menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kun je rozen stekken

Ga naar meest recente reactie

RD92

RD92

Hallo, ik heb een Roos gekregen en die ruikt super lekker!
kan ik hem stekken? wil er meer van maken
zondag 3 juli 2011 - 18:53
hanninkj

Hanninkj

Rozen worden momenteel veel gestekt. Ik kom bij stekbedrijven en zie daar rozenstekken staan.
zondag 3 juli 2011 - 19:01
RD92

RD92

Oke apart, hoe? en wat heb je nodig

dankje
zondag 3 juli 2011 - 19:30
hanninkj

Hanninkj

Kijk hier voor stekken van houtachtige gewassen(Camellia als voorbeeld);
http://hanninkton.nl/stekkencamellias.html

Ton
zondag 3 juli 2011 - 20:02
RD92

RD92

Bedankt, maar mijne heeft geen bladeren
zondag 3 juli 2011 - 20:30
hanninkj

Hanninkj

Het beste is om eerst op bladeren te wachten.
zondag 3 juli 2011 - 21:33
RD92

RD92

Jammer, doen ze zeker expres , hij rijkt zo lekker
zondag 3 juli 2011 - 21:41
hanninkj

Hanninkj

Een afgesneden snijroos niet(had ik niet begrepen) maar wel van de plant.
zondag 3 juli 2011 - 21:50
RD92

RD92

Oke helaas, bedankt voor de informatie
zondag 3 juli 2011 - 22:12
iecee

Iecee

de roos zelf niet maar de stengel waar hij opstaat wel
een snijroos stekken gaat prima ik doe het vaak
het zijn leuke aandenkens van rozendie ik ooit gekregen heb
je verdeelt hem in stukken met twee ogen en steek dit in stek en zaaigrond de onderste oog in de grond en het andere oog erboven
supersimpel
maandag 4 juli 2011 - 13:04
RD92

RD92

Stekpoeder nodig? dat heb ik niet, heb alleen potgrond
maandag 4 juli 2011 - 22:49
iecee

Iecee

eigenlijk gaat het vaak ook gewoon ; je steekt een takje in volle grond in de tuin en er komen worteltjes aan als je geluk hebt en je hebt goeie grond en de omstandigheden zijn goed .
het is nu de ideale tijd om iets te stekken
je steekt een takje in een pot of in de grond en de ntuur doet de rest. en de rest is een beetje ;; doet ie het of doet ie het niet
je gooit je tak op de composthoop of je steekt hem in een potje met aarde .
maandag 4 juli 2011 - 23:08
RD92

RD92

Oke ik ga het proberen, gaat hij volgendjaar bloeien?
dinsdag 5 juli 2011 - 21:03
snarfie

Snarfie

intressant topic, ik had begrepen dat je ze het beste kon marcotteren maar hierbij is de kans veel groter dat het lukt. ik wilde graag een roos stekken die bloemen heeft van ongeveer 15 cm doorsnee en heel lekker ruikt.
bedankt voor de info
woensdag 6 juli 2011 - 08:43
RD92

RD92

Mooie, succes laat me het ons weten of het gelukt is haha
woensdag 13 juli 2011 - 15:55
snarfie

Snarfie

hoi nikie, ik zie dat je die roos mooi vind, leuke avatar
zaterdag 16 juli 2011 - 15:46
marero

Marero

en als je marero heet dan heb je geen geluk met rozen stekken, heb het al verschillende keren geprobeerd en tis elke keer weer noppes
zaterdag 16 juli 2011 - 16:31
minouke

Minouke

zo doe ik het :

In de vroege lente (febr/begin maart) of vroege herfst (sep/okt) neem ik takken die niet gebloeid hebben van 30tal cm, pluk de blaadjes af en laat aan de top nog een 3tal staan.
Steek ze in de grond waarvan 1/3 nog uitsteekt.
Een goede plek is bv aan de rand van een haag of struik (arme grond), niet in volle zon en beschut.
Heel dikwijls per dag begieten vooral de eerste weken.
Bij zware grond een beetje stekgrond tussen mengen.
Ik neem 3 stekken om zeker te zijn dat er toch ééntje lukt maar meestal lukken ze allemaal.
Neem stekken die toch stevig en niet te dun zijn, geen mest toedienen.

Klimrozen zijn gemakkelijker te stekken, ook Gallica, oude, wilde en Austin rozen doen het goed.

Sommige rozen zijn ook moeilijker te stekken.

Laat ze zo 1 vol jaar staan vooraleer je ze verplant.

snijrozen heb ik nog niet geprobeerd maar zo te zien moet het ook wel lukken;

veel succes en laat het ons weten



zaterdag 16 juli 2011 - 16:40
minouke

Minouke

Nikie, 1jaar moeten ze met rust gelaten worden zodat ze hun wortels kunnen maken.
Pas volgend voorjaar ben je zeker als er nieuw groen op komt... en misschien ook een bloem.
Maar niet ontgoocheld zijn moest de bloem niet zo mooi zijn als verwacht, daarvoor moet je nog 1à2 jr langer wachten.
zaterdag 16 juli 2011 - 17:46
minouke

Minouke

heb ik ook altijd gedacht dat het met snijrozen niet zou lukken... maar wie het probeert, laat het ons weten hé
zondag 17 juli 2011 - 13:15
cetinel

Cetinel

bij mij staan de stekken veel dichter opeen.
ik heb in het voorjaar gestekt en een heleboel stekken gewoon samen in een grote bloempot gezet.het merendeel is ondertussen toch aan de groei en er zijn 3 roze bloemekes verschenen,maar die waren wel klein vond ik....
ik ga de pot tot volgend voorjaar gerust laten en dan de stekken apart uitplanten...
ze hebben voor mij sentimentele waarde,maar omdat het dus vrij vlot ging,ga ik ook es wat van mijn andere rozen stekken.....
maandag 18 juli 2011 - 16:36
marero

Marero

allee wa doen ikke dan verkeerd???? ik doen just hetzelfde als gelie en die dinges verschrompelen gewoon
donderdag 21 juli 2011 - 22:09
cetinel

Cetinel

mischien wel last van "het boze oog"???
azo iets aan hangen
[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 21 juli 2011 - 22:25
marero

Marero

aha daar heb ik der wel een paar van rondslingeren
vrijdag 22 juli 2011 - 00:19
cetinel

Cetinel

echtgenoot heeft me der zo 2 joekels van hangers kado gedaan.(voor aan de muur te hangen dus)
ze zitten ergens veilig opgeborgen(anders krijgt hij het nog in zijn hoofd om ze ergens op te hangen zoals een paar jaar geleden met zijn 2 rozenguirlandes
maar de kleintjes vind ik wel leuk,niet dat ik er in geloof,anders had ik ook wel zo een hangertje rond mijn nek(moet ik van tante doen,ze denkt dat ik er een om heb )
over de rozen: mischien moet je es proberen om bij een andere plant of in volle grond te stekken......
soms steek ik wel es stekjes van het een of het ander in een grote bloempot waar een plant in staat...(heb zo toch al heel wat stekjes vermeerderd)
in vollegrond gaat meestal ook redelijk,als je tenminste niet vergeet waar je iets hebt gezet.
vrijdag 22 juli 2011 - 00:26
marero

Marero

heb het al geprobeerd in een pot met stekgrond en stekpoeder en ookal in volle grond van verschillende rozen en ze wille nie bij mij maar gene paniek, kheb op internet al eens gaan rondneuzen en ventje wou naar die kweker van de vorige rozen gaan ( die zijn prima zenne) maar der zijn kwekers met veeeel meeeer keus dus gaan we die es proberen hé
maandag 25 juli 2011 - 01:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon