menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cannas wie heeft ze

Ga naar meest recente reactie

greener

Greener

Beste iedereen,

ik vroeg mij af wi er allemaal Canna's in zijn tuin heeft staan.

Ik heb o.a.:

Canna Cleopatra
Canna Stuttgart
Canna Musafolia
Canna Brasiliensis
Canna Striped Beauty
En nog een paar waar ik even de naam van kwijt ben...

[afbeelding verwijderd niet-https]

Sebas
maandag 8 augustus 2011 - 14:14
greener

Greener

Ik hoop niet dat jij het Cannavirus bedoelt anders heb je een probleem. (De Canna's althans )

Sebas
maandag 8 augustus 2011 - 14:47
greener

Greener

Foto's zijn altijd

Er schiet mij er weer één te binnen: Canna Wyoming.

Op de foto in de eerste post zie je trouwens Canna Cleopatra ookwel Harlekijn Canna genoemd ivm de tweekleurige bladeren en bloemen.

Sebas
maandag 8 augustus 2011 - 14:56
PeterW

PeterW

Ik heb er twee, een rode en een fletsgele, hoe ze heten weet ik niet.
maandag 8 augustus 2011 - 16:04
greener

Greener

Batdah,

Flinke collectie heb je daar!
Gebruik je die als snijbloem omdat ze op e tuin staan net als Dahlia's?

Sebas
maandag 8 augustus 2011 - 17:06
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Bij ons staat natuurlijk Canna "Demen".

Bloemen & Planten

maandag 8 augustus 2011 - 17:13
greener

Greener

Je bent niet de enige met problemen in de tuin. Alles is laat of doet het minder.
De Canna's bloeien bij mij pas een kleine 2 weken

Sebas
maandag 8 augustus 2011 - 20:14
jamssen

Jamssen

Hier ook een paar canna's in de tuin staan,

Intrique, bloeien al een week of 3
Ambassadour, bloeien al een week of 2
champiqny, bloeit een week of 4
Indica purperea,, bloeien pas een week

dan nog een paar zonder naam,

groen blad met gele bloem, bloeid ook sinds een week
groen blad met roze bloem, bloeid al een week of 4
groen/rood blad met rode bloem, zaailing en bloeit nog niet
groen blad met knalgele bloem, zaailing en bloeit ook nog niet.

groetjes mlouise
maandag 8 augustus 2011 - 22:27
ERWIN52

ERWIN52

Mag ik misschien vragen aan ALLEN die niet zeker zijn van de naam of er absoluut géén naam van weten om deze in detail te fotograferen ? Misschien kan ik helpen ? Ik ben reeds jaren door canna's gepassioneerd. Mijn verzameling begon stilaan te groeien en zelfs, wat sommige cultivars betreft, zeldzaam te worden doch ... door bewaarproblemen (niet waar Sebas ?) zijn mijn canna's redes meerdere jaren verloren gegaan. Telkens opnieuw, met de moet der wanhoop en gesteund door een aantal mensen, die ik ZEER dankbaar ben, ben ik opnieuw begonnen. Ik hoop dat ik er deze maal zal in gelukken om ze te kunnen overwinteren. Mocht dit lukken, en ik hoop dat, dan ben ik definitief vertrokken om terug een mooie verzmeling aan te leggen.
Ik ben in het bezit van "the gardener's guide to growing canna's" by Ian Cooke en daarin staan vele canna's vermeld en beschreven, al dan niet met foto, jammer voor zij die geen engels kunnen is dit prachtige boek enkel in de engelse taal te verkrijgen. Dit is tot op heden het meest uitgebreide standaard werk wat over canna's gaat. Dus ... steeds bereid om te helpen.
Van belang is : een gedetaileerde beschrijving van de plant : kleur blad (groot of eerder klein), grote van de plant, grote van de bloem enz... Details kunnen zeer belangrijk zijn !
Groeten, Erwin
woensdag 10 augustus 2011 - 14:56
greener

Greener

Bedankt Erwin, dat boek gaat op het verlanglijstje!

Sebas
woensdag 10 augustus 2011 - 21:44
PeterW

PeterW

Dit is er een van mij:

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 20 augustus 2011 - 21:09
greener

Greener

Fraai exemplaar!

Sebas
zondag 21 augustus 2011 - 09:04
ERWIN52

ERWIN52

Beste,

Als deze cultivar een bijna witte is met groen blad en ± ongeveer 1,20 tot 1,50 cm dan is deze in alle waarschijnlijkheid AMBASSADOUR. De bloem mag lichtjes créme zijn. Van het ALLERGROOTS BELANG is een gedetaileerde beschrijving, inclusief een foto van het blad.
Groeten, Erwin
zondag 21 augustus 2011 - 15:07
ERWIN52

ERWIN52

Zeg Sebas,
laat eens wa meer van uw canna's zien jong ? De zever loopt mij nu al uit de mond ! Meer foto's met naam en de kleur van het blad aub ???? Ge weet ondertussen al da ge mij alles moogt vragen hé uitgezonderd mijn vrouw en mijn bankrekening want daarin zou je zeeer teleurgesteld zijn ! Maar ... intussen blijf ik ...uw nederige dienaar, die steeds bereid is tot helpen, Erwin
Sorry, ik blijf thuis de plezantste zeker als ... ik alleen thuis ben !
zondag 21 augustus 2011 - 15:48
greener

Greener

Even geduld dan want de meeste zijn uitgebloeid.
Wel zit er alweer nieuwe knoppen in dus even wat zon en vocht en ze staan weer te knallen!

Sebas
maandag 22 augustus 2011 - 12:02
ERWIN52

ERWIN52

@detuinenindemen : ik wil niet moeilijk doen maar uw canna is 'an-look-alike met Champion. Dit is een reeds jaren-oude cultivar. Mooi weliswaar ! Sommige kwekers, en dat is jammer, geven aan bepaalde cultivars een eigen naam. Zo verkoop je wat makkelijk !
@Sebas : het huidige weer is rot, slecht enz ... voor canna's. Mijn bloemekes staan ook niet altijd op zijn best. Heb je geen foto's ergens opgeslagen van voorgaande jaren ?
Groeten, Erwin
woensdag 24 augustus 2011 - 16:56
greener

Greener

Helaas niet nee
woensdag 24 augustus 2011 - 17:27
Detuinenindemen

Detuinenindemen

@Ermin: Canna "Demen" is afkomstig van Guus Dorrestijn, die uit geimporteerd zaad nieuwe Canna's kweekt en na jarenlange selecteren daar de beste van op de markt zet. Alvorens een nieuwe cultivar op de markt wordt gezet, wordt deze met een naam geregistreerd. Canna "Demen" is vervolgens gedoopt door de burgemeester van Oss, waar het dorpje Demen bij hoort.
Er kunnen wel Canna's zijn, die er op lijken maar deze Canna is dus echt een nieuwe cultivar. Champion is overigens in veel opzichten anders: rozer en veel lager.
woensdag 24 augustus 2011 - 17:43
ERWIN52

ERWIN52

Beste,
U zult naar alle waarschijnlijkheid gelijk hebben. Een foto geeft niet altijd weer wat men van dichtbij kan zien. Dan mag men nog zo een goed (misschien peperduur) toestel hebben. Daarom is het ook van zo een groot belang om in een beschrijving ook de grote, het blad en verdere details te vermelden. Het is soms zo moeilijk om de juistheid van canna's te bepalen en zeker op afstand.
Het is zeker niet mijn bedoeling mijn gelijk te krijgen. Ik vind van elkaar leren zéér belangrijk. Succes verder en mocht u nog foto's hebben ... ze zijn altijd welkom.
Met vriendelijke groeten, Erwin
donderdag 25 augustus 2011 - 08:36
ERWIN52

ERWIN52

Ik ben NOG STEEDS in beide verwachting op foto's met of zonder naam van canna's !!!! Ik ben, zoals reeds eerder gezegd, een canna-fanaat en zou zooo graaag foto's zien van anderen mede fanaten dus van canna's. Ik weet dat het weder niet al te gunstig is geweest maar ik popel van ongeduld om jullie collectie te mogen bewonderen. Ik hoooooop tot gouw !!!!
Sorry voor mijn ongeduld.
Groeten, Erwin (sorry aan allen die hun mail niet willen ondertekenen met hun voornaam)
zondag 4 september 2011 - 16:31
bakbeest

Bakbeest

Ik denk dat ik nu en canna heb.

Bloemen & Planten

zondag 4 september 2011 - 20:03
PeterW

PeterW

Dit is de hele plant:

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 4 september 2011 - 20:40
bakbeest

Bakbeest

Wauw.........nu ben ik echt blij Dat wordt een mooie
dank je voor de foto
zondag 4 september 2011 - 23:00
ERWIN52

ERWIN52

@bakbeest : inderdaad een canna. Nu nog wachten tot er een bloem in komt. Dit blijft een verrassing ... welke kleur het wordt. Canna's mogen gerust in de tuin in de volle grond staan.
@peterW : ik blijf vermoeden dat deze canna de Ambassadour is.

Groeten, Erwin
maandag 5 september 2011 - 08:44
bakbeest

Bakbeest

Dat ze de tuin in mogen had ik gezien,maar ze kunnen toch niet tegen vorst?
Ik had iin juni een zakje tropische verrasingszaden gekocht,en daar zat deze in,dacht eerst dat het een banaan was.Staat ook nog iets met lelieachtige bladen boven de grond,en ik heb ze nu eerst maar even laten staan boven,zeker met dit weer.
maandag 5 september 2011 - 21:14
ERWIN52

ERWIN52

@Bakbeest :
Vanaf half mei kunnen canna's in pot of in de volle grond tot de eerste vorst is ingetreden. Het blad zal dan een serieuze krak gekregen hebben. Het loof (blad) wordt dan tot op ± 10 cm afgesneden. In geval van in volle grond aanplant wordt de rhizoom boven gehaald en droog en vorstvrij bewaart tot volgend seizoen.
Groeten, Erwin
dinsdag 6 september 2011 - 14:05
Rita1960

Rita1960

Hier werden de canna's/ Indisch Pitriet altijd voor de vorst afgesneden, uitgespit en vorstvrij maar niet te droog bewaard in vuilniszakken bij een temp. van zo'n 10 graad C.

donderdag 8 september 2011 - 19:34
ERWIN52

ERWIN52

Ja Rita,
Gelijk heb je ! Doch elke bewaarmethode is goed als de rhizomen in het voorjaar nog leven en gezond zijn. Niet ieder heeft de luxe om zijn rhizomen zo warm te kunnen overwiteren. En hoe warmer ze worden bewaart hoe meer men moet zorgen dat ze niet volledig uitdrogen.
Na de eerste nachtvorst pas uit de grond halen helpt om de sapstroom volledig (?) stil te leggen. Het overwinteren op lage temperatuur zou hier meer kans op overleven geven, van daar !
Groeten, Erwin
vrijdag 9 september 2011 - 08:58
renate67

Renate67

Dan moet je na de eerste nachtvorst wel zeker weten dat je tijd hebt om ze er uit te halen voor de 2e 3e en 4e nachtvorst geweest zijn
Ik heb geen canna´s maar wel dahlia´s war ik dit probleem nog al eens me heb, vorig jaar is mijn moeder zo lief geweest om de dahliaknollen er uit te vissen.
Ze stonden nog zo mooi te bloeien tot de eerste nachtvorst.
Renate
vrijdag 9 september 2011 - 12:58
ERWIN52

ERWIN52

Hey Renate,
Wat ik heb geschetst is wel "het meest ideale plaatje" ! Heeft u géén tijd om te wachten op de eerste nachtvorst, en dat is niet erg, dan doe je ze gewoon uit bvb eind oktober. Ik rooi ze ook eind oktober maar het zou niet ideaal zijn. De eerste nachtvorsten zijn meestal niet zo erg dus een nachtje of 2, 3 is niet zo erg. De rhizomen moeten uit de grond voordat de vorst diep in de grond gaat. Tenzij de rhizomen zich op een diepte van ± 30 cm zouden bevinden dan kunnen ze eventueel blijven zitten. Zo diep vriest het meestal niet maar 't is toch een risico !
Er zijn over overwintering van canna's of dahlia's meerdere antwoorden gegeven in het verleden. Veel zoekgenot.
Groeten, Erwin
vrijdag 9 september 2011 - 13:16
ERWIN52

ERWIN52

@ Itseflits

Domme vragen bestaan niet ! Enkele domme antwoorden !
Rhizomen zijn de wortelstokken (wortels dus) waarop de plant groeit. U zult zich afvragen ... in hemels naam : waarom noem je ze dan niet gewoon wortels ? In de plantkunde, en ik wil hier echt niet geleerd doen en ik ben ook géén plantkundige, worden de wortels die ondergronds een verdikking krijgen om dan een beetje verder weer een nieuwe verdikking te vormen waarop weliswaar zich ook vlezige wortels komen RHIZOMEN genoemd. Hiertoe behoren ondermeer de canna's.
Ik hoop dat deze uitleg u voldoende is ?
Groeten, Erwin
zaterdag 10 september 2011 - 09:22
ERWIN52

ERWIN52

Froukje,

Graag ... héél graag zelfs gedaan !
Groeten, Erwin
zondag 11 september 2011 - 10:21
ERWIN52

ERWIN52

Nog even een vervolg op eerder geplaatste berichten.

Aangezien ik niet wist, en dus moest wachten op het open komen van de bloemen, welke canna's bij de nieuwe opstart dit jaar ik cadeau heb gekregen kan ik nu eidelijk zeggen welke cultivars ik momenteel in mijn bezit heb.
President, Black Knight, Golden Girl, Champion, Brethany, Wahoming, King City Gold, Aïda, Talisman, Gaïety, Flamme Rose, Flash Purple, Strassbourg en Lucifer + nog enkele die moeten open komen.
Voila c'est tous !
Groeten, den Erwin
zondag 11 september 2011 - 16:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon