menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Problemen met 60-jarige rozenstruik

Ga naar meest recente reactie

stoffelmans

Stoffelmans

Hallo,

Ik ben een leek op het gebied van rozen, vandaar mijn vragen.

Wij hebben een heel oude rozenstruik in de tuin staan (60-tal jaar oud), die al een jaar of 10 niet meer gesnoeid is. Hij heeft dit jaar nog veel mooie roze rozen gedragen (zie foto). Gezien hij volledig naar één kant helde (alle takken groeiden naar één zijde), en ik bang was dat hij ging breken, heb ik een tweetal maanden gelden een rozenboog geplaatst en de takken hier en daar vastgemaakt.

Intussen heeft de struik een ziekte opgelopen. Foto's van alles: zie hieronder

Mijn vragen:

- Is dit een klimroos of een stamroos? Mag een stamroos wel geleid worden langs een rozenboog? Zou de ziekte kunnen te maken hebben met het vastmaken? Hij is op een drietal plaatsen losjes vastgemaakt met dunne Colson bandjes, geen beschadiging te zien.
- Is de aandoening 'sterroetdauw'? (zo ziet het er volgens mij wel uit) Hoe los ik dat (milieuvriendelijk) op? AA schimmel-ex (Bayer)? Sulphon voor rozen (Ecostyle)?
- Wanneer en hoe kan ik deze roos snoeien, om ze het beste terug in vorm (met of zonder rozenboog?) te krijgen? Of een link naar een duidelijke en betrouwbare pagina (je vindt zoveel verschillende theorieën op het net...)

Hieronder de foto's. Alvast bedankt voor de info!

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 6 juli 2011 - 17:05
Polplastron

Polplastron

Inderdaad een klimmer en geen stamroos. Het zou ook een grote struikroos kunnen zijn die als klimmer is opgebonden. Gezien de uitbundige bloei van deze plant lijkt me dat geen probleem.

De ziekte is inderdaad sterroetdauw. Behandeling is niet nodig; meestal kost een behandeling meer dan dat ze wat opbrengt. Bovendien heeft de roos zelf weinig last van deze aandoening: ze zal wat blad verliezen, maar dat wordt snel weer vervangen.

Een onderbeplanting zoals Lein al zei haalt echt wel iets uit: rozen met onderbeplanting worden minder snel aangetast. De onderbeplanting zorgt voor een fysieke barrière tussen de bodem en de rest van de plant waardoor schimmelsporen minder snel opspatten.

Preventief kan je in het voorjaar een handje patentkali per rozenstruik geven; dit verbetert de weerstand tegen schimmels.

Snoeien zou ik niet te drastisch doen gezien deze roos op dit moment mooi bloeit. In het voorjaar kan je oude verhoutte takken verwijderen met een takkenschaar. Takken die nog jong zijn zou je kunnen stimuleren tot het maken van nieuwe uilopers door ze tot 1/3 in te korten, maar ik zou daar toch voorzichtig mee zijn gezien de leeftijd van deze schoonheid.

Geef ze nu in elk geval nog maar een gift organische meststof en eventueel een laagje compost: dit zal de bloei bevorderen en de weerstand verhogen.

Om de stakerige structuur van het geheel wat te camoufleren kan je een laagblijvende clematis tegen de boog zetten. Hierin kan ik echter geen raad geven want met clematissen heb ik weinig ervaring.

Groeten,

Pol
donderdag 7 juli 2011 - 15:18
Polplastron
donderdag 7 juli 2011 - 16:57
stoffelmans

Stoffelmans

Alvast van harte bedankt voor de antwoordjes!

Dat ik een bodembedekker ga zetten, lijkt me al een zekerheid. Tot voor een paar maanden stonden er nog struiken onder - misschien is de schimmelinfectie kunnen ontstaan door het weghalen van deze struiken?

Hoe komt het dat het stukje stam onderaan geen doorns heeft? Het leek me een stukje stam waar de roos op geënt was, en vandaar dat ik dacht dat het een stamroos was. Ze heeft ook altijd zonder rozenboog gestaan hoor, die heb ik pas een paar maanden geleden gezet. Ze was al die jaren enkel ondersteund door een paar palen. Ik zou ze eigenlijk liever terug zo zien staan, maar dan in evenwicht. Alles groeide naar 1 kant, en dat is de reden waarom ik die rozenboog geplaatst heb. Is het nog mogelijk om symmetrie te bekomen, zodat de rozenboog weg kan? Voor alle duidelijkheid: nu bloeit de roos niet meer - ze ziet er maar ziekjes uit, met allemaal vergeelde bladeren, en geen rozen meer
donderdag 7 juli 2011 - 18:35
Polplastron

Polplastron

Hoe het komt weet ik niet, maar ik zie hier op sterk verhoute delen van m'n rozen meestal ook geen stekels (meer) staan. Dat is dus vrij normaal.

Dat de roos nu niet bloeit is ook normaal. Als deze roos al 60 jaar oud is, is er ook een kans dat het geen geheel doorbloeinde is, maar een herbloeier. De herbloeiers zitten rond deze tijd even zonder bloemen, maar beginnen er over een paar weken terug aan. Het kan ook een éénmalige bloeier zijn, dan moet je weer wachten tot volgend jaar.

Zoals reeds gezegd, kan je de niet-verhoute takken terugsnoeien in het voorjaar. Zorg wel dat je een voldoende aantal ogen behoudt. In dit geval zou ik ook liever laat dan vroeg snoeien: liever midden april dan begin maart.

Vermoedelijk zal de roos altijd wat steun nodig blijven hebben. Zelf steun ik hoge rozen graag met takken die ik vastzet en een beetje aan elkaar bind.

Groeten,

Pol
donderdag 7 juli 2011 - 19:34
molleke32

Molleke32

Maakt het eigenlijk uit welke plantjes je onder de rozenstruik plant?

Groetjes vicky
vrijdag 8 juli 2011 - 15:01
Polplastron

Polplastron

Volgens mij niet zolang ze maar passen bij de roos waar je ze bij zet:

1) Kleuren en vormen moeten in harmonie zijn

2) De onderbeplanting mag de roos niet verstikken; bv. Geranium "Rozanne" mag gerust wat 'klimmen' in een hoge rozenstruik als "Louise Odier", maar zou een lage trosroos helemaal overwoekeren met ale gevolgen van dien. Lavendel past ook mooi bij klimrozen en stamrozen, maar zou lage rozen ook verstikken.

3) Onderbeplanting die groenblijvend is of die vroeg in het blad komt biedt voordelen gezien sterroetdauw al vroeg in het jaar kan opduiken. Onder Stachys byzantina overwinteren lieveheersbeestjes overigens ook grag.

4) Onderbeplanting die insecten aantrekt, lokt ook meer predatoren die eventuele insectenplagen sneller zullen aanpakken: lavendel, Stachys-soorten, tuingeraniums, Campanula-soorten e.d.

5) De onderbeplanting moet natuurlijk ook passen bij de standplaats en bodem: varens kunnen bijvoorbeeld enkel onder rozen die veel schaduw geven en die niet te veel bemest worden (=> sommige oude of botanische rozen laten dit goed toe). Ik heb zo'n maffe combinatie van R."viridiflora" met Japanse regenboogvaren; 2 lelijke planten, maar samen heeft het wel iets!

Groeten,

Pol
vrijdag 8 juli 2011 - 15:16
stoffelmans

Stoffelmans

Vinca kan ik helaas niet zetten, want dat is giftig voor de twee rakkers die we in de tuin hebben rondlopen

[afbeelding verwijderd niet-https]

Wat de sterroetdauw betreft weet ik intussen wat ik (niet) moet doen - van harte dan voor alle info! - maar kan iemand mij concreet vertellen wanneer en hoe exact ik die roos kan snoeien om ze uiteindelijk terug symmetrisch te krijgen?

Hier een fotootje van hoe ze er vorig jaar, zonder rozenboog, bij stond:

Bloemen & Planten

vrijdag 8 juli 2011 - 15:30
Polplastron

Polplastron

Dit zou ik ongeveer doen. Natuurlijk is op je foto niet meteen goed te zien hoeveel (slapende) ogen er op de takken zitten, maar ik heb de indruk dat er op deze manier toch telkens een drietal blijven zitten. De dikkere tak aan de rechterkant is misschien verloren op deze manier, maar dat risico zou ik nemen.

Bij het uitlopen van de nieuwe groei zou ik meteen proberen de takken naar beneden om te buigen (zachtjes) zodat ze over de hele lengte nieuwe zijtakken maken waardoor je (nog) meer bloei zult krijgen.

Snoeien doe je natuurlijk pas in het voorjaar hé! En geef die roos dan maar alle liefde die ze verdient.

Steun heeft ze vast weer wel nodig, maar zoals gezegd kan dat ook op andere manieren dan met een rozenboog.

Groeten,

Pol

Ik hoop dat je hier wat mee bent. Zoniet, stel je maar bijvragen hé! Ik ben de laatste tijd 7 op 7 aanwezig!

Bloemen & Planten

vrijdag 8 juli 2011 - 16:13
stoffelmans

Stoffelmans

Ah, da's een heel concrete raad! Dus niets doen tot volgend voorjaar (maart? april?), en dan ineens alles eraf behalve drie knoppen per tak? Komt dan op elk van de 5 takken een nieuwe scheut? En die kan ik dan best ombuigen naar alle richtingen (evenwicht), zodat daarop dan nieuwe zijtakken kunnen groeien die naar boven toe gaan, klopt dat?
vrijdag 8 juli 2011 - 16:47
bakbeest

Bakbeest

Het kan echt,wij doen het elk najaar(oktober) ook,en elk voorjaar komt ie weer prachtig terug.De onze is ook al ruim 40 jaar oud.
vrijdag 8 juli 2011 - 20:46
Polplastron

Polplastron

In de nazomer zou ik toch nog niets snoeien aan deze struik gezien de leeftijd en de lange tijd van "verwaarlozing". Nu uitbuigen kan misschien nog wel resulteren in nieuwe zijtakken die dit jaar nog eens kunnen bloeien (Als het geen éénmalig bloeiende roos is natuurlijk). Laat echter die takken rustig zitten tot het voorjaar: ze beschermen de roos mee tegen de vrieskou.

Om de dikke takken in te korten is een scherpe, fijne zaag inderdaad goed. Zelf werk ik liever met een goede takkenschaar. Een snoeischaar raakt hier niet proper door.

Zorg voor RECHTE snedes (niet schuin zoals vroeger wel werd aangeraden: dit geeft een grotere wonde en dus meer kans op complicatities) en liever te veel boven een knop dan te dicht erbij.

Koemest is in eerste plaats geen mest, maar een bodemverbeteraar. Naar mijn mening is compost minstens even goed en ook een stuk goedkoper. Je hoeft de compost (of de koemestkorrels) ook niet in te werken dat doen de regenwormen wel voor je. Een laagje compost heeft als voordeel dat het de bodem vochtig houdt, waardoor die minder uitdroogt.

Rozenmest geven kan nu nog en dan nog eens na de snoei eind maart. Neem best een organische meststof; deze stimuleert het bodemleven en wordt gematigder opgenomen dan kunstmest.

Groeten,

Pol

P.S.: Elke rozenliefhebber heeft natuurlijk wel zijn eigen opvattingen en methodes hé!
zaterdag 9 juli 2011 - 10:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon