou, mijn neus liegt niet en lult niet. Hij doet waar ie voor gemaakt is! Punt. Uit!
vrijdag 19 augustus 2011 - 20:50
Pieter2

Pieter2

Ik zeg wilde kamperfoelie, maar daarmee bedoel ik niet letterlijk WILD mee.

Wilde kamperfoelie is de Nederlandse benaming voor Lonicera periclymenum! De gecultiveerde kamperfoelies zijn ook wilde kamperfoelie!! Alleen zijn sommige variëteiten niet geurend.
maandag 22 augustus 2011 - 09:12
moetje1951

Moetje1951

ach zo, dan heb ik toch een wilde! (bloos)
woensdag 24 augustus 2011 - 10:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon