menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plant kleurt bruin wat moet ik doen

Ga naar meest recente reactie

lex82

Lex82

Hallo iedereen,

Ik heb hier een plantje gekocht op de kwekerij maar deze doet het helemaal niet goed. Gaat snel achteruit, wat kan ik hier aan doen...
Foto onderaan-----

De plant is nog in de originele pot en staat in halfschaduw,
Moet ik deze verpotten, ik zou hem nog graag tot volgend jaar in pot houden alvorens in de vollle grond te zetten.

(ik heb het kaartje met naam wel niet meer, mss herkent iemand deze...)
(iets japans, je hebt deze in't groen of rood)

Alvast bedankt,

Lex

Bloemen & Planten

dinsdag 26 juli 2011 - 21:19
cornelia

Cornelia

Een esdoorn zo te zien. Heb je hem net gekocht ? Zo ja, dan zou ik niet moeilijk doen en hem terug brengen naar de tuinder en vragen om een ander. Ze zijn duur genoeg.

dinsdag 26 juli 2011 - 21:55
iecee

Iecee

vind ik ook, maar alles wat je koopt zit in een te kleine pot en zijn voeding is op, en de wortels krijgen te weinig zuurstof, .. daarom kan je beter alles onmiddelijk in een hele grote pot zetten dan krijgen de wortels weer plek en hebben ze lekkere verse aarde met nieuwe voedingsmiddelen.
en met een grotere pot bedoel ik een veel grotere pot de wortels een beetje losmaken
woensdag 27 juli 2011 - 14:20
lex82

Lex82

Bedankt voor jullie reactie,...
Ik heb deze een week of 4. Ik begrijp wat je zegt met deze te gaan omruilen want idd deze was 17 euro dacht ik maar daar ben ik niet zo een held in.
Ik zal vandaag op zoek gaan naar een grotere pot en zal deze snel veranderen.

Ik hou jullie op de hoogte,

zondag 31 juli 2011 - 11:39
moetje1951

Moetje1951

en misschien wat magnesium geven, om het verkleuren tegen te gaan?
zondag 31 juli 2011 - 12:09
greener

Greener

Als het een licht bladertype Acer is kan het ook zonnebrand zijn wat ik zie.

Sebas
zondag 31 juli 2011 - 12:45
lex82

Lex82

ok, Ik heb de plant snel verpot in de hoop dat deze weer zou gaan pakken.
(staat nu al meer als 3 weken in nieuwe pot)
heb de wortels beetje uitgespoeld en dan alles in verse potgrond met coccosvezels.
Tevens staat die ook bijna heel de dag in de schaduw en krijgt tussen 13.45 en 15.00 rechtstreeks zon.(zonnebrand.....???)

MAAR het komt percies niet goed........elke week minder bladeren en blijft overal bruin kleuren
(magnesium heb ik nog niet gegeven)

is de pot goed of moet ik nog groter, ben dan maar een bouwkuip gaan kopen van 60 liter indien de huidige niet groot genoeg zou zijn....maar deze is al veeeel groter als waarin hij kwam.

Bloemen & Planten

donderdag 1 september 2011 - 16:02
lex82
donderdag 1 september 2011 - 16:04
printemps

Printemps

De lelijke beschadigde bladeren zullen niet meer mooi worden
Gewoon afwachten tot in het voorjaar
Ik zou hem niet weer verpotten, wacht daar een paar jaar mee,pot is groot genoeg,anders gaat die veel te nat staan in de winter
En niet vergeten gaten te boren in de specie kuip
donderdag 1 september 2011 - 16:10
satomi

Satomi

@ Lex,

Zet deze plant meteen over in tuinturf! Acers houden van een wat zure bodem die goed doorlatend is. De meeste potgrond is veel te kalkrijk en daar zal de plant het idd niet erg goed op doen.

Dan de pot. De maat waar 'ie nu in staat is prima. Eerst zorgen dat het water weg kan lopen, dus die gaten maken. Dan een laag hydrokorrels van ong. 10 cm. Dan wat tuinturf op de laag korrels, de plant er in zetten en de grond aanvullen totdat de kluitmaar net bedekt is, niet meer dan een halve cm.
Even inwateren en dan kijken of de kluit nog helemaal bedekt is. Let er op dat de tuinturf niet uitdroogt, zeker in de zomer.
Een stenen pot zou echter nog beter zijn want in dat plastic kunnen 's winters de wortels makkelijker bevriezen.

Misschien kun je een plekje zoeken waar de plant 's avonds wat zon krijgt en voor de rest in de schaduw van een boom staat. De plek moet ook zeker niet winderig zijn want het dunne blad droogt snel uit (zoals je al gemerkt hebt).

Succes!
vrijdag 2 september 2011 - 10:49
hanninkj

Hanninkj

Tuinturf is geen materiaal voor een plant in een pot. Gebruik goede potgrond!
vrijdag 2 september 2011 - 11:05
satomi

Satomi

Al mijn Acers in pot staan al jaren in de tuinturf, niet gemengd met potgrond en ze doen het prima. Ik bedoel met tuinturf natuurlijk niet de turven om randen van te maken, maar zakken die je bij kwekers, tuincentra en boerenbond kunt kopen.
vrijdag 2 september 2011 - 11:43
satomi

Satomi

Oke.
vrijdag 2 september 2011 - 11:55
greener

Greener

Potgrond is 99 van de 100 keer zuur en niet kalkrijk.
Ik weet niet waar jij die wijsheid vandaan hebt dat hier teveel kalk in zit?

Sebas
vrijdag 2 september 2011 - 12:08
hanninkj

Hanninkj

De meeste potgrond is aan de basische kant. Je moet speciaal zure bestellen.
Binnen de vereniging hebben we 6 soorten professionele potgrond die ook door kwekers wordt gebruikt en slechts een daarvan is zuur op speciaal verzoek van ons voor de zuurminnende planten.

Ton
vrijdag 2 september 2011 - 18:26
greener

Greener

Met mijn wedstrijd groente ben ik het gehele jaar bezig.
Heb alle in Nederland verkrijgbare potgrond wel eens gehad.
Door mijn hobby en de daarbij behorende zuurgraden e.d. voor verschillende groenten heb ik wat ph testers in mijn bezit. Zowel de peilstok alsmede de vloeistof testen.

Ik denk niet, ik weet derhalve dat 99% van de potgrond aan de zure kant is.
Ik beweer niet dat de potgrond geschikt is voor bv een azalea maar ze gaan echt niet de kant op dat je denkt hier zit kalk doorheen.

Sebas
vrijdag 2 september 2011 - 20:13
hanninkj

Hanninkj

Meet je de pH met een geijkte electrode want dat is de enige betrouwbare manier.
Bij de meeste eenvoudige potgrond ligt de pH bij 6,5-7,5.
vrijdag 2 september 2011 - 21:05
greener

Greener

Nee Hanninkj, ik heb een niet geijkte.
Heb zoals ik ook schreef meerdere oplos sets en heb hier tevens ook eens met twee ph testsetjes getest (wat een zin...) die ik voor mijn zeewateraquaria gebruik.
waardes kwamen met alle testjes nagenoeg op hezelfde uit.
Door bovenstaande durf ik mijn mening dus te geven.
Ik kwam uit rond een ph van 6 punt zoveel uit mijn hoofd.
Labo's in Europa en bv de VS die grond testen vor bijv. pompoentelers doen dit middels oplossingen en niet met een geijkte meter. (bron: Agriculture labs in de Vs en bigpumpkinsforum)

We dwalen een beetje af en hoop niet dat topicstarter dit vervelend vindt dus hier nog ontopic:
Waar ik het dus niet mee eens ben is zoals Satomi beschrijft dat de meeste potgrond basisch is want dat is dus niet waar in mijn optiek.

Sebas
vrijdag 2 september 2011 - 21:48
hanninkj

Hanninkj

Sebas, je hebt gelijk want ik vind basisch ook een pH > 9.
vrijdag 2 september 2011 - 21:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon