menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Problemen met 60-jarige rozenstruik

Ga naar meest recente reactie

stoffelmans

Stoffelmans

Hallo,

Ik ben een leek op het gebied van rozen, vandaar mijn vragen.

Wij hebben een heel oude rozenstruik in de tuin staan (60-tal jaar oud), die al een jaar of 10 niet meer gesnoeid is. Hij heeft dit jaar nog veel mooie roze rozen gedragen (zie foto). Gezien hij volledig naar één kant helde (alle takken groeiden naar één zijde), en ik bang was dat hij ging breken, heb ik een tweetal maanden gelden een rozenboog geplaatst en de takken hier en daar vastgemaakt.

Intussen heeft de struik een ziekte opgelopen. Foto's van alles: zie hieronder

Mijn vragen:

- Is dit een klimroos of een stamroos? Mag een stamroos wel geleid worden langs een rozenboog? Zou de ziekte kunnen te maken hebben met het vastmaken? Hij is op een drietal plaatsen losjes vastgemaakt met dunne Colson bandjes, geen beschadiging te zien.
- Is de aandoening 'sterroetdauw'? (zo ziet het er volgens mij wel uit) Hoe los ik dat (milieuvriendelijk) op? AA schimmel-ex (Bayer)? Sulphon voor rozen (Ecostyle)?
- Wanneer en hoe kan ik deze roos snoeien, om ze het beste terug in vorm (met of zonder rozenboog?) te krijgen? Of een link naar een duidelijke en betrouwbare pagina (je vindt zoveel verschillende theorieën op het net...)

Hieronder de foto's. Alvast bedankt voor de info!

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 6 juli 2011 - 17:05
Polplastron

Polplastron

Inderdaad een klimmer en geen stamroos. Het zou ook een grote struikroos kunnen zijn die als klimmer is opgebonden. Gezien de uitbundige bloei van deze plant lijkt me dat geen probleem.