menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lavendel

Ga naar meest recente reactie

mazzel
woensdag 3 augustus 2011 - 17:42
mazzel

Mazzel

hey ik kreeg van iemand de vraag of je een lavendel van 6 jaar oud nog mag snoeien en hoe je het moet doen.
hopelijk kan iemand mij helpen.
woensdag 3 augustus 2011 - 17:44
Esem

Esem

Hoe je te werk gaat met lavendel snoeien.

Knip na de bloei alle bloemstengels en een klein beetje blad weg. (niet te diep)

In het vroege voorjaar na de strenge vorst knip je nogmaals je lavendel terug en zorg ervoor dat er steeds nog wat blad (groen) te zien is aan de struik.

Als je immers te diep terugsnoeit bestaat de kans dan de lavendel niet meer gaat uitlopen.

Een nadeel van lavendel die al 6 jaar oud is en nog nooit gesnoeit is geweest ,dat je deze niet echt diep kan terug snoeien omdat deze binnenin de struik al helemaal verhout is en geen teken van leven meer vertoond.
Dus geen goene blaadjes meer zal zien.

Het is aan te raden om lavendel elk jaar teug te knippen zoals hierboven vermeld.

Om de 6 à 7 jaar is het aan te raden om nieuwe struiken aan te planten.

Je kan eventueel makkelijk lavendel zelf gaan stekken.

Gr E.
woensdag 3 augustus 2011 - 18:22
Mandy

Mandy

Mijn lavendel gaat ook oud worden, wil deze ook gaan stekken..

Na de bloei takjes eraf scheuren -- met een hieltje?? - en dan op water? / in de grond???
woensdag 3 augustus 2011 - 20:04
groengroentje

Groengroentje

Bij ons was de lavendel ook al deels verhout. Heb hem begin voorjaar serieus teruggesnoeid, zelfs tot in het houte gedeelte.

Heb wel goed gekeken naar het houte gedeelte. Je kan hem daarin terugsnoeien zolang je ziet dat er kleine blaadjes op ontluiken.
Als er niks op schiet mee, mag je niet insnoeien.

maar op die manier heb ik hem nog met een derde of meer verkleint.
Hij is echt prachtig geworden.
Bloeide wel een paar weken later dan bij de buren, maar verder alles ok.

Toen ik hem gesnoeid had, waren het alleen nog wat kale takjes, waar als je zeer goed naar keek, hier en daar kleine groene puntjes op te zien waren. Das al.

Maar die kleine groene puntjes zijn wel zeer belangrijk!!!!.
donderdag 4 augustus 2011 - 00:18
Lino

Lino

Inderdaad wat Esem zegt,

en wat je ook nog kan doen als hij onderaan kaal is: uitgraven en een heel stuk dieper planten.
donderdag 4 augustus 2011 - 07:50
mazzel

Mazzel

ok bedankt voor de reacties
donderdag 4 augustus 2011 - 11:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon